• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
is er ook een manier om je pijngrens hard omhoog te pompen zeg maar?

bijvoorbeeld dat je goed tegen warmte, en stoten kunt zonder dat je wat voelt :?

en ik heb volgens mij ergens gehoord (kan het ook helemaal mis hebben) dat je je lichaams temperatuur een graad naar beneden kan trainen zowdat je beter tegen kou kan hoe zit dit ? :?

Verwijderd

Gewoon veel 'oefenen'.. heb een tijdje als keukenhulp gewerkt en na een half jaar ofzo kon ik veeel makkelijker met me'n handen bovn de grill hangen, het is dus gewoon een kwestie van gewenning

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je ziet dat die monniken doen in tibet aan vechtsport en trainingen kun je zeker je pijngrens omhoog brengen :) Echt maffe dingen doen die (tip: nat. geo. channel)

• 4Real
en hoe zit dat met lichaamtempratuur tegen de kou ? :?

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:39
Veel buiten werken dan wen je er ook aan. Ik wel tenminste, ik werk ook veel met (koud) water buiten en het is dan toch niet echt warm tegenwoordig.

Maar heb dus nergens last van terwijl ik dit in het begin wel had.

Verwijderd

veel in de kou zitten dan wen je eraan, bv in een koelcel ofzo :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Lijkt op een soort van psychische afstomping van de hersenen. Na een minuutje durf je je billetjes ook eindelijk in het warme bad te laten zakken :P

Verwijderd

je lichaam werkt met zenuwen. Die zenuwen zeggen *au* als iets voor het lichaam te warm, te koud of als iets scherps je prikt. Als jij je lichaam door gewenning eraan laat wennen dat die koud nie erg is. En dat prikken je geen drol kan schelen. Dan krijg je je pijngrens wel lager ja. Niet bar veel. Maar toch iets.

ikzelf zit graag in een wat frissere tempratuur achter me comp. en loop met 10 graden nog met open jas. Maar een vriend van me zit liever achter de computer dicht bij de verwarming. En zijn jas ging al dicht bij 18 graden ofzo want meneer had het koud :)

• 4Real
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 11:13:
je lichaam werkt met zenuwen. Die zenuwen zeggen *au* als iets voor het lichaam te warm, te koud of als iets scherps je prikt. Als jij je lichaam door gewenning eraan laat wennen dat die koud nie erg is. En dat prikken je geen drol kan schelen. Dan krijg je je pijngrens wel lager ja. Niet bar veel. Maar toch iets.

ikzelf zit graag in een wat frissere tempratuur achter me comp. en loop met 10 graden nog met open jas. Maar een vriend van me zit liever achter de computer dicht bij de verwarming. En zijn jas ging al dicht bij 18 graden ofzo want meneer had het koud :)
loop met dit weer nog met tshirt en open jas :)

als je lichaam dan ook aan de kou gewent raakt wordt je dan ook niet zo snel verkouwden ? :?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verkouden worden is een virusinfectie, en heeft niet zo bar veel met kou te maken. (Behalve dat koude je weerstand verlaagt - geen idee of gewenning aan kou daar tegen helpt.)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-01 20:09

zerok

geen

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 11:13:ikzelf zit graag in een wat frissere tempratuur achter me comp. en loop met 10 graden nog met open jas. Maar een vriend van me zit liever achter de computer dicht bij de verwarming. En zijn jas ging al dicht bij 18 graden ofzo want meneer had het koud :)
Ken ik iemand die het beter doet die liep 4 a 5 weken geleden nog rond in een korte broek. Nu vind die het toch wel frisjes worden en loopt die in een langebroek zonder jas. Dat komt gewoon dordat die het gewent is

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lord Daemon schreef op 12 november 2002 @ 12:41:
Verkouden worden is een virusinfectie, en heeft niet zo bar veel met kou te maken. (Behalve dat koude je weerstand verlaagt - geen idee of gewenning aan kou daar tegen helpt.)
Idd, de reden dat mensen sneller verkouden worden wanneer het koud is, is omdat ze simpelweg meer tijd binnen (en dus dicht op elkaar) doorbrengen.

Dat je door training je lichaamstemperatuur daadwerkelijk een graad omlaag kan brengen lijkt me stug: de kerntemperatuur van een gezond lichaam heeft een vaste streefwaarde omdat dit de temperatuur is waarbij alle chemische reacties optimaal verlopen. Iedereen kan bijvoorbeeld aan den lijve ervaren dat koude spieren lang niet zo goed werken als warme spieren. En de reden dat koorts of oververhitting schadelijk kan zijn is omdat de meeste lichaamseiwitten kapot gaan bij temperaturen > 42 graden. Je hersenen zullen dus altijd streven naar een bepaalde lichaamstemperatuur. Verder: heeft het omlaag brengen van de lichaamstemperatuur uberhaupt significante invloed op het warmteverlies?
Laat ik het zo zeggen: als je in je nakie in een koelcel gaat staat verlies je warmte aan de omgeving en of je dan 36 graden of 37 graden bent maakt niet zo bijster veel uit. Iemand met een temp van 36 zal waarschijnlijk zelfs sneller onderkoeld raken, en dat was al helemaal niet de bedoeling of wel? ;)

Je door training aan kou aanpassen is natuurlijk wel mogelijk. Door veel in kou te verblijven zullen er op den duur veranderingen gaan plaatsvinden in je lichaam: betere isolatie (meer vet), misschien meer spiermassa (spiercellen zijn rijk aan mitochondria, waar door verbranding warmte kan onstaan).
Op die manier wordt de weerstand die je lichaam kan bieden tegen warmteverlies groter. Ik kan me voorstellen dat deze 'weerstand' prima meetbaar is (met een soort van grote calorimeter waar je in gaat liggen ofzo? --> leuk project :D).

Daarnaast heb je natuurlijk de psychologische factor: je kunt simpelweg wennen aan ontberingen. Daar kan iedereen zich wel iets bij voorstellen, neem ik aan.
Hoe dat neuro-psychologisch precies in mekaar zit, daar ga ik me niet aan wagen, want dan ga ik waarschijnlijk een hoop domme dingen zeggen :D

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Pijngrens overschrijden is niet zo heel moeilijk.
Gewoon volhouden tot de pijn vanzelf weg gaat.
Het lichaam zal na een tijdje zijn eigen pijnstillers in het lichaam los laten.
Dit is voornamelijk dopamine.
Onderschat de werking van dopamine niet, deze kan ZEER krachtig zijn.

Sportmensen kunnen hier hun kick uit halen.
Hard doorgaan met trainen tot ze tegen de pijn grens aan zitten waarna deze overschreden wordt en hun lichaam dopamine vrij geeft in relatief grote hoeveelheden.
Pijn, honger, kou en angst verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Men kan hier zelfs een enorme rush van krijgen die behoorlijk prettig is. :>

Wat kou en warmte betreft.
Je kan je i.d.d. gewening aanleren door veel in de kou te zijn.
Mensen die veel buiten werken kunnen meestal heel goed tegen de kou, maar weer heel slecht tegen warmte.
Het ene extreem gaat weer ten koste van de ander.
Het zal je gevoel wat harden tegen deze invloeden maar niet je lichaam.
Blijf lang genoeg in de kou en de core-temperature van jou lichaam zal laag genoeg worden om hyperthermia op te lopen.

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 20:37

.Frank

Frank.

Dat je aan kou kan wennen kan goed kloppen, en dat je daarmee warmte resistentie verliest is ook goed mogelijk.

Ik ben zelf Hoofd van de Diepvriesafdeling (er zijn er maar 14 :P ) van AH Malden, en zodoende zit ik op zaterdag van 07.30 tot 14.00 in de diepvries op -30 graden Celsius :7 ( ik overdrijf wel een beetje }) ). In mijn eerste jaar was het vooral tijdens de wintermaanden erg afzien: op een gegeven moment ben ik zelfs handschoenen gaan dragen, maar nu zit ik voor het tweede jaar in de winter in de diepvries (zonder handschoenen want die zijn kapot), en ik heb nergens meer last van.

Nu is het wel zo dat ik erg snel last heb van warmte in die zin dat ik snel zweet, en dat is irritant.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Verwijderd

Ja het kan, ik kan ook mijn eigen hartslag en ademhaling beïnvloeden.

Als ik fiets op de weg, puur voor conditie, normaal mountainbike ik, dan kan ik me geheel concentreren op mijn ademhaling en hartslag en deze zodoende omlaag brengen, ik laat dan alles om me heen links liggen, ik hoor niets om mee heen, kijk alleen voor me, fiets automatisch door, en daardoor verbruik je minder energie en gaat je hartslag automatisch omlaag.

Het is een kwestie van trainen, alles is mogelijk.

Verwijderd

Uhmm ik liep afgelopen woensdag in me korte broek...en ik had het niet koud.....ook heb ik wel eens een tijdje in de winter+sneeuw+kou in me t-shirt buiten gelopen...
hoe het komt dat ik er tegen kan? geen idee, ik denk dat het komt doordat ik altijd een t-shirt droeg, en elke dag zonder handschoenen naar school fietste...het is echt een kwestie van "hard" worden...
oh ja...ik kan btw ook goed tegen warmte :+

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23

hneel

denkt er het zijne van

Hoe zit dat met fakirs e.d.? Mensen in oosterse religies die bv grote naalden door hun wang of tong steken. Zonder dat dat bloedt.

Of wat die kerels van het Jim Rose circus doen?

Ik heb me vaak afgevraagd hoe ze dat doen? Bepaalde meditie-technieken ofzoiets?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

soms is het een kwestie van "negeren"
of juist van geniete })

Iperf

Pagina: 1