Toon posts:

[frameset] hoe krijg ik dit menu zo overlappend?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nou, hopelijk wordt hier niet ook meteen een slotje opgegooid. Ik heb een poging gedaan om te zoeken, maar kan hier op GOT nergens vinden wat ik bedoel. Ik ben erachter gekomen door een vorige post dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld een menu over een frame te laten vallen.. okee, so be it!

toch moet ik het op de één of andere manier voor elkaar krijgen dat dit menu goed duidelijk uitrolt.. als ik hem op het grijze deel laat uitrollen ( daar komt de tekst) dan betekent het dus dat hij elke keer als ik een nieuwe pagina laad, ook het menu opnieuw moeten laden.. dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Ik heb bij verschillende websites gekeken ( of geprobeerd te achterhalen) naar hoe een gelijksoortig iets in elkaar zat.. de broncode was alleen zo distorted dat ik daar weinig uit kon halen..

zijn er mensen die me daarmee kunnen helpen?!

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/screenie1.jpg

dit is ongeveer het idee ( ohja, en de layout is bij lange na niet af.. het ligt eraan of mijn idee haalbaar is..)

[ Voor 0% gewijzigd door Pelle op 12-11-2002 11:29 . Reden: afbeelding edit ]

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

je idee is haalbaar in die zin dat je toch op elke pagina het menu moet laden..
Dat kun je doen door je menu in een extern javascript bestand te zetten of het serverside invoegen (PHP/ASP/..)
Een andere manier zie ik ff niet voor ogen.

Op de populaire scriptsites zijn complete menu's te vinden die de over-een-frame-functionaliteit in zich hebben, mocht je die nog niet hebben.

www.jurgroessen.nl

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18

crisp

Devver

Pixelated

ok, het idee is inderdaad als volgt:
-Het menu staat in een frame, laten we het het 'menuframe' noemen
-het submenu rolt uit in een ander frame (bv contentframe), aangestuurd door het 'menuframe'

Dit impliceerd dus inderdaad dat in alle pagina's die in het contentframe geladen moeten worden ook de submenu code in zich hebben.
Jij bent bang voor lange laadtijden en veel aanpassingen voor de pagina's in je contentframe; dat hoeft echter niet.
Je zou bijvoorbeeld alle logica voor het submenu in een aparte .js file kunnen zetten en deze includen in al je contentpagina's. Deze files worden gecached door de browser, dus hoeven maar 1 x geladen te worden.
Je zou zelfs kunnen overwegen om in deze js file de layers nodig voor de submenu's dynamisch te laten genereren; je beperkt je dan echter wel tot modernere browsers.

Intentionally left blank

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:34
Ehm ga je het nou alsnog in frames doen?

En de volgende keer graag even je plaatje schalen:
PHP:
1
2
3
[url=http://link.naar-het-plaatje.nl/spef.gif]
  [img=300,200]http://link.naar-het-plaatje.nl/spef.gif[/img]
[/url]

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:04

Pelle

🚴‍♂️

Je kunt volstaan met een onLoad in de body tag van elke pagina. Die roept een functie in het menu-frame aan, die op de contentpagina het menu opbouwt.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

Nog simpeler:

In je top frame waar de hoofdmenuitems staan zet je ook het script neer voor de submenu's.

In iedere contentpagina zet je een container neer voor het submenu, gewoon dus in iedere pagina een <span id="submenu" style="display:none"/> o.i.d.

De span kun je simpelweg aanroepen door parent.frames.contentframenaam.document.all['submenu'](.innerHTML) bijvoorbeeld.

Op deze manier hoef je het script maar één keer naar de client te trekken en roep je gewoon een object in een ander frame aan.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
wowowow! af en toe is dat nog wel es technotaal voor mij.. waar zal ik eens beginnen..
WILLEM169
Resizen van de IMG: sorry.. totally my bad, maar ik was zo haastig als de kweetnietwat.. zal er volgende keeer op letten.. iig bedankt voor het wijzigen

enne, btw.. waarom zou ik dit niet in frames doen?! heb jij een beter idee? ( sta open voor alle opmerkingen!)
CRISP

ok, het idee is inderdaad als volgt:
-Het menu staat in een frame, laten we het het 'menuframe' noemen
-het submenu rolt uit in een ander frame (bv contentframe), aangestuurd door het 'menuframe'

Dit impliceerd dus inderdaad dat in alle pagina's die in het contentframe geladen moeten worden ook de submenu code in zich hebben.
Jij bent bang voor lange laadtijden en veel aanpassingen voor de pagina's in je contentframe; dat hoeft echter niet.
Je zou bijvoorbeeld alle logica voor het submenu in een aparte .js file kunnen zetten en deze includen in al je contentpagina's. Deze files worden gecached door de browser, dus hoeven maar 1 x geladen te worden.
Je zou zelfs kunnen overwegen om in deze js file de layers nodig voor de submenu's dynamisch te laten genereren; je beperkt je dan echter wel tot modernere browsers.
shit man.. sorry hoor, als het dom klinkt, maar als je dat soort woorden gebruikt op dit moment van de dag wordt ik toch wel een beetje wazig.. ik snap niet goed hoe je dan die 2 menu's in het menuframe en de contentframe wilt koppelen... laat ik het zo zeggen, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten coden.. ( als ik je verhaal goed heb begrepen tenminste...) zou je me dat ( makkelijk) uit willen leggen, zodat ik kan proberen die code te schrijven?! wil het graag zelf proberen, maar merk wel dat ik een duwtje wel kan gebruiken.. :*)

thanxz..

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:34
ezchaoz:
wowowow! af en toe is dat nog wel es technotaal voor mij.. waar zal ik eens beginnen..
willem169 != WILLEM169 maar dit terzijde
ezchaoz:
Resizen van de IMG: sorry.. totally my bad, maar ik was zo haastig als de kweetnietwat.. zal er volgende keeer op letten.. iig bedankt voor het wijzigen

Geeft niks. Weer wat geleerd :)

ezchaoz:
enne, btw.. waarom zou ik dit niet in frames doen?! heb jij een beter idee? ( sta open voor alle opmerkingen!)

Nou je zegt zelf al dat een menu niet over frames heen kan. En dat klopt.
Vandaar.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

waarom roept er niemand iframe? dan ben je van het hele gedonder af namelijk

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:18

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 13:06:
waarom roept er niemand iframe? dan ben je van het hele gedonder af namelijk
Ik geloof dat je pas bij de laatste versies van IE (5.5, 6?) layers over een iframe kan laten vallen...

Intentionally left blank

Verwijderd

dan roep ik hidden iframe, en kwak je body.innerHTML in een layer ;)

• Devilfish
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12
de coolmenus 3 libary van http://www.dhtmlcentral.com kan wel dit soort menu's snel in een frame laden.

Heb het zelf op mijn site ook:

www.wedoenhiernietaanspam.nl

[ Voor 0% gewijzigd door Willem op 12-11-2002 13:17 ]

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-08 10:43

DeFeCt

je wéét toch

Flickr

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Idd een erg standaard vraag met een standaard antwoord: gebruik coolmenus van www.dhtmlcentral.com of hv menu http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/hvmenu/

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-08 20:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 11:44:

thanxz..
Yep: tabellen, of div's. Frames hebben hun tijd wel gehad, ik ben er zelf geen groot voorstander van. Bovendien zie ik ook geen layout-afhankelijke redenen waarom je frames zou gebruiken. Het is alleen wel een pokkewerk om in elke *.html een menu te veranderen, daarvoor zou ik crisp achterna gaan en dit script in een aparte .js zetten. Maar ja, als je dat toch doet, zou je ook met frames kunnen blijven werken, om jezelf een hoop moeite te besparen... :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Ik zat eens te denken, als al je frames gewoon in hetzelfde domein staan, dan kun je dynamisch elementen creeeren vanuit een ander frame.
Zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
function maaksubmenu(){
x=parent.frames[1].document.createElement('div');
x.style.position='absolute';
x.innerHTML='(stop hier je menuutje in)';
parent.frames[1].document.body.appendChild(x);
}

Dus als je dan klikt op een menu-item, dan zou je een dergelijke functie kunnen aanroepen.
Voordeel hiervan is dat je dan niet in elke pagina nog een script hoeft te zetten.

Werkt alleen in browsers met goede dhtml-ondersteuning zoals Crisp al zei, dus opgepast. Als je het belangrijk vind dat iedere bezoeker een navigeerbare site tegenkomt, dan zul je voor mensen met een andere browser een alternatief moeten bedenken.

Verwijderd

Wat volgens mij de bedoeling is, is dat een menuframe alles van de menu's weet (inhoud, opmaak) en dat het contentframe 'dom' blijft.
Een lastig punt is de positionering van de menu koppen en de menu inhoud daar recht onder. Daar zorgt een stukje javascript voor aan het eind van menu.html
Het allerlastigst is wanneer het menu moet verdwijnen... daar heb ik nog niks op gevonden.
Ik heb ook geprobeerd om het geschikt te maken voor meerdere browsers; IE5, IE6, NS4, NS6 zouden moet werken. Opera ondersteund innerHTML niet.

Ik heb het allemaal eens samengevoegd en het volgende is het resultaat:
Kijk hier voor een werkend voorbeeld van de code
Is het begrijpbaar? Doe er maar mee wat je wilt. ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2002 13:02 . Reden: opschoon actie ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-08 20:43

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kijk, dán kom je weer op een punt van layoutverneuking en scriptrequests ;)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Prammenhanger schreef op 12 november 2002 @ 14:51:
oké, daar wil ik dan ook nog wel effies op reageren.. ik heb nergens om een script gevraagd, dat iemand me dat aanbiedt vind ik al tof zat.. maar goed.. laat ik het daar maar niet over gaan hebben .. das totally offtopic allemaal..

Ik snap het idee wel wat je bedoeld.. punt is dat mijn menuutje in een JS.File is samengevat.. kan ik dat dan ook samenvoegen met dat script wat je schreef? en om het clean te houden mag je dat van mij ook mailen als je dat wil.. webmaster@archipel.tk ..

offtopic:
hoop niet dat dit nu op slot gegooid wordt doordat dat script gepost werd.. ik ben druk bezig om al jullie opmerkingen uit te proberen, en des te meer des te beter _/-\o_

edit:

hier heb ik een link naar mijn .js file

http://www22.brinkster.com/berrie/menu.js

ik weet niet of iemand dat kan gebruiken, maar als het zo is.. there you go.. ( wel rightclick-save as)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2002 15:21 . Reden: upload JS.file ]

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

da's niet waar want het wordt nu al één groot herhaal topic...
Alles wat nodig is is in de eerste paar posts gezegd.
Dus ga heen en doe je ding ;)

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Prammenhanger schreef op 12 November 2002 @ 14:51:
sorry - ik heb de scripts weggehaald en alleen een linkje laten staan.

Verwijderd

Topicstarter
Hangloozz schreef op 12 november 2002 @ 15:21:
[...]

Dus ga heen en doe je ding ;)
Zo.. nou, ik ben me toch een partij heengegaan ;) nee, geintje.. sorry.. ik heb een aantal nieuwe dingen geprobeerd te maken, en ik moet zeggen dat ik er toch voor heb gekozen om het JS. bestand op een nieuwe pagina te laden.. mijn afbeeldingen zijn miniem groot ( ~2kb) en het JS.bestandje ook dusse.. nee, dat zal de laadtijd idd niet zo gigantisch beinvloeden.. wat mij betreft mag ook dit keer weer een draadje op slot ;)

rest mij te zeggen tegen de mensen die hier gepost hebben, BEDANKT!! jullie opmerkingen en tips hebben me weer aardig verder geholpen.. _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1