Umask + setGid directory

Pagina: 1
Acties:

• richardt
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-03-2025
Omdat mijn vraag op google en in de search nog steeds onbeantwoord blijft stel ik hem graag eens hier.

Ik wil graag 1 bepaalde directory /music op linux de volgende eigenschappen geven:

a) alle gebruikers van een bepaalde group 'audio' mogen files en directories aanmaken.
b) in deze nieuwe subdirectories mag deze groep gebruikers ook weer schrijven.
c) files en directories van de groep mogen veranderd en gewist worden.

Als oplossing kom ik tot het volgende:

code:
1
2
$ chgrp audio /music;       #     drwxr-xr-x   richardt.audio /music
$ chmod g+s /music;         #     drwxr-sr-x   richardt.audio /music

Ik kan nu files en directories van iedereen in audio weghalen en veranderen. Echter ik kan nog niet schrijven in directories die een andere user heeft aangemaakt, omdat mijn umask standaard op 022 staat en nieuwe directories/files aangemaakt worden met 644 permissies.

Zet ik mijn umask op 002, dan kan ik daar natuurlijk wel in schrijven, maar worden ALLE directories die ik aanmaak met umask 002 aangemaakt..

Mijn vraag is dus of ik _per directory_ een umask (of een andere truuk) kan maken zodat aan puntje b kan worden voldaan?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

richardt schreef op 12 november 2002 @ 11:30:
Mijn vraag is dus of ik _per directory_ een umask (of een andere truuk) kan maken zodat aan puntje b kan worden voldaan?
Nee. umask is een setting die per applicatie gaat, niet per dir oid. Op een filesystem kun je permissies forcen, wil je dat niet zit je vrees ik toch aan bv ACL's vast.

• richardt
  • Laatst online: 08-03-2025
Hmm, daar was ik al bang voor.

Helaas bestaan er voor ReiserFS geen ACL's (weet iemand of die in V4.0 zitten?). Voor ext2 en ext3 zitten ze ook nog niet standaard in de kernel sources en moet je een patch toepassen.

• Blaurens
  • Laatst online: 29-04 01:15
Of een vieze truuk gebruiken: mount je directory via samba. je kan dan nl. wel opgeven wat het umask moet zijn voor die share, en dan kan je zeggen dat al je files en directories in die share volgens een bepaald umask gecreeerd moeten worden.