fans die zomaar stilvallen?

Pagina: 1
Acties:

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-02 16:52
Hallo mensen,

Al sinds februari 2000 heb ik een Gigabyte GA-7IX mobo met een Athlon 600@750mhz (slot A met GFD 2.0) gekoeld door een of andere merkloze cooler met 2 fans (merk Mentor). Deze zijn al die hele tijd aangesloten op de CPU FAN-aansluiting dmv een splitter. Maar vanochtend merkte ik dat mijn CPU temperatuur ineens drastisch begon op te lopen! (normaal 25 nu 66 graden). De fans draaiden niet meer.
Hierop heb ik 2 nieuwe 12v fans op mijn heatsink geschroefd, en die weer met een splitter op de CPU FAN aangesloten. Weer niets. Na heel wat gehannes kwam ik achter het volgende:
- Als je iets op de CPU FAN of SYSTEM FAN aansluit doet het niets
- Als je de fans op de POWER FAN aansluiting aansluit draaien ze enkele minuten waarna ze gewoon stilvallen
- Af en toe wordt ineens 192 MB ipv 256 MB herkend bij de POST
- Volgens mijn BIOS is de 12v lijn 12.40V, is dit niet wat veel?

Wat kan ik hieraan doen? Ligt dit aan het moederbord?

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Misschien trekken ze teveel stroom weg en wordt ie daardoor instabiel en vallen de fans uit. Ruk eens zo'n connector eraf en doe het rode draadje op de gele van een molex stekker (zo'n ding v/d voeding ja) en de zwarte op de zwarte en kijk eens of de problemen dan verholpen zij?

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
al die symptomen wijzen duidelijk op een brakke/te zwakke voeding. probeer eens een andere voeding eventueel krachtiger.
- Volgens mijn BIOS is de 12v lijn 12.40V, is dit niet wat veel?
nee, dat is heel normaal.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz