Toon posts:

hoelang recht op garantie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allen,

ik heb een vraag. ik heb kortgeleden een laptop besteld, en daar zit standaard maar 1 jaar garantie op. Ik heb een compaq n1000v besteld, en ook op de compaq site staat dat er standaard maar 1 jaar garantie op zit.

Mijn vraag is nu, hoe zit het dan met die europese wetgeving die zegt dat je op alle consumptiegoederen minimaal 2 jaar garantie moet krijgen? en kan ik dat dan op 1 of andere manier aankaarten, want vind het toch wel minder dat op zo'n dure laptop maar 1 jaar garantie zit.

er was wel een uitbreiding naar 3 jaar mogelijk, en dat kostte maar 250 €! |:(
alsof die laptop nog niet genoeg had gekost.
goed, khoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Verwijderd

een kortere garantie geven dan de europese richtlijn mag nog wel, omdat de nederlandse overheid achterloopt met het aanpassen van de wetgeving. het wordt alleen dringend afgeraden. je kunt altijd een beroep doen op de zogenoemde economische levensduur, voor computers meestal zo'n drie jaar. het vervelende is wel dat er dan een omgekeerde bewijslast geldt mbt 'onzorgvuldig gebruik' vraag me trouwens af waarom je zoiets niet van tevoren uitzoekt.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
in de garantie wet van nederland staat ook dat je uit mag gaan van een minimale tijd die het apparaat mee moet gaan, bij een laptop toch zeker een jaar of 3 is dus je krijgt gewoon garantie als je het voor de rechter gooit

gunhead is me voor :)

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 23:09
volgens mijn oude leraar (recht) zijn ze gewoon verplicht om er minimaal driejaar garantie op tegeven, en is het uit marketing technisch oogpunt gewoon een truc om extra inkomsten tegeneren.

Verwijderd

Topicstarter
kzal vertellen waarom ik dat niet helemaal van te voren heb uitgezocht, omdat ik heb gerageerd op de woeligewoensdag actie van compaq. neem maar eens een kijkje op http://woeligewoensdag.nl.
morgen is er weer zo'n dag, dan is het erg goedkoop. Mijn laptop was i.p.v. 2500 € toen 1500 €, da's wel een leuke aanbieding natuurlijk. Moest die dag gewoon werken, dus het ging allemaal wat gehaast.

Maar goed, indien het nodig is kan ik er dus met moeite wel garantie uitkrijgen na 1 jaar, maar ik kan ze dus niet zover krijgen dat ze me nu gelijk 2 jaar garantie geven zonder bij te betalen.

nou alvast bedankt voor de reacties...

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dan mag jij nokia (die telefoonfabrikant ja) uitleggen dat ze mijn telefoon moeten vervangen van 450 euro die na 1 jaar en 2 maanden de geest heeft gegeven. Urenlang discussieren en bellen met het verkooppunt, Nokia zelf, de consumentenbond etc.... Ik ben echt geen opgever en ben redelijk en beleefd aan de telefoon, maar ze laten je ijskoud buiten staan. M'n vorige nokia trouwens was trouwens ook na een jaar en 2 weken voor de 5e keer kapot nadat hij al 4x vervangen was.... tot radeloosheid toe heb ik toen dit toestel gekocht...... (en ik ben er ECHT heel zuinig op geweest)

De consumentenbond zegt JA, Nokia zegt NEE. Tja... en toen was er niets.... want dan blijft het stil want de consumentenbond heeft dan blijkbaar z'n werk gedaan. Op 't eind verwezen ze me nog door naar de ombudsman maar die belde na de eerste afspraak ook al niet meer terug.

Verwijderd

siemens kopen, ik heb nl een nokia allergie

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
In zo'n situatie is er maar een oplossing en dat is een rechtzaak. Consumentenbonden en ombudsmannen kunnen roepen wat ze willen maar nokia trekt zich daar toch geen *$#( van aan. Shit happens dus.....

Verwijderd

Het is inderdaad lastig om je garantie te claimen, vanaf 1 januari 2002 heb je volgens Europese wetgeving 2 jaar garantie.
Compaq heeft ook 2 jaar garantie standaard sinds dit jaar.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tja, en wie spant er nou een rechtszaak aan tegen Nokia of een andere gigant... Ik zie mezelf al zitten zeg! :7 :*)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13
Je kunt het proberen. Met geluk win je het, maar als het verkeerd afloopt ben je het 10 voudige kwijt aan proceskosten......

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 19:38:
Het is inderdaad lastig om je garantie te claimen, vanaf 1 januari 2002 heb je volgens Europese wetgeving 2 jaar garantie.
Compaq heeft ook 2 jaar garantie standaard sinds dit jaar.
zou je dit ook aan kunnen tonen, ik heb het al 1 keer eerder gelezen maar kan het nergens vinden op de compaq site. want als dit zo zou zijn, waarom heb ik dan toch maar 1 jaar garantie???

Verwijderd

Ik denk dat op de evo serie van Compaq andere garantievoorwaarden zitten dan op de Presario serie. De presario serie heeft standaard 2 jaar, dit staat ook in de folder van compaq vermeld.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dominator schreef op 12 november 2002 @ 19:58:
Je kunt het proberen. Met geluk win je het, maar als het verkeerd afloopt ben je het 10 voudige kwijt aan proceskosten......
Inderdaad. Wegens dat risico, wat toch wel een heel erg groot bedrag is vergeleken de aankoop, is het niet de moeite waard om een rechtzaak te doen. Die officieële 3 jaar is dus gewoon een wet waar je niet echt wat aan hebt, want fabrikanten als Compaq natuurlijk dat je die garantie e.d. erbij moet kopen.

Stom eigenlijk :(

Trouwens, in die wet staat toch dat je garantie hebt tot de normale levensduur. Maar: wie zecht dat dat voor een laptop 3 jaar is? Staat dat eigenlijk ook vast in een wet of is dat maar een mening? :?

🌞🍃

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:03

Metten

ik hou het graag simpel

Ik geloof dat een rechter dat naar redelijkheid kan beoordelen.

Trouwens zullen ze het zelf niet zo gauw op een rechtzaak aan laten komen, kost hun namelijk ook stukken meer dan je laptop repareren (en zolang het maar een klein percentage is die het zover laat komen is het voor hun aantrekkelijk op deze manier)
Pagina: 1