Toon posts:

1 Gbit lan werkt niet op 100Mbps full duplex

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb thuis een moederboard asus a7v8x met 1Gbit lan onboard, een linksys Router BEFSX41, en nog twee pc's waarvan de een een 10/100Mbps ethernet kaart heeft.

als ik de 1Gbit lan op 100Mbps full duplex zet dan gaat op de router het lampje 100Mbps full niet branden. Zet ik de instelling op auto, dan brand het lampje wel. de 10/100Mbps staat op full duplex en dat lampje brand wel.

het probleem is dat ik niet boven de 60% van mijn netwerk capaciteit kom. Bij een kennis heb ik de overdracht van een film op 90% van de 100Mbps capaciteit gehad. Weet iemand waar dit aan kan liggen waarom alles 1/3 slomer loopt?

(alles can volgens de specs op 100Mbps Full-Duplex)

bedankt Joost

Verwijderd

Waarschijnlijk tragere andere netwerkaarten, kabels, switches of HUBS dan bij je vriend...

Verwijderd

Topicstarter
dan zal het misschien aan de kabels kunnen liggen... maar dan weet ik nog steeds niet waarom bij de een het lampje van 100Mbps full duplex blijft branden, als ik de optie handmatig instel, en bij de andere het lampje van 100Mbps full uit gaat...

Mocht het aan de kabels liggen... is er een manier om de kwaliteit van de kabels te testen?

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Dat je lampje niet gaat branden kan als oorzaak hebben dat de ene kant probeert te auto-negotiaten , terwijl de andere kant al fixed is ingesteld. Soms moet je gewoon effe experimenteren met auto/fixed settings om de juiste combinatie te vinden. Compaq's NetFlex kaarten en Cisco Catalyst 5xxx series hebben het probleem dat als beide op auto-negotiate staan, dat de effectieve verbinding 100MBit half-duplex is. Zet je een van de twee op fixed-100MBit, dan gaat het prima.
Dat je een lagere overdracht hebt kan liggen aan de switching engine in je Linksys router. Daar moet uiteindelijk al het verkeer door, en 'goedkope' routers hebben in sommige gevallen als nadeel dat de switching engine niet helemaal optimaal werkt, waardoor je doorvoer niet optimaal is. Hang de PC's maar eens met een cross cable aan elkaar, dan zul je zien dat e.e.a. verbeterd (of niet, en in dat geval kan de ene netwerkkaart de 100Mbit niet op volle snelheid verwerken). Trouwens, 100% haal je nooit, 100MBit is de bandbreedte, niet de doorvoercapaciteit.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• DJ Adidas
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10-2025
Wat het geval met 100 Mbit FD is is dat je dat niet zelf in moet stellen.

Als allebei de kanten op Auto staan zullen ze zelf de hoogst mogelijke standaard gebruiken.
100 MBit Full-Duplex is dus alleen beschikbaar als je hem dit zelf laat detecteren.

Mocht je je switch kunnen managen en je kunt die wel hard op Full-Duplex kunnen zetten dan zal dit ook werken maar software matig helaas niet.

B. Gates said: "640 should be enough for everyone." I think he meant 640 PB ;-)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Lees effe wat ik hierboven heb geschreven. Compaq NBetFlex 3 op auto-negotiate en Cisco Catalyst 5500 12-port 10/100 kaart allebei op auto geeft als resultaat een 100MBit half-duplex verbinding. Wat jij dus hierboven blaat klopt niet. Dat ligt helemaal aan de implementatie van het auto-negotiate protocol. Soms moet je gewoon wat experimenteren, als de netwerkhardware niet van dezelfde fabrikant (lees: chipsetmaker) af komt

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor alle antwoorden. ik bedenk me nu dat bij die kennis mijn oude switch staat die ook maar 55% haalde terwijl ik bij hem 90%haal. ik ga ff met de kabels klooien en kijken of het misschien daaraan ligt. anders ligt een van mijn onderdelen morgen op straat ;)

Ik zal in mijn netwerk gewoon alles Auto laten staan en verder expirimenteren...

Thnx en als jullie niets meer toe te voegen hebben, dan mag van mij het topic gelocked worden...
Pagina: 1