Langzaam IP verkeer met Novell client 4.83

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Bruske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 19:07
Ik heb een Windows 2000 Server met daarop geinstalleerd Citrix Metaframe XPe. Op de server is Novell Client 4.83 met SP1 geinstalleerd. Op de fileserver staat Netware 6. Nu is het data verkeer tussen de Citrix server en de Fileserver erg traag. Ik vermoed dat dit in de Novell CLient zit. Heeft iemand zo'n zelfde probleem of weet iemand wat ik kan proberen?

Op de Novell site staan wel wat fixes voor de client maar dit zijn nog Beta fixes. Een collega heeft deze ergens anders geinstalleerd waar hetzelfde probleem was en dit had geen effect....

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-04 20:17
Je kan in W2k zeggen welk protocol hij eerst moet proberen, maar dit heeft -geloof ik- alleen betreking op het tot stant brengen van de sessie. dus niet als hij al opgebouwd is, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Bij geadvanceerd netwerk instelling zou je nwlink naar boven kunnen wippen.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:23

Arno

PF5A

Netware 6 heeft IP als native protocol ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• HermeS
Traag schreef op 12 November 2002 @ 09:06:
Netware 6 heeft IP als native protocol ;)
Alleen kan W2k daar niet mee werken ;)

• CrazyBernie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 08:46

CrazyBernie

Good for you better for me

OK, daar had ik nog van gehoord dat Novell 6 problemen had bij communicatie met WIN2k over IP.

• HermeS
CrazyBernie schreef op 12 november 2002 @ 09:17:
OK, daar had ik nog van gehoord dat Novell 6 problemen had bij communicatie met WIN2k over IP.
Als ik sybex mag geloven is het niet mogelijk om bestanden te benaderen via tcp/ip vanaf een w2k richting een Netware 5 server (welke toch ook tcp/ip als native protocol heeft?), kan zijn dat netware hun stack veranderd heeft in 6.0.

Voor de rest vond ik dit ook supervaag om dit telezen, maar het schijnt echt zo tezijn. :?

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
wat een onzin: ik gebruik ook ip vanaf win2k om een netware 5 fileserver te benaderen

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• HermeS
paulhekje schreef op 12 November 2002 @ 10:27:
wat een onzin: ik gebruik ook ip vanaf win2k om een netware 5 server te benaderen
ik heb het hier over gedeelde bestanden op een netware bak. Waarschijnlijk heeft dit iets temaken met netbios encapsulation. Je kunt netware uiterraad zonder problemen inzitten als gateway/-nat-router, dus zo goed als alles behalve fileserver.

tenminste dat werd mij duidelijk uit het sybex boek "windows 2000 network infrastructure administration".

Mag toch aannemen dat ze dan weten waar ze over praten. >:)

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Bruske schreef op 12 November 2002 @ 08:59:
Ik heb een Windows 2000 Server met daarop geinstalleerd Citrix Metaframe XPe. Op de server is Novell Client 4.83 met SP1 geinstalleerd. Op de fileserver staat Netware 6. Nu is het data verkeer tussen de Citrix server en de Fileserver erg traag. Ik vermoed dat dit in de Novell CLient zit. Heeft iemand zo'n zelfde probleem of weet iemand wat ik kan proberen?

Op de Novell site staan wel wat fixes voor de client maar dit zijn nog Beta fixes. Een collega heeft deze ergens anders geinstalleerd waar hetzelfde probleem was en dit had geen effect....
misschien heb je je netwerkkaart op fullduplex staan?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
HermeS schreef op 12 november 2002 @ 10:54:
ik heb het hier over gedeelde bestanden op een netware bak. Waarschijnlijk heeft dit iets temaken met netbios encapsulation. Je kunt netware uiterraad zonder problemen inzitten als gateway/-nat-router, dus zo goed als alles behalve fileserver.
Onzin. :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat zit er allemaal tussen of zit het op een switch in hetzelfe subnet

Verwijderd

Wat een bullshit zeg!! :(

Netware 5.x en 6 hebben Native IP (of True IP). Gelukkig is TCP/IP een protocol dat enorm standaard is. Vanaf welk OS je ook werkt, als je eenmaal toegang hebt tot het Netware volume kun je, afhankelijk van je rechten, alles doen met de bestanden wat je maar wilt.

Ik ben al een jaartje of 6 , 7 bezig met Netware, in combinatie met alle windows versie's, MacOS en Linux en heb nog nooit problemen gehad met bestandstoegang.

Performance problemen zijn er echter wel. Vooral W2k icm met TCP/IP en Netware 5.x en 6 hebben met een bepaalde versie Novell client problemen. Inmiddels zijn daar al talloze patches voor uitgebracht en zouden al deze problemen opgelost moeten zijn.

Citrix XP en de Novell cleint hebben echter wel wat problemen. Ik heb ergens de klok horen luiden... maar ja die klepel he. Ik heb Citrix XP nog niet live mogen aanschouwen dus kan ik nu ook geen oplossing aandragen. Misschien dat support.novell.com uitkomst geeft?

Enne... wanneer houden die roddels rond Novell nou eens op? :r

• HermeS
Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 11:44:
Wat een bullshit zeg!! :(

Netware 5.x en 6 hebben Native IP (of True IP). Gelukkig is TCP/IP een protocol dat enorm standaard is. Vanaf welk OS je ook werkt, als je eenmaal toegang hebt tot het Netware volume kun je, afhankelijk van je rechten, alles doen met de bestanden wat je maar wilt.

Ik ben al een jaartje of 6 , 7 bezig met Netware, in combinatie met alle windows versie's, MacOS en Linux en heb nog nooit problemen gehad met bestandstoegang.
Heb het even opgezocht (in sybex boek stond het tevens z'n zelfde soort verhaal in het Nederlands dan), dit is een shot uit het Mspress boek 70-216

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/~martinlm/PICS/2002/11/nw5_ip.jpg

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 21:13
als je goed leest zie je dat met een Novell client voor windows 2000 het wel kan!
nou kappen met die onzin indien je in PNS post moet je geen onzin verspreiden ;)

Terug naar het probleem:
- is het vanaf een andere (win2k) pc wel snel?
- heb je de citrixhandleidingen gevolgd voor install?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Bruske
De servers zitten beide op dezelfde switch en alles staat op 100MB/Full Duplex. Daar zit het probleem niet in. Ik denk zelf dat het te maken heeft met de Novell Client. Op de Novell site heb ik dit gevonden:

http://support.novell.com...archtid.cgi?/10072565.htm

Hier moet ik nog naar kijken....

Verwijderd

In NetWare 5.0 was de ondersteuning voor TCP/IP niet helemaal 100%, maar vanaf versie 5.1 is dit wel het geval.
Controleer je client settings, heb je het op alle PC's ?

• Bruske
Vanaf een werkstation met windows 2000 en dezelfde client is het wel snel

De Citrix handleiding is gevolgd

• Bruske
Het probleem is dus alleen op de windows 2000 servers met daarop citrix geinstalleerd en de novell client 4.83 sp1

Verwijderd

Paulhekje zegt dat je ook de nwclient op de win2k-server moet zetten...

• HermeS
paulhekje schreef op 12 november 2002 @ 11:59:
als je goed leest zie je dat met een Novell client voor windows 2000 het wel kan!
nou kappen met die onzin indien je in PNS post moet je geen onzin verspreiden ;)

Terug naar het probleem:
- is het vanaf een andere (win2k) pc wel snel?
- heb je de citrixhandleidingen gevolgd voor install?
Hmm ik zie het nu, mijn fout |:( . nu ik de laatste alinea lees, daar staat het letterlijk in |:( , Ik had alleen onthouden dat het niet kon (met de windows solution). omdat ik dat absurt vond heb ik alleen dat stuk onthouden. maar met de novell client kan het dus wel.

Excuse moi.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Bruske schreef op 12 November 2002 @ 12:02:
De servers zitten beide op dezelfde switch en alles staat op 100MB/Full Duplex. Daar zit het probleem niet in. Ik denk zelf dat het te maken heeft met de Novell Client. Op de Novell site heb ik dit gevonden:

http://support.novell.com...archtid.cgi?/10072565.htm

Hier moet ik nog naar kijken....
Ik had namelijk precies het zelfde, bij mij stonden ze op 100MB/Full duplex sinds ik ze op half heb staan werkt het prima :) Alleen is het in mijn geval een hub, dus kreeg je collissions

• Bruske
Klopt een hub kan ook geen full duplex maar dit is een switch en alles werkt verder prima via de switch dus de switch sluit ik uit.

ik heb alles ook al een keer op half duplex gezet maar dat maakt geen verschil...

• Bruske
Heb inmiddels de DLL vervangen die in de Novell TID werd genoemd... Het lijkt sneller te zijn... Morgen gaan de gebruikers weer aan de bak en dan weet ik het zo...

Verwijderd

Raar, ik heb hier helemaal geen problemen mee, is de topologie van het netwerk wel goed?

• Bruske
De topologie is goed, ik verder geen netwerk problemen. Inmiddels heb ik een DLL vervangen nl NWSRVLOCK.DLL en is de performance iets toegenomen.

Toch denk ik dat het nog een stuk sneller kan.

Ik zoek verder.....

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

/Bemoediging is nooit verkeerd geweest

Succes! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:24

Arfman

Drome!

http://www.ithowto.com/novell/clientspeed.htm

Enhance Client32 speed, bij mij ging het iig sneller, niet in jouw configuratie maar it's worth a shot :)

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Ik ben nu met nieuwe pc's en nwclient4.83sp1e aan het testen. We gebruiken verder nw5.1/sp3.

En het gaat als een speer. Met Cisco-switches (Catalyst4000 en 6000) ertussen. Sneller dan bij onze oudere client4.80sp3.

Verwijderd

Probeer eens bij de Client32 properties de naamresolutievolgorde te veranderen zodat de NDS als eerste staat

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-04 15:04

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Heb je IPX ook draaien op die server? Novell Client vindt het namelijk niet echt fijn als je IPX en IP naast elkaar gaat draaien.

Als je de volgende waarde aanmaakt:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NetWareWorkstation\Parameters]
"IPXCosting"=dword:00000000

Dan gaat al het verkeer op je Win2k bakje wat sneller. Suc6

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 13 december 2002 @ 14:10:
Probeer eens bij de Client32 properties de naamresolutievolgorde te veranderen zodat de NDS als eerste staat

Ik gok zomaar dat het probleem inmiddels opgelost is na een maand ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.