Toon posts:

[Domain Controller] Hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
He,
Ik werk nu thuis in een netwerk met 2 computers en 1 router voor het internet. Morgen komt daar een 3e bij die als webserver/printerserver/etc. gaat dienen. Nu heb ik wel eens gehoord van iemand dat je dan het beste een domain kan beginnen omdat je dan meer snelheid in je netwerk hebt. Ik heb dus wat gegoogled en nu kom ik erachter dat ik die server dus als Domain Controller moet gaan instellen. Hoe moet ik dat doen? Ik had er wel een site over gevonden, maar die was voor Windows 2000 en daar werkte een aantal commando's niet in.

Edit: Sorry, vergeten bij te melden, die server gaat onder XP lopen...

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28

Arno

PF5A

Als je dit niet weet, zou ik bij de bieb eens een boek over NT4 gaan lenen.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

tja... Een Domain word namelijk geregeld door een Server versie van Windows, en je hebt nog geen XP server, dus je moet Windows 2000 Server gebruiken :*)

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:39:
He,
Ik werk nu thuis in een netwerk met 2 computers en 1 router voor het internet. Morgen komt daar een 3e bij die als webserver/printerserver/etc. gaat dienen. Nu heb ik wel eens gehoord van iemand dat je dan het beste een domain kan beginnen omdat je dan meer snelheid in je netwerk hebt. Ik heb dus wat gegoogled en nu kom ik erachter dat ik die server dus als Domain Controller moet gaan instellen. Hoe moet ik dat doen? Ik had er wel een site over gevonden, maar die was voor Windows 2000 en daar werkte een aantal commando's niet in.

Edit: Sorry, vergeten bij te melden, die server gaat onder XP lopen...
met XP gaat dat niet lopen, omdat je daar geen domain controler van kan maken,
je moet dan een server versie hebben van win2000 oid,

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 14:44:
tja... Een Domain word namelijk geregeld door een Server versie van Windows, en je hebt nog geen XP server, dus je moet Windows 2000 Server gebruiken :*)
Dus dat kan niet onder XP... Dan 2000 erop, bedankt.

Is die domain controller van 2000 wel compatible met Windows XP?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:46:
[...]

2000 Server ehhe. En als je dan helemaal bent opgestart moet je gewoon Domein instellen door middel van het opstartscherm wat je te zien krijgt.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
als je wilt kan je ook RC1 van .NET (enterprise) server downloaden bij MS :)
moet je ff in de meuktracker zoeken, daar staat een link :)

en dan heb je het dus gratis en legaal :Y)

Verwijderd

Topicstarter
veldmuis schreef op 12 november 2002 @ 14:49:

Maar dat is het hem... Ik weet niet of die wel gaat lopen op een Pentium 2 400 MHz :(

Verwijderd

veldmuis schreef op 12 november 2002 @ 14:49:

Ik denk dat ie 2000 Server ook wel legaal zou aanschaffen :Y)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 14:46:
[...]

XP servers zijn de .NET servers van win 2K.

Win 2k en Win XP zijn respectivelijk NT versie 5.0 en 5.1 en onderling goed uitwisselbaar.

Weet je zeker dat een domein sneller is dan een werkgroep? Of volstaat een W2K pro versie met beschermde bestands rechten en machtigingen ook. Er zit nogal een kosten verschil tussen beide.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
Twarp schreef op 12 november 2002 @ 14:52:
Er zit nogal een kosten verschil tussen beide.
;) Ik heb geld (lees: Participation Level) zat ;)

Windows 2000 Server wordt het dus... Anders XP met gewoon een workgroup.

Hartelijk bedankt voor deze nuttige informatie, anders had ik wel de hele dag afgezocht in Google naar een howto voor Windows XP

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Tis misschien niet geheel ontopic, maar ik vraag me al een tijdje af wat je precies allemaal kan met een domein, wat je met een werkgroep niet kan, en of er nog andere voor/nadelen zijn.

Is er iemand die me hier opheldering over kan geven?

Verwijderd

no offense, maar voor 4 pc's zou ik nooit van m'n leven een domein starten...
Sowieso niet voor de services die jij er op gaat draaien en met jouw kennisniveau (no offense!).
Zonde van je tijd

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 15:00:
no offense, maar voor 4 pc's zou ik nooit van m'n leven een domein starten...
Sowieso niet voor de services die jij er op gaat draaien en met jouw kennisniveau (no offense!).
Zonde van je tijd
Ik wou het misschien gaan gebruiken voor bij lanparty's, want dan kom je al gauw aan dat limietje van je netwerk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 15:20:
[...]

Ik wou het misschien gaan gebruiken voor bij lanparty's, want dan kom je al gauw aan dat limietje van je netwerk.
Met een LAN moet je ook geen Domain draaien. IIG niet op het domain inloggen. Wel lid maken maar gewoon local inloggen :*)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
Timmert schreef op 12 november 2002 @ 14:58:
Tis misschien niet geheel ontopic, maar ik vraag me al een tijdje af wat je precies allemaal kan met een domein, wat je met een werkgroep niet kan, en of er nog andere voor/nadelen zijn.

met een NT-domain heb je een aantal beheer mogelijkheden:
- centrale user authentication (zodat je op basis daarvan lees en schrijf rechten op netwerk drives kan geven)
- automatisch login script uit laten voeren als een user inlogt.
- group beheer (users in groep zetten en dan rechten zetten per group)
- mogelijkheid voor BDC die automatisch de taak van een PDC over neemt als die uit mocht vallen.
PDC = Primary Domain Controler
BDC = Backup

NT domain heeft overigens niets te maken met NIS domain en DNS domain.

Dit is meer een Windows OS topic dan Netwerk.
Domains maken je netwerk ook niet sneller.

[ Voor 0% gewijzigd door arikkert op 12-11-2002 15:27 . Reden: topic ]

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:36
Nee. Domein op een LAN zuigt royaal. Kom je alleen maar in de knup met allerlei zaken. Domein voor thuis is wel leuk, maar ik zou dus idd ff mijn kennisniveau over domains etc. aanscherpen als ik jou was.

• GoodspeeD
Timmert schreef op 12 november 2002 @ 14:58:

Domeinen worden vaak gebruikt om bepaalde structureringen binnen organisaties te hanteren en om gebruikersrechten te hanteren, etc.

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56
GoodspeeD schreef op 12 november 2002 @ 15:26:
Nee. Domein op een LAN zuigt royaal. Kom je alleen maar in de knup met allerlei zaken. Domein voor thuis is wel leuk, maar ik zou dus idd ff mijn kennisniveau over domains etc. aanscherpen als ik jou was.
Mjah, maar hoe kun je iets nou beter leren dan door het zelf te proberen?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 18:05
That's the spirit! Al doende leert men.

Met een domein kan je toch ook op iedere pc inloggen met iedere gebruikersnaam? Dat was het doel d8 ik.

• GoodspeeD
j_iscool schreef op 12 November 2002 @ 22:15:
[...]

Ja. Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Maar de theorie moet er ook ff inzitten denk ik. Hij moet natuurlijk wel snappen wat een domein is en waar het voor dient, alvorens hij met software gaat stoeien.

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06-2025
ben er nu al een tjdej mee bezig maar het is echt veel werk vooral als je meerdere domeinen gebruikt dan heb je helemaal plezier in combinatie met verschillende werkgroepen

Verwijderd

GoodspeeD schreef op 13 november 2002 @ 11:12:
[...]

Ja. Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Maar de theorie moet er ook ff inzitten denk ik. Hij moet natuurlijk wel snappen wat een domein is en waar het voor dient, alvorens hij met software gaat stoeien.
sneller is het iig niet (extra policies e.d.; authenticatie over netwerk ipv lokaal etc...)... het opzetten/beheren is wel sneller/makkelijker omdat je alles centraal kan doen...

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 14:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

Waarom eigenlijk een Windows server, en geen Linux/Samba bakkie? En nou niet allemaal meteen beginnen te roepen dat de één beter is dan de ander, ik wil het gewoon ff weten. Bovendien, Linux is, beter of niet, da's nogal subjectief, wel gratis.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Verwijderd

Ik heb een NT domein en het grootste voordeel vind ik dat m'n instellingen op de server worden opgeslagen. Bij een herinstall van m'n PC heb ik accuut alle instellingen weer terug (favorites van IE bv.) Nadeel is dat je registry ook meteen weer vervuild is, maar daar zijn utils voor. Gastgebruikers (LAN parties) zou ik lokaal laten inloggen, levert vaak problemen op met inlogscripts e.d. als ze op het domein inloggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 13:52:
Ik heb een NT domein en het grootste voordeel vind ik dat m'n instellingen op de server worden opgeslagen. Bij een herinstall van m'n PC heb ik accuut alle instellingen weer terug (favorites van IE bv.) Nadeel is dat je registry ook meteen weer vervuild is, maar daar zijn utils voor. Gastgebruikers (LAN parties) zou ik lokaal laten inloggen, levert vaak problemen op met inlogscripts e.d. als ze op het domein inloggen.
Goedzo... Roaming Profiles :D

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
Een Domain controller in een netwerktje met 4 pcs is wat onhandig, op een LAN helemaal :)
Een workgroup kan bijna net zoveel als een domain, en met 4pc's is het net zo beheerbaar, das dus geen issue.

Qua snelheid maakt het geen drol uit, alleen alles is gecentraliseerd met een domain( als je dit instelt natuurlijk :) )

Een Linux bakkie is trouwens een leuk alternatief, smb is een stukkie sneller, ook op een server met minder power. Maarja als je geen Linux kennis hebt wordt het natuurlijk niks.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-03 09:55

KillerB

______

Een domain is pure overkill voor zi'n klein netwerkje. Als je het leuk vindt om mee te prutsen kan het natuurlijk prima, maar verwacht niet meer prestaties. Zeker als je roaming profiles gaat gebruiken wordt de boel alleen maar langzamer, omdat je een trage server hebt.

Dat neemt niet weg dat het leuk is om te prutsen met login scripts en share levels en security's natuurlijk :*)

Verwijderd

Arno schreef op 12 november 2002 @ 14:42:
Als je dit niet weet, zou ik bij de bieb eens een boek over NT4 gaan lenen.
Je bent hier toch om wat te leren.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:28
ik heb zelf ook aardig wat gewrkt met domaincontrollers en kan zeggen dat ik het niet sneller en makkelijker vindt werken okee als je profielen goed worden opgeslagen dan is er geen vuiltje aan de lucht maar voordat je dat werkent hebt ben je wel een tijdje bezig ik heb op school les gehad met het boek Netwerkbeheer met Windows 2000 Server

http://www.brinkman-uitgeverij.nl/bk_windows2000druk2.html

Is een goed boek voor iedereen die een goed windows 2000 domein wil hebben er is ook al een windows 2003 versie uit van het boek geloof ik maar ik kan dit boek echt aan iedereen die een domein wil opzetten met alle aspecten zoals roaming profiles en beheerde printers en shares

roaming profiles is niet alles ken plekken waar de roaming profiles wel eens niet goed/ half opgeslagen worden en dan schrikken de gebruikers zich lam als ze ineens in 800x600 zitten te werken das niet fijn voor de gebruiker

[ Voor 19% gewijzigd door lordgandalf op 18-05-2004 10:53 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Klein netwerk gewoon een workgroup maken. Enige voordeel van een klein netwerkje in een domain is active directory.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 10:32:
[...]

Je bent hier toch om wat te leren.
Na twee jaar zou je wel verwachten dat hij het inmiddels begrijpt..

• WiNlUx
  • Laatst online: 12-09-2023
Slotjuhhh :(

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Goeiemiddag wat een schop :D

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 08:04

nzyme

terror

offtopic:
waarom kan de reply functie niet op "onmogelijk" staan bij zo'n oud topic :? beetje zinloos dit...

| Hardcore - Terror |

Verwijderd

Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.