Fan maakt ronkend geluid

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hai..

De search leverde niks op, dus vraag ik het maar :)

Sinds gisteren maakt de Smartfan II van m'n Volcano 9 coolmod een ruttelend, ronkend geluid... Ook als ik 'm vaster/losser schroef, blijft het. Iemand een idee hoe dit te verhelpen valt? Ik denk dat dit gewoon door het "motortje" van de fan veroorzaakt wordt..

Jupiler

Verwijderd

ik heb precies het zelfde probleem alleen dan met de cooler van m'n cpu, bij het opstarten maakt hij een hard zoemend geluid maar na 5 minuten draait hij weer gewoon. Zou het slijtage zijn? of moet de boel geolied worden?

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 23:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

meer zuurstof toevoeren naar z'n motor :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
smeren :?
offtopic:
wat doet een ronkende fan er toe als het hele leven kut is (zie sing :? )

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

nu er toch een topic over lawaai bestaat: ik zit er over te denken om een alpha8045 aanteschaffen met een delta fan, ipv een pabst. Vervelende bijkomstigheid; de delta maakt 58 db aan herrie, ipv 28 of 32 db die de pabst maakt. Wat ik hier wel thuis heb is een pot metertje die de volt van 12 naar 5 kan verlagen, mijn vraag:

Kan je doormiddel van wat formules te combineren uitrekeken, wat het db niveau van een delta op 5 volt is ipv 12? Of heb je daar echt de ventilator oppervlakte, en de hoek waarmee die snijdt nodig etc etc?

Met die delta en een pot meter ben ik er zeker van dat ie goed koelt, en de herrie kan ik dus waarschijnlijk verminderen, iemand enig idee?

En jupiler; zo te zien (horen) lijkt jou fan niet in een optimale staat te zijn, nog garantie?
Een fan hoort gewoon een monotoom zoem geluid te maken.

• NaLiN
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

NaLiN

Muziek moet ragge

doet voeding fan hiero ook op me stage , 2 minuutjes aanlaten dan klap erop en het is voorbij

hallo

Verwijderd

Ik denk dat de lagertjes een beetje versleten zijn. Het beste is natuurlijk om er een 12 cm fan op te zetten. >:)
Eizo F930, 1600x1200@104Hz
Jij hebt dus een multiplier van 11538461? Of heb je je systeem op 1200 Hertz draaien?

Verwijderd

Termy schreef op 12 November 2002 @ 13:17:
meer zuurstof toevoeren naar z'n motor :)
euh juist :?

zoals al gezegt, effe schoon blazen, evt. fan uit elkaar halen, smeertje er tussen en hij is weer stil.

• NaLiN
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

NaLiN

Muziek moet ragge

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:21:
Ik denk dat de lagertjes een beetje versleten zijn. Het beste is natuurlijk om er een 12 cm fan op te zetten. >:)

[...]

Jij hebt dus een multiplier van 11538461? Of heb je je systeem op 1200 Hertz draaien?
eh monitor en ze resolutie + hertz :X

hallo

Verwijderd

Sticker eraf halen
slaolie (of zonnebloemolie of motorolie) in het gaatje doen
sticker er weer op

klaar...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 15:08:
Sticker eraf halen
slaolie (of zonnebloemolie of motorolie) in het gaatje doen
sticker er weer op

klaar...
Plantaardige olie hydroliseerd na verloop van tijd. Oftewel: het wordt een grote knoeiboel. Gebruik siliconenspray of dunne motorolie.
NaLiN schreef op 12 november 2002 @ 14:25:
[...]

eh monitor en ze resolutie + hertz :X
Dat wist ik wel. :X

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2002 15:32 . Reden: Doh ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Zuurstof kan het probleem niet zijn... Hij deed dit van de ene dag op de andere, en als ik de fan gewoon los aansluit, niet op de heatsink, ietsje buiten de case, doet hij net hetzelfde. Vreemd, want ik heb 'm nog maar 5 dagen. O ja, het blijft ook de hele tijd, na een paar minuten is het niet verdwenen.. Ik zal de tips van Thorry/Sjord eens proberen.

PS je koelblokje werkt erg lekker Sjord :)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
BTW, als ik ff de zijkant van de fan aanraak, voel ik ook de "trillingen"..

Verwijderd

Ik heb ook zo'n corrupte jongen in m'n case, begint spontaan rare dingen te zeggen. Ff een tik met m'n rechtervoet tegen de case en hij houdt z'n mond weer ;)

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Is het toevallig geen HDD bij jou :?

Verwijderd

Dit is dus gewoon slijtage aan de Fan.Heb ik ook wel een paar keer gehad.Ik denk dat er niets anders opzit dan vervangen.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Lezen... Hij is net 5 dagen oud :)

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
terug brengen dan

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Liefst eerst andere zaken proberen (die ondertussen al voorgesteld zijn :))

Want ik heb 'm online besteld, het wordt een hele zooi als ik 'm terug moet sturen, en een nieuwe laten brengen... De verzendingskosten zullen bijna meer zijn als de prijs van een Volcano 9 8)7

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Helaas, het heeft niet mogen baten.. Ik heb er wat fijne motorolie in gedaan, maar hij blijft een een soort vibratie voorbrengen.. Eigenlijk allemaal kleine schokjes achter elkaar, dat voel je als je de zijkant aanraakt. En je hoort het ook :'(

Nog iemand een oplossing, behalve inruilen?

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:19
Is denk ik gewoon de balance van de fan, zit er waarschijnlijk dus een beetje scheef op, als die dan harder gaat draaien dan wil die weer wel namelijk, en dan trekt die hem door ze eigen snelheid recht :)

Ik denk dat in/omruilen het makkelijkst zou zijn, maar je zou ook de fan precies recht kunnen zetten ofzo :?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Inderdaad, daar dacht ik ook aan, want als ie sneller gaat draaien hoor je het geluid minder/niet.. Maar ik vind het vreemd dat dicht echt van het ene uur op het andere gebeurde.

Maar ik zie niet in hoe ik 'm recht zou moeten zetten.. Jij? :)

En omruilen is niet echt makkelijk voor mij :(

• corné
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-11-2024
Dit heb ik ook, heb alleen geen zin om em uitelkaar te halen :)

Verwijderd

Hmm, ik heb ook zo'n herriefan in mijn voeding.. :(
Vervangen dus?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 15:31:
[...]

Plantaardige olie hydroliseerd na verloop van tijd. Oftewel: het wordt een grote knoeiboel. Gebruik siliconenspray of dunne motorolie.
Blaaaat... ik gebruik altijd zonnebloem olie, nooit geen enkel probleem. Ik heb ook een oude pc in de zonnebloem olie liggen, het is wel wit geworden maar blijft prima vloeibaar en blijft glibberig.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 22:51

Garrett

Watercooler

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 13:51:
Kan je doormiddel van wat formules te combineren uitrekeken, wat het db niveau van een delta op 5 volt is ipv 12? Of heb je daar echt de ventilator oppervlakte, en de hoek waarmee die snijdt nodig etc etc?

Met die delta en een pot meter ben ik er zeker van dat ie goed koelt, en de herrie kan ik dus waarschijnlijk verminderen, iemand enig idee?
Ik weet wel dat die Delta's vrij goed koelen op 12V, maar ik weet ook dat ze op 5V voldoende airflow geven om een niet-overgeklokte CPU goed genoeg te koelen, dus stressed onder de 55C en dat is ruim binnen de marges :)

En uit ervaring kan ik je vertellen dat een Delta op 5V lekker rustig is :z

I love watercooling

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:19
Jupiler schreef op 12 november 2002 @ 21:36:
Inderdaad, daar dacht ik ook aan, want als ie sneller gaat draaien hoor je het geluid minder/niet.. Maar ik vind het vreemd dat dicht echt van het ene uur op het andere gebeurde.

Maar ik zie niet in hoe ik 'm recht zou moeten zetten.. Jij? :)

En omruilen is niet echt makkelijk voor mij :(
Rechtzetten? nee geen idee :+

Maar als je de fan zelf (bladen) eraf kan halen, en de motor laat zitten, beetje frunniken moet toch lukken :? geen id eigelijk, maak ze altijd schoon.. maar nog nooit echt uit elkaar gehaald :P *pakt oude fan* 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 18:11:
[...]

Blaaaat... ik gebruik altijd zonnebloem olie, nooit geen enkel probleem. Ik heb ook een oude pc in de zonnebloem olie liggen, het is wel wit geworden maar blijft prima vloeibaar en blijft glibberig.
Gebeurt er niks als het in de pci enz. komt dan?
Raar, koelt zeker wel goed ?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
DjGeRo schreef op 13 november 2002 @ 18:42:
[...]

Rechtzetten? nee geen idee :+

Maar als je de fan zelf (bladen) eraf kan halen, en de motor laat zitten, beetje frunniken moet toch lukken :? geen id eigelijk, maak ze altijd schoon.. maar nog nooit echt uit elkaar gehaald :P *pakt oude fan* 8)
Maar hoe zou ik die bladen eraf moeten halen... Ik wil er niet te hard aan trekken, want voor hetzelfde geld is ie helemaal verkloot.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 19:09:
[...]

Gebeurt er niks als het in de pci enz. komt dan?
Raar, koelt zeker wel goed ?
Waarom zou er iets gebeuren?
Heel de PC ligt erin, voeding in een aparte bak met een fan in de olie voor de circulatie, wordt helemaal niet warm. De PC zelf werd toch al niet warm (P233) maar voor de gein toch erin gelegt. De hdd ligt wel erbuiten en er zit geen floppy of cdrom aan.

Maar koelt op zich zeer goed
en aangezien olie geen stroom geleid kan het alles behalve kwaad. Tjah het stinkt wat (maar het is goed afgesloten) en je moet em niet meer eruit halen want hij is een en al glibber vet. Maar het werkt wel goed, en superstil, vooral de voeding is een hele verbetering.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

ik ken het probleem.. bij mij doet de chipset fan dat van de a7v266-e als ik de pc net opstart en alleen als t vrij koud is op mijn kamer

ongeveer tegen de tijd dat je in windows zit stopt het.. maar meestal trek ik de kap er af geef die fan een hengst.. komt toch een passief koelelement op

vriend van me heeft hetzelfde met zn chipset maar dan a7v266

wel.. weer zo'n post waar je niets aan hebt ;)

Verwijderd

Meeste chipsets hebben helemaal geen fan nodig, probeer em eens eraf te rukken en kijk hoe stabiel het nog is.
Pagina: 1