[Debian] Apache + php4 installeren; wat is beste optie?

Pagina: 1
Acties:

• ^Mo^
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Hoi,

Ik heb sinds kort een oude computer met Debian 3.0 draaien, en nu wil hier apache icm php4 (en nog wat mods ;)) op gaan draaien.
Gisteren heb ik via apt-get apache en php4 enzo geinstalleerd, maar dit zijn oudere versies. Van Apache is het 1.3.26 en php is 4.1.2, en ik wil de laatste versie toch eigenlijk wel hierop draaien. Mijn vraag is nu, wat kan ik het beste doen?
  • Gewoon eerst apache enzo via apt-get installeren, en dan de laatste sources compilen/installeren, zodat de oude versie wordt overschreven (kan dat uberhaupt??)
  • De oude packages verwijderen en de nieuwste sources compilen/installeren
Als ik voor optie 2 zou gaan, krijg ik ze dan ook nog in m'n geinstalleerde packages lijst te zien, en kan ik ook nog modules via apt-get ophalen?

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ik zou ze gewoon zo laten :)
bij debian wordt eerst uitvoerig getest of het wel stabiel is, en zolang er geen echte problemen zijn, is het dus niet echt heel hard nodig om te updaten :)

apache 1.3.26 was veilig zolang je geen ssl gebruikte, en dan ook weer van een bepaalde versie geloof ik :)
Als ik voor optie 2 zou gaan, krijg ik ze dan ook nog in m'n geinstalleerde packages lijst te zien, en kan ik ook nog modules via apt-get ophalen?
modules via apt-get ophalen moet lukken, maar of ze in je geinstalleerde packages lijst komen...denk het niet..? maar weet het niet 100% zeker eelijk gezegd :)

• FastBunny
  • Laatst online: 13-05 12:59

FastBunny

Give it the Works !

Je kan de testing en experimental toevoegen zodat je ook nieuwe versies simpel kan installen :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• ^Mo^
veldmuis schreef op 12 november 2002 @ 12:54:
ik zou ze gewoon zo laten :)
bij debian wordt eerst uitvoerig getest of het wel stabiel is, en zolang er geen echte problemen zijn, is het dus niet echt heel hard nodig om te updaten :)
Daar zit wel wat in, ja :)
Maarja, omdat er toch nog wel flink wat bugs zijn gefixed sinds 4.1.x (van ergens begin dit jaar) had ik zoiets van .. ik wil wel een nieuwere versie :)
apache 1.3.26 was veilig zolang je geen ssl gebruikte, en dan ook weer van een bepaalde versie geloof ik :)
Ironisch :)
modules via apt-get ophalen moet lukken, maar of ze in je geinstalleerde packages lijst komen...denk het niet..? maar weet het niet 100% zeker eelijk gezegd :)
modules installeren lukt nog wel, maar stel nou ik zou apache/php zelf compilen/installeren, werkt het installeren van modules via apt-get dan nog wel?

Maar zou optie 1 goed kunnen? Gewoon via apt-get installeren, en dan zelf nog eens upgraden? Voor apache hoeft het niet zo nodig, maar voor php wil ik eigenlijk toch wel upgraden ;)

Ik ga nog even de testing distrubuties proberen, kijken wat ik daarmee krijg :)

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
De versies die in debian woody worden gebruikt zijn absoluut stabiel. Ook zijn er op dit moment geen exploits voor bekend. Ik zou gewoon deze versies erop laten staan en het packagemanagement van debian vertrouwen. Dit is immers het hart van de distro.

Als je het wilt zelf compilen zul je de packages van debian moeten removen en je eigen zut eropzetten. Resultaat: Als je niet oplet heb je er brakke software opzitten en moet je bij elk securityprobleem of andere bug die optreedt de hele zooi opnieuw compileren. Met apt ben je zo klaar met het upgraden.

Alleen als de door debian aangeboden packages features missen die je moet hebben zou ik voor recompilen gaan, dan zit er weinig anders op.

Je kunt je even afvragen waarom je perse de allernieuwste versie van apache en php wilt hebben, afaik zijn er de laatste tijd geen features meer bijgekomen die het upgraden zinvol zouden kunnen maken.

Laat het gewoon lekker aan apt over, dat is veilig en het minste werk.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• ^Mo^
sebas schreef op 12 November 2002 @ 15:29:
De versies die in debian woody worden gebruikt zijn absoluut stabiel. Ook zijn er op dit moment geen exploits voor bekend. Ik zou gewoon deze versies erop laten staan en het packagemanagement van debian vertrouwen. Dit is immers het hart van de distro.

Als je het wilt zelf compilen zul je de packages van debian moeten removen en je eigen zut eropzetten. Resultaat: Als je niet oplet heb je er brakke software opzitten en moet je bij elk securityprobleem of andere bug die optreedt de hele zooi opnieuw compileren. Met apt ben je zo klaar met het upgraden.

Alleen als de door debian aangeboden packages features missen die je moet hebben zou ik voor recompilen gaan, dan zit er weinig anders op.

Je kunt je even afvragen waarom je perse de allernieuwste versie van apache en php wilt hebben, afaik zijn er de laatste tijd geen features meer bijgekomen die het upgraden zinvol zouden kunnen maken.

Tja.. eigenlijk heb je wel gelijk :)
Ik kreeg het trouwens niet eens aan de praat :X Apache wel, maar PHP niet hehe

In ieder geval, iedereen bedankt :) 'k kan voorlopig wel weer wat verder dan.

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

sebas schreef op 12 november 2002 @ 15:29:

Note: zorg er wel voor dat je met apt ook security updates binnenkrijgt om eventuele exploits etc. te patchen. Apt is goed maar zolang je geen resources hebt voor security updates kom je immers nog nergens :P

deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free

Die zouden alles moeten binnen halen (voor zover ik weet)

Nu ook zonder stropdas

• sebas
Daar ging ik eigenlijk al wel van uit. Anders had ik nog wel de lange CERT lijst hier op kunnen noemen.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 11:06
_Mo_ schreef op 12 November 2002 @ 16:12:
[...]

Tja.. eigenlijk heb je wel gelijk :)
Ik kreeg het trouwens niet eens aan de praat :X Apache wel, maar PHP niet hehe

In ieder geval, iedereen bedankt :) 'k kan voorlopig wel weer wat verder dan.
Bij PHP uit de unstable zit je inderdaad met erg veel dependencies die je moet oplossen.

En omdat ik wel de nieuwste PHP wilde draaien (blijf eigenwijs (er zijn btw wel belangrijke features toegevoegd ;))) heb ik toen de source zut van de unstable gedownload en na wat aanpassen (2 pakketnamen aanpassen in de control file ofzo) kun je die gewoon compilen en dat werkt perfect :)

• ^Mo^
Hagar schreef op 12 November 2002 @ 19:07:
[...]

Note: zorg er wel voor dat je met apt ook security updates binnenkrijgt om eventuele exploits etc. te patchen. Apt is goed maar zolang je geen resources hebt voor security updates kom je immers nog nergens :P

deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free
deb http://security.debian.org/ testing/updates main contrib non-free

Die zouden alles moeten binnen halen (voor zover ik weet)
Ook de testing updates? Heb momenteel alleen de stable updates erin staan... of zijn de updates in testing stable genoeg? :)

'k heb trouwens nog wel een klein probleempje, ik heb m'n DirectoryIndex directive zo ingesteld dat apache eerst probeert een index.php te laden, en daarna pas index.html probeerd. Probleem is nou dat als 'ie geen index.php (of zelfs een van de twee zodat je een directory listing moet krijgen) kan vinden, dat phoenix een file met het mime-type application/x-trash wil downloaden. IE en Opera die zeuren verder niks. Nu heb ik dit ook getest met Apache op m'n windows XP computer, en daar werkt het wel goed (ook met phoenix dus)... ben ik een of andere directive vergeten ofzo?

• sebas
Wat heeft dat met apache en php te maken? :?

MikeN, dat kan. Ik zou alleen geen zin hebben in dat gekloot elke keer dat er weer een apache update nodig is.

* sebas lui.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 11:06
sebas schreef op 12 November 2002 @ 23:23:
MikeN, dat kan. Ik zou alleen geen zin hebben in dat gekloot elke keer dat er weer een apache update nodig is.
Het gaat om php updates, verder is het eigenlijk weinig moeite :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Tja, Apache 1.3.26 in Debian heeft gewoon alle fixes van 1.3.27 gekregen, dus die is gewoon up to date.
PHP 4.1.2 is idd wat oud, maar ik zie niet in wat daar mis mee is. Tja, $_GET en $_POST enzo, maar die staan ook in $HTTP_GET_VARS en $HTTP_POST_VARS, iets meer typewerk, maar je PHP scripts werken dan wel op elke PHP4 versie.
Pagina: 1