Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!
Verwijderd
dat is een drie fase motortje
er zit elektronica in die een soort van draaiveld maken om de motor aan te sturen en op snelheid af te regelen
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Ik heb geen elektuur
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Verwijderd
nope in een HD zit geen stappenmotor hoor
zoek maar ergens eens een schema van de motor
zitten 4 draden aan 1 is gezamelijk punt van de spoelen (de nul dus) en dan nog drie andere die naar de spoelen gaan (bij 380/400volt draaistroom dus)
Verwijderd
dus wel een stappen motor, een motor met 3 spoelen kun je met 120 graden precies regelen dus stappen van 120 gradenVerwijderd schreef op 12 November 2002 @ 17:22:
[...]
zitten 4 draden aan 1 is gezamelijk punt van de spoelen (de nul dus) en dan nog drie andere die naar de spoelen gaan (bij 380/400volt draaistroom dus)
Waarom kan een stappenmotor geen 3 spoelen hebben? in een diskettestation zit ook een stappenmotor.. als je geen stappenmotor hebt kan je het toerental niet snel vaststellen.. als je dat niet snel kan, weet je ook niet snel op welk punt (in aantal graden) de schijf zich bevindt.. dus het is een stappenmotor.. (Gok ikVerwijderd schreef op 12 november 2002 @ 17:22:
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Verwijderd
nee geen stappen motorVerwijderd schreef op 12 november 2002 @ 17:24:
[...]
dus wel een stappen motor, een motor met 3 spoelen kun je met 120 graden precies regelen dus stappen van 120 graden
of jij moet een driefase draaistroom moter een stappen motor noemen
hoezo niet? .. ff torks/ inbus schroevendraaier erbij en openXyonN schreef op 12 november 2002 @ 17:25:
Sjees, ik vinnut jammer dat je zo'n kreng niet open kan krijgen!
Verwijderd
dagt klopt ja maar met een drie fase motor kan je dat ook afregelenLooki schreef op 12 november 2002 @ 17:26:
[...]
Waarom kan een stappenmotor geen 3 spoelen hebben? in een diskettestation zit ook een stappenmotor.. als je geen stappenmotor hebt kan je het toerental niet snel vaststellen.. als je dat niet snel kan, weet je ook niet snel op welk punt (in aantal graden) de schijf zich bevindt.. dus het is een stappenmotor.. (Gok ik)
Canon Digital Ixus V3
Verwijderd
in het midden zit ook nog 2 schroefjes is mijn ervaring trek de stikkers er maar eens afXyonN schreef op 12 November 2002 @ 17:28:
Deze is helemaal dicht geperst. alle torkschroeven zijn al weg
Verwijderd
wrom is mij dan altijd GELEERD (ja op school) dat dat drie fase motoren zijn en GEEN stappenmotorenRawPeanut schreef op 12 november 2002 @ 17:28:
alle motoren van HD's die ik ooit gezien heb zijn stappenmotoren dus denk dat degene die jij hebt dat ook is, of het moet een uitzondering zijn maar dat kan ik moeilijk geloven..
nee.. het is wel een stappenmotor maar je kunt de spoelen meerdere keren naast elkaar zettenVerwijderd schreef op 12 november 2002 @ 17:24:
[...]
dus wel een stappen motor, een motor met 3 spoelen kun je met 120 graden precies regelen dus stappen van 120 graden
op een stappenmotor van 360 stappen zitten evenveel spoelen als die van een 500 stappen motor
Heb je op school niet geleerd dat een 3 fasenmotor achter loopt? dus dan weet je nog niet waar die isVerwijderd schreef op 12 November 2002 @ 17:28:
dagt klopt ja maar met een drie fase motor kan je dat ook afregelen
Heb je wel eens van een hefboom effect gehoortXyonN schreef op 12 november 2002 @ 17:31:
helaas... geen schroefjes... echt geperst... oorspronkelijk was dit een Maxtor 1.2 gigabyte uit '96.
neeeeeeeeeeeeeeeeeLooki schreef op 12 november 2002 @ 17:32:
[...]
Heb je wel eens van een hefboom effect gehoort... de term slopen betekent hetzelfde
gek! hij moet heel blijven voor de mod!
Verwijderd
en je kan ze wel ZEER goed afregelen en kijken waar hij zicht bevindt
tenminste bij mij op me stage bij de MCB kunnen ze het toch zeer goed afregelen en bepalen waar hij zich bevindt
alleen dit is een motor met hoekmeter eropVerwijderd schreef op 12 november 2002 @ 17:33:
mij is geleerd dat dat zo is dus blijf ik dat aanhouden
en je kan ze wel ZEER goed afregelen en kijken waar hij zicht bevindt
tenminste bij mij op me stage bij de MCB kunnen ze het toch zeer goed afregelen en bepalen waar hij zich bevindt
Dit kan je dan terug koppelen naar de controller en dan kan je gaan regelen..
Voor precisie kan je beter stappenmotoren hebben.. 3 fase is voor meer kracht en meer snelheden.. je zien namelijk ook nooit een kleine 3-fase motor..
Verwijderd
maar ik geef je geen gelijk en dat zal ik ook zeker niet doen totdat ik ergens anders bewijs zie dat het mij verkeerd geleerd is
ja kweet kben extreem koppig
Jammer, je woont me te ver weg..Looki schreef op 12 november 2002 @ 17:37:
ik heb hier nog 5 oude schijven liggen.. kom maar halen
Hoeveel gieg in totaal?
Kan ik ook kijken of ik ze makkelijk openkrijg
Allemaal zo'n 600 MB.. ik krijg volgende week een aantal 3/4 gig schijven.. kan ik voor mijn auto mp3 speler wel gebruiken.. 3x 4 gig
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Ik heb ook weinig nuttige info kunnen vinden op google!
helaas u gaat niet door voor de koelkastSuper_ik schreef op 12 november 2002 @ 20:11:
uhh voor de positionering en plaatsbepaling gebruikt die harde schijf moter een magneetje en een hall opnemer, netzoiets als je je fans zeg maar dus
hij kijkt naar de inductie die door de dynamo werking van het motortje opgewekt wordt
ik heb hiero nog wel een motortje liggen dat uit een ouwe stereo komt. Is een dingetje die et nog doet maar je moet zelf ff uitzoeken hoe wat daar hek geen verstand van.
Mail anders ff voor vragen
Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf
soory ik moet je teleurstellen, tis geen stappenmotor maar een driefase synchrone motor, ik heb em al een opengedaan en dat motortje was in ster geschakeld .....Looki schreef op dinsdag 12 november 2002 @ 17:18:
eheh het is een stappenmotoren ik denk op 12 volt..
en als je opgelet hebt in je les elektriciteit dan weet je dat een synchrone motor een slip van nul heeft , hij loopt dus volledig gelijk met het draaiveld, ook is het zo dat je met een driefase synchrone motor een heel hoog toerental kan halen .... met een stappenmotor niet echt ...
en als je me nu nog niet gelooft, hang dat kreng van een printplaat eens aan een scope .... als je een sinus krijgt weet je waar je mee te doen hebt
en jah dat is een pwm frequentieregelaar die in je printplaat zit, dus als je genoeg inzoomt ga je dat ook zien
[ Voor 47% gewijzigd door successor op 20-06-2005 16:39 ]
Out of the box? What box? There is no box.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Dit topic is gesloten.
![]()