Toon posts:

Router of Switch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van alles en nog wat gehoord over die dingen, maar welke kan je nou het beste gebruiken om kabel internet te delen??

Sommigen zeggen router, maar anderen zeggen dat switch dat ook kan, alleen dat ie wat minder mogelijkheden heeft.

Wat is nou precies het verschil (behalve de prijs)?

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Euhm dit is toch echt een onderwerp wat vaker behandeld is, maar even snel:
- switch (hub): verdeelpunt van een netwerk
- router: verbindt 2 netwerken met elkaar

Om internet te delen heb je dus een router nodig, om meerdere pc's aan te sluiten is het handig dat die router een ingebouwde switch heeft..

Succes met het lezen van de faqs :P

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Router: apparaat om 2 verschillende netwerk segmenten te koppelen (i-net en thuis bijvoorbeeld)

Switch: "intilligent apparaat" dat pakketjes stuurt naar de poort waar hij naar toe moet!

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt.. jullie hebben effe bevestigd wat ik al dacht..

het is trouwens intElligent :P

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

AMD_er schreef op 12 november 2002 @ 09:13:
Router: apparaat om 2 verschillende netwerk segmenten te koppelen (i-net en thuis bijvoorbeeld)
Ho.. toevoeging:
Router verbind 2 of meer netwerken met elkaar die hetzelfde protocol moeten babbelen, maar verschillende topologien mogen/kunnen zijn.

ethernet --> ISDN /Frame Relay --> Ethernet bijvoorbeeld.
Protocollen zijn IP of IPX. (En daarnaast nog wat andere protocollen die niet meer gebruik worden.)

Verwijderd

Wat doet een switch :?

Switches maken gebruik van de MAC adressen van je NIC kaart, hij stuurt ook het afgegeven signaal niet naar elke computer maar enkel naar het MAC adres wat heeft "gevraagd" om het signaal(i.t.t. een HUB die stuurt het signaal naar elke aangesloten PC) Omdat 'ie gebruik maakt van de MAC Adressen gaat het forwarden van de signalen veel effectiever :)

Wat doet een router :?

Een router doet in feite hetzeflde maar een router kiest ook noggis het snelste en beste pad, daanaast gebruikt een router geen MAC Adressen maar IP adressen om het verkeer door te routeren. Een router word meestal gebruik in grote netwerken dus voor thuisgebruik isset niet echt bestemd(het kan wel hoor!).

kHoop dattik je wat geholpen heb :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:57

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 10:24:

Switches maken gebruik van de MAC adressen van je NIC kaart, hij stuurt ook het afgegeven signaal niet naar elke computer maar enkel naar het MAC adres wat heeft "gevraagd" om het signaal(i.t.t. een HUB die stuurt het signaal naar elke aangesloten PC) Omdat 'ie gebruik maakt van de MAC Adressen gaat het forwarden van de signalen veel effectiever :)

Een router doet in feite hetzeflde maar een router kiest ook noggis het snelste en beste pad, daanaast gebruikt een router geen MAC Adressen maar IP adressen om het verkeer door te routeren. Een router word meestal gebruik in grote netwerken dus voor thuisgebruik isset niet echt bestemd(het kan wel hoor!).

Ik denk niet dat je 'm echt geholpen hebt want je zegt dat een router eigenlijk niet voor thuisgebruik is.
Echter is het in zijn geval alleen mogelijk om kabelinternet te delen met een router.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

sitecom router is ideaal om internet van kabel / adsl te delen

voor grotere netwerken voor scholen / bedrijven kan je beter een cisco router nemen

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

BioWEB schreef op 12 november 2002 @ 10:29:
[...]

Ik denk niet dat je 'm echt geholpen hebt want je zegt dat een router eigenlijk niet voor thuisgebruik is.
Echter is het in zijn geval alleen mogelijk om kabelinternet te delen met een router.

Wat iedereen schijnt te vergeten, en helemaal door die hobbiebob thuiswerk doosjes....
Een router routert. Punt. Niets meer en niets minder.
Echter de laatste tijd zijn de broadband routertjes ernstig in opmars. Dit zijn routertjes welke vaak ook nog een ingebouwde switch/hub hebben.
De router kun je zo configureren dattie ook nog op de te routeren verbinding inlogd. Wat vervolgens bijna elke thuis router heeft, is een ingebouwde NAT versie.
Dat maakt het mogelijk om ook nog eens je te routeren inet verbinding te delen over de rest van je LAN.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Kabel alleen kunnen delen met een router? Nein. Servertje bouwen, 2 NIC's , op 1tje i-net laten binnenkomen, andere een kabeltje naar de HUB, en de HUB verdeeltet :)

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 10:24:

knap gekopierd uit de FAQ :P :+

Verwijderd

kHebbet niet gecopy/past :) kDoe een opleiding netwerkbeheer dus dan isset de bedoeling dattik het weet, zo ongeveer stondtet in mn Cisco boek :P :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 10:50:
Kabel alleen kunnen delen met een router? Nein. Servertje bouwen, 2 NIC's , op 1tje i-net laten binnenkomen, andere een kabeltje naar de HUB, en de HUB verdeeltet :)
Je hebt tegenwoordig al een routertje met ingebouwde switch voor nog geen 100 Euro. Gebruikt volgens mij ok nog een stukje minder stroom. Nou moet ik eerlijk toegeven, dat je met jou oplossing veel meer mogelijkheden hebt, maar om simpel een internetverbinding te delen zou ik voor een SOHO router/switch gaan.

Verwijderd

Ja tuurlijk als je er verder geen hol mee doet en je wilt iets wat snel en makkelijk te configgen is zou ik ook voor de router gaan idd :) goh wat zijn we weer eensgezind op GoT, a kodac moment! O+

Verwijderd

Topicstarter
Oke thanks guys.. Was het al van plan, maar effe zekere voor het onzekere he :)

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 11:42
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 10:24:

Werkt een Switch echt op MAC-adres??? Wat gebeurt er dan als je op je FreeBSD-bak iemands MAC-adres kloont? Kan je dus nog steeds "sniffen"??

Verwijderd

I guess, daarvoor moet je (nog) niet bij mij wezen zo "geleerd" bennik (nog) niet :) zit pas op blz 162 van het Cisco boek wat bestaat uit 863 bladzijdes :d

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 16:31
Klaus_1250 schreef op 12 November 2002 @ 11:17:
[...]

Werkt een Switch echt op MAC-adres??? Wat gebeurt er dan als je op je FreeBSD-bak iemands MAC-adres kloont? Kan je dus nog steeds "sniffen"??
Dan ben je aan het arp-spoofen.

Doe je diet heel snel achter elkaar (arp-poising), dan raakt (somige) je switch over de zeik, en kun je met een beetje geluk gaan sniffen >:) .

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 10:50:
Ja precies, een router dus. Een router is nl. ook een PC met twee nic's die routeert... :X

Verwijderd

Topicstarter
nee hij ruleert :)

Verwijderd

Als ik naar de winkel ga en ik vraag om een router dan krijggik zon kasje hoor niet een pc zoals ik em omschreef :O

Verwijderd

Topicstarter
jaha.. maar zon extra pc is een softwarematige router zeg maar..
een normale router is dus een hardwarematige router.

zo klopt het toch?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 11:32:
jaha.. maar zon extra pc is een softwarematige router zeg maar..
een normale router is dus een hardwarematige router.

zo klopt het toch?
Jah

Ik krijg morgen een server, maar ik gebruik toch de router die ik heb liggen, want dan hoef ik geen winroute te draaien en dan heb ik een relaxte firewall

Verwijderd

Topicstarter
hmmz.. werkt nog niet helemaal.. hoorde iets over het registreren van meerdere computers?

beide comps kunnen niet internet op

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 17:49:
hmmz.. werkt nog niet helemaal.. hoorde iets over het registreren van meerdere computers?

beide comps kunnen niet internet op
ook controlleren of je dns het wel doet.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Verwijderd

Topicstarter
hoe doe ik dat? :S

zou ie dat trouwens niet automatisch moeten doen?
Pagina: 1