[Win98]CD rom werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ok, ik heb net een nieuw systeem gekocht, en ben bezig daar windows 98 (en later nog 2k en XP) op te zetten. (eerst win98 ivm het bootmenu)

Ik heb windows geinstalleerd vanaf de CD, en wil dan in windows drivers installeeren. Maar windows ziet dan opeens de CDrom niet meer. :S

ik dus van diezelfde cd-rom drive eerst windows geinstalleerd, dan kom je in windows, en dan werkt ie niet

het is geen bios probleem, want hoe ik de cd-drive ook zet (pri-ms, pri-sl, sec-ms of sec-sl) de bios ziet hem gewoon en ik kan er dan ook van booten.

maar zodra ik in windows kom werkt ie niet.

Verder is het zo dat als ik de cdromdrive op de secondary IDE zet dat windows hangt tijdens het booten (na 1 seconde weergeven van 't logo)
dit gebeurd dus in sec-ms en sec-sl

zodra ik me CD-Rom drive dus samen met mijn HD op primairy IDE zet dan crashed windows niet, maar ziet ie gewoon me drive niet..

Systeem:
mobo: Asus A7V8X SA
proc: AMD XP 2400+
mem: 2x 256MB PC2700
HD: Maxtor 60 gig
CDdrive: 52x standaard en/of 24x/24x/40x fikker (werken allbei niet)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Staan ze wel in de device manager? Zo ja, kijk dan even of het DMA in- of uitschakelen oplossing biedt. (heb ooit eens hetzelfde gehad met Windows98 en mijn 12X plextor brander)

• BasieP
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 09:55:
Staan ze wel in de device manager?
nee ook niet
ik heb ze allbei geprobeerd, maar allbei staan ze d'r niet in.

't probleem is natuurlijk dat de via 4 in 1 drivers, vid kaart drivers USB drivers en andere mobo & hw drivers allemaal op CD staan

• Red_Head
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:10

Red_Head

Kleine moeite groot plezier !!

wat je zou kunnen proberen om te testen of het aan de cd-rom ligt of je systeem

booten van cd dan met ondersteuning voor cd en dan eerst de win98 map naar de c: schijf te installeren. en dan setup vanaf c: starten (heeft hij geen cd meer nodig) ook niet voor systeem wijzigingen.

edit

staan ook niet in device manager dan is er iets niet lekker gegaan met installeren van de drivers voor de cd-rom in windows....

• BasieP
dat laatste heb ik al gedaan, en dat werkt gewoon goed, maar dat deed ie van CD af ook al goed.

Het probleem is dat als je klaar bent met de windows setup ik graag me mobo drivers enzo wil installeren

Verwijderd

BasieP schreef op 12 November 2002 @ 09:56:
[...]

nee ook niet
ik heb ze allbei geprobeerd, maar allbei staan ze d'r niet in.

't probleem is natuurlijk dat de via 4 in 1 drivers, vid kaart drivers USB drivers en andere mobo & hw drivers allemaal op CD staan
Die zou je kunnen kopieren naar je HD als je via een bootfloppy opstart (bootcd indien Win98SE)

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Bootflop maken met win98, opstarten met cdrom ondersteuning, drivers naar hd kopieren en dan installeren. Moet wel werken denk ik :)

te laat :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Misschien dat er voor je moederbord ook drivers op die cd staan i.v.m. IDE-controler..

• BasieP
ja maar dat is allemaal fijn, maar me CD rom gaat daarvan volgens mij niet echt werken.
Bovendien is het zo dat ie dan nog steeds hangt tijdens het laden

toch?

*twijfelt*

• BasieP
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 10:02:
Misschien dat er voor je moederbord ook drivers op die cd staan i.v.m. IDE-controler..
dat zou idd wel kunnen.. (maar dan zijn ze niet zo slim dat ze die drivers op CD zetten |:()

• Ste7en
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05-2024
Heb je dit ook bij win2k en Xp dat je wilt gaan installeren? Met win2k/xp kun je toch ook een prima bootmenu maken? Zo nee, wil je het me dan uitleggen :)

• BasieP
ik heb nog geen win2k winXP geinstalleerd, omdat ik eerst windows 98 wil installeeren

als je eerst win2k of winXP doet en daarna win98 dan molt windows 98 je bootmenu van windows 2000 of windows XP.

Verwijderd

STaan ze ook niet hidden, kan je hem ook niet unpluggen via de add/remove hw tool

Verwijderd

BasieP schreef op 12 November 2002 @ 10:09:als je eerst win2k of winXP doet en daarna win98 dan molt windows 98 je bootmenu van windows 2000 of windows XP.
Die kun je toch gewoon repairen met je cd van Win2k of WinXP?

• BasieP
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 10:09:
STaan ze ook niet hidden, kan je hem ook niet unpluggen via de add/remove hw tool
het is windows achtennegentig.. daar bestaan geen hidden devices
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 10:11:
[...]
Die kun je toch gewoon repairen met je cd van Win2k of WinXP?
:? is dat zo?
(toch ff uitzoeken)

ik zit nu op me werk dus kan niet zo veel doen, maar als ik thuis ben zal ik wel even alle suggesties proberen.

thanx

Verwijderd

Je kunt toch booten via een bootable cd ... ( je bios herkent hem en je hebt windows er ook vanaf geinstalleerd) je kiest in het bootmenu dat je gebruik wilt maken van de cd-ondersteuning(werkt nu immers wel).. et voila, je hebt je cd-speler. kopieer de bestanden van je moederbord-cd naar je harde schijf---->herstart windows en je kunt bij de drivers die nu op je harde schijf staan.

• BasieP
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 10:22:
Je kunt toch booten via een bootable cd ... ( je bios herkent hem en je hebt windows er ook vanaf geinstalleerd) je kiest in het bootmenu dat je gebruik wilt maken van de cd-ondersteuning(werkt nu immers wel).. et voila, je hebt je cd-speler. kopieer de bestanden van je moederbord-cd naar je harde schijf---->herstart windows en je kunt bij de drivers die nu op je harde schijf staan.
mnja maar om dat nou bij al mijn CD's te doen die ik eventueel wil gaan installeren.. :S

Verwijderd

BasieP schreef op 12 november 2002 @ 10:24:
[...]

mnja maar om dat nou bij al mijn CD's te doen die ik eventueel wil gaan installeren.. :S
De kans is redelijk aanwezig dat na het installeren van de drivers Windows de cd-romspelers wel gaat zien en installeren.

• BasieP
ja ik gaat het denk ik ook maar is proberen als ik thuis ben..

als het niet werkt kan ik altijd gewoon eerst win2k installeren, en dan kijken of het daar hetzelfde is
-zo ja: mobo drivers, en dan kijken of ie dan werkt
_ _ -zo ja: np
_ _ -zo nee: ff bellen
-zo nee: np

(grr ondersteund dit ding geen non braking spaces :(

• BasieP
update

ik wordt gek!

ik krijg met geen mogenlijkheid de VIA 4in1 drivers geinstalleerd
ik krijg telkens de error: 'registry error, please reboot'

ook als ik reboot dus.

Verwijderd

Heb je de nieuwste versie (4.43 ) al geprobeerd? (twijfel eerlijk gezegd wel of het uithaalt...)
Anders zou ik toch eens kijken of er wel/geen problemen optreden bij Windows XP/2000. Wie weet is er hardware matig iets mis.

Verwijderd

Ik denk toch echt dat je een rotte Win98 hebt en dat er ongemerkt iets mis is gegaan tijdens de install.

/me heeft dit een keer gehad met Win2k.
Niks werkte en bij elke handeling kreeg ik een error. Na een clean install werkte alles wel weer.

• BasieP
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 08:16:
Heb je de nieuwste versie (4.43 ) al geprobeerd? (twijfel eerlijk gezegd wel of het uithaalt...)
Anders zou ik toch eens kijken of er wel/geen problemen optreden bij Windows XP/2000. Wie weet is er hardware matig iets mis.
ja ik heb nieuwste versies geprobeerd, en nee het maakte idd niks uit. Ik heb inmiddels win2k er wel op staan, en daar werkt alles gewoon (dus hardwarematig is alles goed)
maar ik wil dus ook om competabiliteitsredenen (mooi woord voor galgje) win98 er op hebben
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 08:26:
Ik denk toch echt dat je een rotte Win98 hebt en dat er ongemerkt iets mis is gegaan tijdens de install.

* BasieP heeft dit een keer gehad met Win2k.
Niks werkte en bij elke handeling kreeg ik een error. Na een clean install werkte alles wel weer.
me win98 CD is prima, ik heb d'r al xx systeemen mee geinstalleerd, en de laatste was vorige week.
verder krijg ik geen foutmeldingen, en heb ik ook eerst de win98 dir gekopieerd naar me HD alvorens te installeeren.

• BasieP
kleine schop

Pagina: 1