Toon posts:

[XP] Windows partitie C: loopt vol!!

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Windows XP op mijn C: schijf geinstalleerd, de eerste keer dat ik dat deed was de schijf 3GB, dit ging redelijk goed, maar ik merkte dat hij vrij snel bijna vol zat, toen de partitie groter gemaakt naar 4GB, maar op een gegeven moment weer slechts 300 MB vrije ruimte over (terwijl ik er niets nieuws op installeer, mijn programma's staan op D:). Tenslotte er 4.5 GB van gemaakt, maar het lijkt niet te helpen.

Bij het veranderen van de C: partitie heb ik voor het gemak tevens de schijf opnieuw geformateerd.

Dus hoe groot ik de C: ook kies, hij lijkt telkens vol te lopen, ook al heb ik ALLEEN Windows XP erop geinstalleerd :(

Bij het bekijken van de schijfgegegens:

C: 4.51 GB groot, waarvan 411 MB vrij volgens Windows

waarvan (verborgen bestanden zichtbaar):
- 279 MB Documents and Settings
- 407 MB Program Files
- 1.65 GB Windows

Dus in totaal zou er nog bijna 2GB vrij moeten zijn, maar dat is er niet!

Weet iemand waar mijn vrije GBtjes zijn gebleven??

(de HD is gedefragmenteerd en gecontroleerd op fouten)

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Pagefile?

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

c:\windows\temp :?

of temp internet files wil ook nog wel een aardig vollopen
ook je pagefile moet je natuurlijk erbij rekenen

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Recovery.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:35

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Page-file, Recycle-Bin? Of denk ik te simpel? :)

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 07:27
zet de system restore functie eens uit, dan gaat er een wereld van ruimte voor je open ;)

• pc_wracker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:04
Zet systeem herstel uit. Dat neemt veel ruimte in. Dat maakt telkens backup's als je iets instalt.

:| net te laat

Verwijderd

he dat probleem heb ik ook

waar vind ik die page-file??

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een page-file? Kan deze bijna 2GB groot zijn en onzichtbaar voor het OS??

Recycle-bin is leeg, en C:windows\temp is gewoon zichtbaar en wordt wel meegerekend bij het bekijken van de vrije ruimte.

Mijn probleem is dat er kennelijk ergens bijna 2GB wordt weggestopt, zonder dat ik kan zien waar.

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

pagefile? is dat gewoon de SWAP file of ben ik daarmee hopeloos ouderwets?

die vind je gelijk onder je C:\ dir (of naja je windows schijf)

je kan de instellingen daarvan veranderen onder "configuratiescherm -> Systeem -> Prestaties tab" bij virtueel geheugen

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

een page file is een bepaalde hoeveelheid van je harde schijf die het OS open houd om te kunnen swappen als je niet genoeg geheugen hebt

je kunt het zien hoe groot die is bij control panel > system > advanced > performance settings > tabblad advanced

Verwijderd

schiet je er ook wat mee op als je gewoon alles in je geheugen doet
ik heb 768 mb

• Gianni Rombios
  • Niet online
Ja maar kijk dus vooral naar control panel > system > advanced > performance settings > tabblad Recovery (Systeemherstel) hier kun je dus minder procenten kiezen of helemaal uitschakelen (in jouw geval zeker aan te bevelen).

Nee ik zou niet alles in het geheugen doen, daar is Windows (XP) niet blij mee: je kunt wel je pagefile op max 768 zetten, eventueel minder maar dan kan je eventueel ook nog wel eens voor een verrassing komen te staan. Overigens ook de Hiberfil.sys (hybernation file) weggooien als je daar niks mee doet, scheelt ook een leuk stukje (ALS je die er al hebt staan in de root van je C: schijf)

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 18:21:
schiet je er ook wat mee op als je gewoon alles in je geheugen doet
ik heb 768 mb
ik snap niet wat je vraag precies is maar 768mb ram is natuurlijk ruim genoeg, als je swap op automatisch zet dan is er geen probleem

aangezien virtueel geheugen superveel trager is dan gewoon je werkgeheugen heb je er toch niet zo veel aan

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mijn wisselbestand staat ingesteld op 768 MB en het systeemherstel bestand op 483 MB

Nieuw overzicht van de data van mijn C: schijf

- 279 MB C:\Documents and Settings
- 407 MB C:\Program Files
- 1.65 GB C:\Windows

- 768 MB Wisselbestand
- 483 MB Systeemherstel

Totaal ongeveer 3,5 GB
Echter, C: schijf is 4,5 GB totaal.

Dus er is nog steeds 1 GB die ik niet kan plaatsen :(
en ik wil hem terug :)

Verwijderd

Tip: zorg dat bij het instellen van de pagefile de min en de max evengroot zijn ! Dus bijv. 256-256 :)

Heb je misschien nog hibernating aanstaan? Kun je opzich snel controleren door op je c schijf te zoeken naar het bestand hiberfil.sys (verborgen bestand)

En zoals gezegd, zet je systemrestore uit ! Als je zeker weet dat alles goed draait dan kun je gemakkelijk zonder ;)

Verwijderd

ik bedoel als ik die pagefile gewoon op geen
dan stop windows toch alles in je geheugen

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Temporary Internet Files wil ook wel eens groeien :)

• Gianni Rombios
  • Niet online
Je kunt het rustig proberen maar over het algemeen loopt het niet lekker, ook zijn er heel wat programma's die dan niet willen installeren bijvoorbeeld.

Verwijderd

ok ik heb nu dat systemrestore uit gezet dat werkt goed c schijf is bij mij nu lekker leeg

Verwijderd

Topicstarter
ok, maar dit probleem (TOPIC) is nog NIET opgelost

er is geen hiberfil.sys file in de C: dus geen hybernation

ik kan natuurlijk al die settings gaan veranderen, maar ik heb liever een overzicht (in balans) van wat er nu werkelijk gebruikt wordt op de C:

Verwijderd

Ik heb eens in een PCM of ComputerTotaal! gelezen dat ondanks dat je Prullenbak en je Temp mappen leeg zijn onder Windows er onder Dos nogal het een en ander in staat. Dat Windows het niet laat zien hoeft niet te betekenen dat het er niet is :O

Afijn van onder Dos kan je dus wel heel het zwikje opschonen.

Je moet dan wel met het Attrib commando ff alle mappen zichtbaar maken.

De exacte parameters voor Attrib weet ik zo 1,2,3, niet maar die zijn vast wel eens erger te vinden.

Suc6 ;)

Verwijderd

overzicht:
*pagefile: 1.5xRAMSIZE
*hibernation file: 1*RAMsize
*temp .. veel
*IE temp files ..?
*system restore ..?
*dll-cache..?
*backup van servicepacks..?

Verwijderd

Lees voor gein deze draad even door, en kijk eens of het verhaal over System Volume Information op jou situatie slaat.

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 16:21
Prullenbak grootte bij de instellingen aanpassen, ik was 4,5Gig kwijt aan de prullenbak

• Gianni Rombios
  • Niet online
Een mooie ruime bak dus .. :)

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
gewoon de diskcleanup al geprobeerd?

(start->programma's->accesoiries->system tools->disk cleanup) bij engelse versie dus. :)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

's kijken of ik het uit mijn hoofd kan zeggen.
1. Zoek pc na op *.dmp, indien in win mappie... verwijderen!
2. Je temp dirs legen.
3. Alle blauwe mappies in je win dir verwijderen (staat meestal iets van $ in).
4. Kijk in de goede mappies! Dus ook on der my~docu*/%user% etc.
Deze is wat onduidelijk, maar tis zo'n getik, gewoon die map doorspitten, en
alles dat in temp, of ietemp staat, wegmikken.

Wedden dat je dan weer ruimte hebt?

• Bl0cKeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:18

Bl0cKeR

titel

Kijk eens in explorer onder extra bij mapopties. Hier is een tabblad "off line bestanden". Controleer ff of dat uitgevinkt staat, want dat vrat bij mij op't werk 6GB van een 10GB schijf weg. De info slaat windows op in de map c:\windows\CSC. Check anders ff de grootte van deze map. succes

sigh

Verwijderd

Topicstarter
BINGO!! Bedankt Max_Kool,
door de optie 'beveiligde besturingssysteem bestanden' NIET aan te vinken bij het weergave tabblad van de mapopties wordt ineens de directory
"System Volume Information" op de C: schijf zichtbaar en deze is maar liefs 1 GB groot!!!

Hierin staan de folders RP12 t/m RP 36, (allemaal blauw gekleurd op 1 na) waarin allemaal nutteloze restore informatie lijkt te staan. Ik ga natuurlijk niet zomaar met de hand 'beveiligde besturingssysteem bestanden' wissen, een beetje eng.

Wat en hoe met deze 'ik pak 1GB van je schijf af' folder worden gedaan??

Thanx

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 20:49:
BINGO!! Bedankt Max_Kool,
door de optie 'beveiligde besturingssysteem bestanden' NIET aan te vinken bij het weergave tabblad van de mapopties wordt ineens de directory
"System Volume Information" op de C: schijf zichtbaar en deze is maar liefs 1 GB groot!!!

Hierin staan de folders RP12 t/m RP 36, (allemaal blauw gekleurd op 1 na) waarin allemaal nutteloze restore informatie lijkt te staan. Ik ga natuurlijk niet zomaar met de hand 'beveiligde besturingssysteem bestanden' wissen, een beetje eng.

Wat en hoe met deze 'ik pak 1GB van je schijf af' folder worden gedaan??

Thanx
Zodra je systemrestore uitzet verdwijnen dus ook die bestanden uit de beruchte map :) Er komt dan volgens mij alleen nog maar tracking.txt in te staan ;)

Dus nou is het allemaal wel zo'n beetje opgelost dacht ik toch...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2002 21:20 . Reden: typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
gokje: de RP12 t/m RP 36 zijn allemaal systeem herstelpunten??
deze nemen samen ongeveer 1GB in beslag.

Dit is toch erg vreemd, omdat ik bij mijn systeemeigenschappen heb aangeven dat maximaal 10% van mijn 4.51GB C: partitie, dus ongeveer 483 MB hiervoor gebruikt mag worden. Waarom twee keer zo veel? Of bevat de "System Volume Information" toch wat anders?

Ik wilde wel graag mijn laatste twee herstelpunten bewaren, indien dat mogelijk is ...

Verwijderd

RP = Restore Point?

Als je System Restore volledig uitzet, krijg je deze ruimte weer terug. Zet je het daarna weer aan, dan raak je langzaam deze teruggewonnen ruimte wederom langzaam weer kwijt weer kwijt. Nu heb je voorlopig weer het een en ander terug.

En zodra System Restore weer aanstaat, kun je met de hand weer een Restore Point aanmaken.

Verwijderd

Doe eens schijfopruiming en vink alles aan. Je zult er van versteld staan wat een rotzooi daar samen komt.

Verwijderd

Topicstarter
schijfopruiming haalt alleen temp bestanden en recycle bin troep weg, komt NIET aan de Restore Point files

Verwijderd

Temporary internet files kunnen ook hoog in de mb'tjes lopen (500-600) Dus die kan je removen voor extra schijfruimte.

Verwijderd

Topicstarter
nog maals: temp files zijn niet het probleem, deze zijn allemaal al gewist

Verwijderd

Wil je nog zo'n 768 MB vrij krijgen moet je in :
start---->settings---->control panel eens kijken naar power options.
Je hebt daar een tabblad hybernate... ff uitvinken en je bent weer wat ruimte rijker :)

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Ik denk eerder aan de %windir%\CSC directory. Hier worden netwerkshares offline gecached. Ik heb dat destijds opgelost door op de W2K server waar ik verbinding mee maak, bij iedere share de cache optie uit te zetten.

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 18:26:
Ok, mijn wisselbestand staat ingesteld op 768 MB en het systeemherstel bestand op 483 MB

- 768 MB Wisselbestand
- 483 MB Systeemherstel

Totaal ongeveer 3,5 GB
Echter, C: schijf is 4,5 GB totaal.

Dus er is nog steeds 1 GB die ik niet kan plaatsen :(
en ik wil hem terug :)
Laat eens je check disk runnen, dat helpt soms namelijk! Het kan zijn dat hij zegt dat je 100 MB vrij hebt (bijv.) terwijl je nog 600 MB vrij hebt.... door scandisk te runnen spoort hij dit "foutje" op...

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Die hard methode

per directory in je root en windows kijken naar de grootte .........

Iperf

Verwijderd

Smijt er wat crap van windows af die je niet gebruikt. Ga eens in je program files kijken naar restjes van je vroegere proggy's. Soms blijft er wat bestandjes staan. Dit heeft hier toch al eens 10mb vrij gemaakt.

Verwijderd

KnEuTeR schreef op 12 november 2002 @ 18:25:
[...]

ik snap niet wat je vraag precies is maar 768mb ram is natuurlijk ruim genoeg, als je swap op automatisch zet dan is er geen probleem

aangezien virtueel geheugen superveel trager is dan gewoon je werkgeheugen heb je er toch niet zo veel aan
niet op automatisch (autmatisch = 768+8 tot 1,5*768) zetten... zet hem op 768+8 min en max (800 voor het gemak)...

op 0 zetten gaat ook niet werken (wordt tie toch aangemaakt in je win32 dir)... windows heeft nu eenmaal een pagefile nodig...

edit:

bekijk je de "size" of de "size on disk"?
zeker als je zeer veel kleine bestandjes (<4kb; ligt aan of je fat of ntfs gebruikt en de grootte van je schijf) hebt kan dat verschil nogal groot zijn...

• G33rt
  • Laatst online: 22-06-2022
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 18:52:
Ik heb eens in een PCM of ComputerTotaal! gelezen dat ondanks dat je Prullenbak en je Temp mappen leeg zijn onder Windows er onder Dos nogal het een en ander in staat. Dat Windows het niet laat zien hoeft niet te betekenen dat het er niet is :O

Afijn van onder Dos kan je dus wel heel het zwikje opschonen.

Je moet dan wel met het Attrib commando ff alle mappen zichtbaar maken.

De exacte parameters voor Attrib weet ik zo 1,2,3, niet maar die zijn vast wel eens erger te vinden.

Suc6 ;)
niet nodig.

extra -> mapopties -> beeld

verborgen bestanden weergeven aanzetten
essentiele systeembestanden verbergen uitzetten

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor al jullie reacties, ik weet intussen waar mijn schijfruimte is gebleven. Het blijkt dat Windows XP zogenaamde herstelpunten maakt in een verborgen directory: C:\System Volume Information en deze directory om een of andere onduidelijke reden onbeperkt laat groeien in omvang. Hoe dan ook: het overzicht met hoe het is verdeelt in de root is nu bekend.

- 900 MB C:\System Volume Information

- 768 MB Wisselbestand
- 483 MB Systeemherstel

Totaal ongeveer 4,5 GB en dat klopt aardig!

Hoe het nu precies zit met de C:\System Volume Information directory en hoe deze het beste te configureren en te behandelen is een ander verhaal. Ik zal daar binnenkort naar kijken.

Wat mij betreft kan deze topic worden gesloten.
Bedankt voor de hulp :)

Verwijderd

Hoe het nu precies zit met de C:\System Volume Information directory en hoe deze het beste te configureren en te behandelen is een ander verhaal. Ik zal daar binnenkort naar kijken.
afblijven... zelfs geen rechten overnemen... tenzij je precies weet wat je doet of een image klaar hebt :)

• kleefding
  • Laatst online: 09-09 07:27
ald deze onzin was bij mij de reden om weer naar win2000 te gaan, maar ik neem aan dat je de bestanden uit de restore map nog niet gewist hebt

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

virus misschien zoek eens de hele schijf door met * en kijk of er ergens een file van 1 gig staat (verborgen files laten zien in op de hele computer aanzetten)

weet iemand nog een leuke signature?

• PWA
  • Niet online

PWA

offtopic:
Deja vu!? Valt dit niet onder de meeste gevoerde dialogen OOIT hier? >:)

• PWA
  • Niet online

PWA

Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 15:31:
[...]

afblijven... zelfs geen rechten overnemen... tenzij je precies weet wat je doet of een image klaar hebt :)
Geen rechten overnemen? Ja ga vooral je windows NIET tweaken!! Sorry ik hou op, ik heb toch niks zinnigs te melden....excuses....ben vast in een pest bui, ik ga wel naar de hk. :+

• *marco*
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-08 00:47
het scheelt als je de restore functie van xp uitzet (inplaats daar van kun je ook norton ghost gebruiken of zo). Dat bespaart je het een en ander.. verder net als de oude windozen heeft winxp ook een temp map. Gooi die 's leeg ! (c:\documents and settings\gebruiker\Temp)
Desnoods kun je je pagefile kleiner maken. Of je kan xp instellen dat ie bij afsluiten je pagefile leeg gooit).
Het probleem zit in jouw geval waarschijnlijk vooral in die system restore (config scherm> system> system restore) Zet die maar 's gewoon uit.. want tijdens het draaien van xp blijft ie regelmatig backups maken ( je kan bij systeem herstel het systeeem namelijk later terug zetten naar de situatie van een bepaalde datum)

• General_Failure
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

General_Failure

Vrolijk Pasen!!!

Als je schijfopruiming doet, tabblad "meer opties" kan je in de onderste van de drie opties alle herstelpunten op het laatste na verwijderen. Doe dit alleen als je Windows goed werkt.

Je geeft aan dat 483 MB aan systeemherstel besteed wordt. Waar haal je deze vandaan, want systeemherstel is toch juist de 900 MB in c:\System Volume Info?

Als je SP1 geinstalleerd hebt, kun je trouwens nog even kijken naar de tijdelijke bestanden die deze heeft achtergelaten, dat zijn ook honderden MB's.

Me and my dear friend General Protection-Error will invade your computer with our mighty army of Bugs. We will avoid the Firewall at the Gates of your PC by entering through your Windows.

Verwijderd

batch file insellen *(dat is de wisselbestand). voor de eccacte grote hiervan kijk op de MS site voor de formule

• Garibaldi
  • Laatst online: 31-10-2019

Garibaldi

Four rings to rule them all

Disk cleanup al uitgevoerd op de c-schijf?

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~alexdh/GoT/Diskcleanup.jpg

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 06:19

Ryan1981

Je ne sais pas

Ik heb wat ontdekt wat zeer irritant is in windows Xp en wat misschien de oplossing is.
Ik weet niet zeker of dit met sytem restore te maken heeft maar één gedeelte niet in iedergeval.

Stel je voor je hebt een gearchiveerd bestand zoals een 3 cd versie van starwars, dan zeg je natuurlijk pak dat leuke dingetje eens uit tegen je PC. Wat gebeurd er nu, hij gaat het eerst uitpakken naar een VERBORGEN temp map, waarna hij het bestand weer wegschrijft naar de door jouw gekozen directory, deze temp map luidt als volgd:

c:\Documents and Settings\current user\Local Settings\temp

Let hierbij op dat current user staat voor de naam waaronder je ingelogd bent.

Nu zou je denken: Temp staat toch voor tijdelijk? Ehh ja dat klopt maar dat interesseert microsoft blijkbaar niet want ik zie op dit moment toch weer een hele map vol met :
"1$1246RAR._lb" (ofzoiets) staan. (gelijk effe weggooien)

Ik kwam hierachter toen ik zo een 3 cd versie op mijn gepartitioneerde 17 gig schijf van mijn oude PC wilde uitpakken, dat lukte niet, hij zei steeds schijf is vol. Dus op een windows partitie van 5 gig kon ik geen zip bestanden groter dan 1 GB uitpakken.

Lache he dat windows...

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-09 09:33

Not Pingu

Dumbass ex machina

als je een fat32 schijf hebt, kan het ook zijn dat de verloren schijfruimte deels te wijten is aan halfvolle clusters (een cluster wordt soms nl. maar voor de helft of minder ingenomen door een bestand, maar de rest van de cluster kan niet door een ander bestand gebruikt worden).
Doe eens een defrag of converteer naar NTFS :)

(voor de rest zie ik iedereen hier dubbele antwoorden geven, hopen dat dit niet al een keer eerder gezegd is dan :P)

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Pagina: 1