Toon posts:

[css] Algemene vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik heb nu een tijdje wat over css gepoogd te leren, maar er zijn me toch nog een aantal dingen niet geheel duidelijk. Wellicht dat jullie je licht er eens over kunnen laten schijnen.

De vragen, in willekeurige volgorde zijn:

- Wanneer gebruik je @import en wanneer de Link-variant. Dit werd me zelfs met de w3-specificatie niet duidelijk.

- Wanneer gebruik je een padding en wanneer een margin. Bijvoorbeeld, tekst in een div: je kunt de margin van de tekst aangeven, maar ook de padding van de div. Wat heeft de voorkeur? En dan vooral waarom?

- Voor het positioneren van bijvoorbeeld divjes kun je margins instellen, of gebruik maken van een absolute (of relatieve) positie. De tut-sites (zoals glish) gebruiken allen de eerstgenoemde. Waarom?

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:16

Pelle

🚴‍♂️

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

www.w3schools.com

Padding is de ruimte tussen de tekst en de border en margin is de ruimte tussen de border en andere objecten. (vaag maar er zit een kern van waarheid in)

Met Link include je een complete stylesheet en met @import kun je er voor kiezen om uit 5 stylesheets bijvoorbeeld maar 2 te includen. Dus je hebt een stylesheet voor de kop, de pagina en de bottom. En met @import kun je ervoor kiezen om een andere stylesheet voor de pagina in te laden.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22
FizGig:
- Wanneer gebruik je een padding en wanneer een margin. Bijvoorbeeld, tekst in een div: je kunt de margin van de tekst aangeven, maar ook de padding van de div. Wat heeft de voorkeur? En dan vooral waarom?
CSS Margins
The Margin properties define the space around elements. It is possible to use negative values to overlap content. The top, right, bottom, and left margin can be changed independently using separate properties. A shorthand margin property can also be used to change all of the margins at once.
CSS Padding
The Padding properties define the space between the element border and the element content. Negative values are not allowed. The top, right, bottom, and left padding can be changed independently using separate properties. A shorthand padding property is also created to control multiple sides at once.
Duidelijk toch? :)

FizGig:
- Voor het positioneren van bijvoorbeeld divjes kun je margins instellen, of gebruik maken van een absolute (of relatieve) positie. De tut-sites (zoals glish) gebruiken allen de eerstgenoemde. Waarom?

Waarom tutorialsites alleen absoluut gepositioneerde divjes noemen?
Dat weet ik ook niet. Wel vind ik relatief gepositioneerde divjes redelijk irritant omdat ze meestal geen vaste posite hebben. Meescrollende layers bijvoorbeeld.
Bijster vervelend :)

edit:
En inderdaad, ook van w3schools.com bedankt Yogho
;)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Om je eerste vraag te beantwoorden (of toch niet :P) Ik gebruik altijd de link variant omdat ik dat een stuk overzichtelijker vind :)

Voor de andere twee punten kan je mijn inziens het beste ff zoeken naar het 'css box model' omdat in artikeltjes daarover veel van dat soort vragen worden beantwoord...

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 12 November 2002 @ 13:26:

Duidelijk toch? :)

Waarom tutorialsites alleen absoluut gepositioneerde divjes noemen?
Dat weet ik ook niet. Wel vind ik relatief gepositioneerde divjes redelijk irritant omdat ze meestal geen vaste posite hebben. Meescrollende layers bijvoorbeeld.
Bijster vervelend :)

edit:
En inderdaad, ook van w3schools.com bedankt Yogho
;)
Bedankt voor de rappe reacties, maar zo bedoelde ik het niet. De links heb ik zelf ook doorgelopen, maar ik kan 't toch niet echt duidelijk vinden. Ik ga nu even de link van Pelle bestuderen, kijken of dat helpt.

Wat betreft de opmerking die ik gequote heb: met de eerstgenoemde bedoelde ik een positionering van de div m.b.v. de margins i.p.v. de position. Waarom is dat?

Verwijderd

Ben dus bezig met een pagina, met daarin CSS, de pagina is opgedeeld in een aantal delen. Allemaal vlakken over een achter grond.

Header, Content en menus. Links en rechts menus/vlakken. Een menu/vlak onderdeel bestaat uit een kopvlak en een vlak met de items.

Nu kunnen er 2 menus onder elkaar komen. Hoe zorg ik nu dat die positie relatief is van het bovenliggend menu?

ik heb al lopen klooten met margin enzo, het is iets kleins maar ik kom er niet uit. 8)7

www.mieras.org/css_test/
Hier staat de opzet, hoop dat iemand die gouden tip/css code heeft

wow.... wel beetje oude thread dit... :| sorry.. niet gezien

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 14:56 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

mieras:
wow.... wel beetje oude thread dit... :| sorry.. niet gezien
Doe maar ff nieuw topic idd :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.