Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Rounded cables -> meer interferentie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/hdd60cmblauw.jpg

Er wordt wel zo stoer enzo gedaan dat je airflow er beter van wordt. Dat is ook wel zo alleen meestal willen mensen hun systeem dan ook overclocken. Door die rounded cables krijg je eerder interferentie waardoor er data verlies komt bij je hd...... zodat je alsnog een onstabiele pc krijgt. Net zoals bij resettim die kreeg z'n p4 ook niet overgeclockt ..... Dit geldt alleen als je FSB overclockt.. maar ja je kan ook niets anders bij een p4. En FSB overclocken geeft altijd meer resultaat. Dus tja rounded cables......... :?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Misschien zijn er rounded cables die elk adertje hebben afgeschermd en met een extra aardverbinding, dan zou het misschien wel gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Benadski schreef op 12 november 2002 @ 10:52:
Misschien zijn er rounded cables die elk adertje hebben afgeschermd en met een extra aardverbinding, dan zou het misschien wel gaan...
maarja het gaat meestal zo van "KIJK DAN HOE GOEDKOOP" "KOPEN DIE HAP"

dus tja... 8)7

• TheLevel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-05-2013
Der zijn inderdaad shielded rounded cables... die zouden dat probleem moeten oplossen...

Check this: Linkje

• brouwerpower
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
De kabels bij deze Inkoopaktie, die zijn toch geshield?
Ik heb namelijk rounded cables besteld om die interferentie tegen te gaan.
Maakt het nog uit of ze met koper of aluminium geshield zijn?

Verwijderd

brouwerpower schreef op 12 november 2002 @ 11:21:
De kabels bij deze Inkoopaktie, die zijn toch geshield?
Ik heb namelijk rounded cables besteld om die interferentie tegen te gaan.
Maakt het nog uit of ze met koper of aluminium geshield zijn?
zal niet echt merkbaar zijn, verschil is heel klein.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik geloof niet dat rounded cables ervoor zorgen dat je minder kan overclocken. Dat ResetTim niet ver komt ligt vast niet aan z'n rounded cables.

Shielded rounded cables helpen alleen voor storingen van buitenaf, niet binnen de kabel. En die storingen van buitenaf hebben in principe net zo veel effect op een normale flatcable als op een rounded.

[EL] en "?" aan de titel toegevoegd.

Verwijderd

Topicstarter
AcouSE schreef op 12 november 2002 @ 12:53:
Ik geloof niet dat rounded cables ervoor zorgen dat je minder kan overclocken. Dat ResetTim niet ver komt ligt vast niet aan z'n rounded cables.

Shielded rounded cables helpen alleen voor storingen van buitenaf, niet binnen de kabel. En die storingen van buitenaf hebben in principe net zo veel effect op een normale flatcable als op een rounded.

[EL] en "?" aan de titel toegevoegd.
ja maar bij een normale ATA 133 kabel zitten die draadjes niet voor niet op hun vaste plaats ? :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

In een ATA-133 zitten er GND draden tussen elke sigaalkabel, dat klopt. Maar als jij die split en vervolgens round, dan durf ik met zekerheid te zeggen dat (zelfs statistisch gezien klopt dat) elke signaalkabel nog steeds aan een GND grenst.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021
Ik heb ergens gelezen dat die aluminium, koperen, zilveren of soms zelfs bronzen(!) afschermlaag eigenlijk alleen voor de sier is. Niet echt functioneel dus.

Bij Freezing Hardware staat echer het volgende:

Rounded IDE-kabel 45 cm. (UDMA 66/100/133, met afschermlaag, zilver) € 12,99
...
Deze kabel is voorzien van een afschermingslaag welke zorgt voor een zekere data-overdracht bij electormagnetische velden in de kast.

Het kan dus zijn dat het toch wel beschermt tegen straling van buitenaf.

Het lijkt mij echter niet meer dan vanzelfsprekend dat gerounde kabels intern meer last van interferentie hebben dan een normale IDE-lintkabel. Vanaf U-ATA-66 werd de 80-aderige kabel ingevoerd om de data-integriteit te waarborgen. Elke signaalkabel kreeg dus een extra GND-kabeltje, zoals AcousE al zegt. Dat is natuurlijk niet voor niets gedaan (nl ivm het snellere datatransport), en als je zo'n ATA66/100/133 kabel round, dan doe je het effect van die aarddraadjes vanzelfsprekend voor een deel teniet. In een gerounde kabel zullen sommige signaalkabels wél direct contact met elkaar hebben (de mantels), zonder dat er een aarddraad tussen zit dus.

Of dit een significante invloed heeft, is een ander hoofdstuk natuurlijk. Het is natuurlijk héél makkelijk te controleren. Als ResetTim denkt dat hij door z'n rounded kabels minder ver kan overklokken, dan doet 'ie toch even gewone lintkabels in z'n bak en kijkt 'ie of het probleem weg is. :z (Lijkt mij dat als je rounded kabels koopt, je je oude kabels niet weggooit, of je moet je kabels zelf geround hebben natuurlijk.)

Verwijderd

Alweer dat gezeur over die rounded cables............
Ze zijn net zo goed (of net zo slecht) als gewone kabels. Die heb je ook in alle maten en soorten en daar zit ook heel veel verschil in. Heb zelf rounded kabels gebruikt vanwege de airflow en het overzicht. Merk er verder niets van. Ziet ook een stuk beter uit die fel gekleurde kabels ipv die grijze massa.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 13:43:
Alweer dat gezeur over die rounded cables............
Ze zijn net zo goed (of net zo slecht) als gewone kabels. Die heb je ook in alle maten en soorten en daar zit ook heel veel verschil in. Heb zelf rounded kabels gebruikt vanwege de airflow en het overzicht. Merk er verder niets van. Ziet ook een stuk beter uit die fel gekleurde kabels ipv die grijze massa.
ok dan noem jij het maar gezeur. Dan moet je straks niet bij mij komen zeiken dat je pc niet overclockbaar is |:(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 13:47:
[...]

ok dan noem jij het maar gezeur. Dan moet je straks niet bij mij komen zeiken dat je pc niet overclockbaar is |:(
Hoezo niet overklokbaar ?
Het is je toegang tot je harde schijven, wat heeft dat met overklokken te maken ?
Ik heb op m'n raid10 deel een score van 47000, wat moet ik daar nog aan overklokken ?
Ok, die WD 80jb is wat trager, maar die moet het ook in z'n eentje doen en bevat alle operating systemen. Dus dat is dan ook wel logisch (veel kleine bestanden en fragmentatie).

Wat ik bedoel is, dat het een theoretisch verhaal is wat al tig keer langs is geweest en waar nog niet een keer iets uit gekomen is. Ik snap wel dat je graag wilt weten of het helpt of niet, of mischien zelfs wel tegenwerkt, maar daar zijn de meningen verdeeld over. Met andere woorden, je zult nooit een eenduidig antwoord krijgen.
Een ding is wel duidelijk, rounded kabels heeft niets met overklokken te maken, maar met je harde schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:07:
[...]

Hoezo niet overklokbaar ?
Het is je toegang tot je harde schijven, wat heeft dat met overklokken te maken ?
Ik heb op m'n raid10 deel een score van 47000, wat moet ik daar nog aan overklokken ?
Ok, die WD 80jb is wat trager, maar die moet het ook in z'n eentje doen en bevat alle operating systemen. Dus dat is dan ook wel logisch (veel kleine bestanden en fragmentatie).

Wat ik bedoel is, dat het een theoretisch verhaal is wat al tig keer langs is geweest en waar nog niet een keer iets uit gekomen is. Ik snap wel dat je graag wilt weten of het helpt of niet, of mischien zelfs wel tegenwerkt, maar daar zijn de meningen verdeeld over. Met andere woorden, je zult nooit een eenduidig antwoord krijgen.
Een ding is wel duidelijk, rounded kabels heeft niets met overklokken te maken, maar met je harde schijven.
ben je nou niet slim of lijkt het maar zo :| Als je gaat overclocken met FSB gooi je de frequentie van alles omhoog. :O

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Thermo man schreef op 12 November 2002 @ 13:37:
Ik heb ergens gelezen dat die aluminium, koperen, zilveren of soms zelfs bronzen(!) afschermlaag eigenlijk alleen voor de sier is. Niet echt functioneel dus.

Bij Freezing Hardware staat echer het volgende:

Rounded IDE-kabel 45 cm. (UDMA 66/100/133, met afschermlaag, zilver) € 12,99
...
Deze kabel is voorzien van een afschermingslaag welke zorgt voor een zekere data-overdracht bij electormagnetische velden in de kast.

Het kan dus zijn dat het toch wel beschermt tegen straling van buitenaf.
Hoeveel EM veld verwacht je in je kast is dan mijn vraag. Ik weet niet hoe hoog het signaalniveau voor een logische 1 op een ATA kabel is, maar 3,3V zal het zeker zijn. Dat betekent dat een EM veld minstens 3,3V moet genereren in een kabel voordat er datafouten ontstaan. Een veld dat 3,3V kan opwekken is van een dergelijk niveau dat je moederborden en vooral processor al helemaal gestoord zouden moeten worden.
Het lijkt mij echter niet meer dan vanzelfsprekend dat gerounde kabels intern meer last van interferentie hebben dan een normale IDE-lintkabel. Vanaf U-ATA-66 werd de 80-aderige kabel ingevoerd om de data-integriteit te waarborgen. Elke signaalkabel kreeg dus een extra GND-kabeltje, zoals AcousE al zegt. Dat is natuurlijk niet voor niets gedaan (nl ivm het snellere datatransport), en als je zo'n ATA66/100/133 kabel round, dan doe je het effect van die aarddraadjes vanzelfsprekend voor een deel teniet. In een gerounde kabel zullen sommige signaalkabels wél direct contact met elkaar hebben (de mantels), zonder dat er een aarddraad tussen zit dus.

Of dit een significante invloed heeft, is een ander hoofdstuk natuurlijk. Het is natuurlijk héél makkelijk te controleren. Als ResetTim denkt dat hij door z'n rounded kabels minder ver kan overklokken, dan doet 'ie toch even gewone lintkabels in z'n bak en kijkt 'ie of het probleem weg is. :z (Lijkt mij dat als je rounded kabels koopt, je je oude kabels niet weggooit, of je moet je kabels zelf geround hebben natuurlijk.)

Dat er een ground tussen twee signaalkabels ligt is niet het belangrijkste. Belangrijk is dat er naast elke signaalkabel een GND ligt. Het EM-veld kiest namelijk de makkelijkste weg naar GND.
Daarnaast is het zo dat de grootte van een EM veld opgewekt door de stroom door een kabel afhankelijk is van de stroom. En zoals je ongetwijfeld weet loopt er geen grote stroom door ATA. Het is niet zo dat 5V (laten we maar even voor het gemak aannemen dat dat een logische 1 is) een stroom veroorzaakt die met een rendement van 66% overspraak veroorzaakt in een signaalkabel die parallel ligt, om daar 3,3 V op te wekken die dan door de logische schakeling weer als een 1 wordt geinterpreteerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:15:
[...]

ben je nou niet slim of lijkt het maar zo :| Als je gaat overclocken met FSB gooi je de frequentie van alles omhoog. :O
Mischien ben ik inderdaad niet zo slim als jij, maar ik heb al een goed presterende pc terwijl jij nog aan andere mensen vraagt of iets goed is !
PCI gaat inderdaad ook omhoog, maar nog steeds geldt dan dat die rounded kabels alleen iets met je harde schijven doen, of wou jij je cpu aan een rounded kabel hangen ?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik weet dat dit onderwerp vaker is besproken, maar ik probeer nu al m'n kennis in de strijd te gooien zodat we een aardige discussie kunnen houden. :)
En zoals DCW1800 al aangeeft, we zijn nu al verder dan welk topic dan ook uit bovenstaand lijstje. I.i.g. bedankt voor de input!

Nu weer ontopic. Wie gooit nog eens wat goeie argumenten in de strijd, waarom zijn rounded cables slechter dan flatcables?

Verwijderd

Volgens mij zijn ze helemaal niet slechter als gewone kabels en is het alleen een theoretisch verhaal met de nodige haken en ogen. Zolang als er geen data errors of ander verlies optreed maak het geen ene ruk uit. Laten we even stellen dat er inderdaad verlies optreed, hoeveel procent moet je dan verliezen voordat zich dat uit in slechtere (of corrupte) data flow ?
Het lijkt me dat dat dan toch al aardig wat moet zijn voordat er geen 1 of 0 meer uit gedestilleerd kan worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:43:
Volgens mij zijn ze helemaal niet slechter als gewone kabels en is het alleen een theoretisch verhaal met de nodige haken en ogen. Zolang als er geen data errors of ander verlies optreed maak het geen ene ruk uit. Laten we even stellen dat er inderdaad verlies optreed, hoeveel procent moet je dan verliezen voordat zich dat uit in slechtere (of corrupte) data flow ?
Het lijkt me dat dat dan toch al aardig wat moet zijn voordat er geen 1 of 0 meer uit gedestilleerd kan worden.
jongen stop nou met zeuren, als mensen hierover willen discussieren laat ze dan, kan alleen maar NUTTIG zijn, kom dan niet met opmerkingen dat het onzin is, daar GAAT HET HELEMAAL niet om, het gaat om het discussieren over de voor en nadelen en eventueel optredende iterferentie.

Zelf denk ik dat het rounden van je cables zowel voor als nadelen hebben, voordeel uitraard de aiflow :) nadeel: minder stabiliteit, tsjah daar heb ik zo mn twijfels over.... aan de ene kant zou je denken door het dichterbij elkaar plaatsen van de inwendige IDE draden onstaaat er wel degelijk meer Lorentzkracht, de E-veldsterkte neemt toe, de afscherming die word toegepast om dit zogenaamd tegen te gaan werkt imo alleen tegen uitwendige straling (straling vanaui BUITEN de IDE kabel) en is dus in principe 'vrij zinloos', een IDE rounded cable waarbij de INWENDIGE IDE draadjes dus afzonderlijk geisoleerd zouden zijn, zou dus een BETER resultaat op moeten leveren dan normale Flat cables, aangezien deze alleen afstands en kunstof afscherming hebben. Maar ik heb geen id of er nu ook Rounded cables bestaan met inwendige afscherming :?

Al met al, de rounded cables die ik ken zullen wel degelijk verlies vertonen, ook al is het MINMAAL, en MINISCUUL !!! Maar toch er is niet omheen te draaien, tenzij zoals ik al had genoemd inwendige afscherming plaatsvind, maar kweet neit of er kabels zijn die daar iets voor hebben :)

Edit = ik ga ff proberen het probleem + mijn ideen te illustreren.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:35:
[...]

Mischien ben ik inderdaad niet zo slim als jij, maar ik heb al een goed presterende pc terwijl jij nog aan andere mensen vraagt of iets goed is !
PCI gaat inderdaad ook omhoog, maar nog steeds geldt dan dat die rounded kabels alleen iets met je harde schijven doen, of wou jij je cpu aan een rounded kabel hangen ?
En ik heb een goed presterende vriendin :/ (WTF heeft dat er nou mee te maken :| )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 14:35:
[...]

You are never too old, to learn...

Volgens mij voel jij je niet helemaal thuis in deze 'vijandige' omgeving :P

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Volgens mij wordt bij overclocken met de PCI controller van de HD een beetje gecommuniceerd. Het is niet zo dat ata 100 schijven plots ata 114 worden of zo. Dus aangezien de snelheid niet wordt opgehoogd bij snellere fsb, heeft dit dus niets met overclocken te maken. Interferentie zou natuurlijk wel eerder kunnen dus mindere prestaties HD. Die gnd kabels scheiden signalen in de kabeltjes in de grote kabel van elkaar. Als al die kabeltjes over elkaar komen te liggen gaat het duz DENK ik iets minder fijn. Een grote koperen omhuls is denk voor die electromagnetische straling van binnen je kast, daar sta ik wel achter. Tenzij ze een soort Coax kabel gebruiken, dus gevlochten draad om een ader heen doen, is het denk ik minder prestaties. Maar dat staat dan duz nogsteeds los van overclocken :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
nee dat zeg ik ook niet alleen wordt de bus (33 mhz :? ) verhoogt bij de ide bus controller :)
Pagina: 1