Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

12VDC naar 220VAC inverter 30watt

Pagina: 1
Acties:

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 20:47
Ik wil voor mijn lcd scherm een zeer kleine en hopenlijk relatief goedkopen oplossing om in de auto mijn 15" tft te voorzien van een beetje prik, hij gebruikt met 100% brightness en contrast het schermpie 24,5watt, om overbelasting uit te sluiten wou ik 30watt pakken.
Moet ik een sinus inverter pakken of een gewone blok spanning inverter? als dit het eerste is dan heb je zo ie zo met hele dure inverters te maken met gelijk veel vermogen (en groot dus), ik heb de inverter bekeken van het tft schermpie maar er komen heel veel draden uit, dus het leek mij makkelijker om gewoon 1 inverter te maken.

vraag 1: moet ik percee een sinus spanning hebben omdat er in de tft zelf een inverter zit die geen blok spanning slikt :?

vraag 2: ik zoek dus een werkend schema van een 12VDC naar 220VAC inverter van ongeveer 30watt

wat ik al gevonden heb:

http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/555dcac.html
dit is denk ik z'n inverter met sinus spanning

ze gebruiken deze transitor, deze kan 6A continue aan
http://pssaudio.com/Technique/motorola/TIP41x.pdf

en wat voor trafo moet ik dan nemen om er 220~240 van te maken @ 30watt

een 220/12 volt bij 40 watt?

nou ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

de trafo die je moet gebruiken is afhankelijk van de spanning waarmee je de schakeling mee voed als je 12 volt voed dan moet je een 12/220 volt trafo gebruiken het liefst een 11,2/220 volt maar die zijn wat lastiger te krijgen
die 0.8 volt gaat veloren in je schakeling van je eind torren

Verwijderd

Dat TFTje op welke spanning leeft deze, van 150 tot 250 of zo?

Je moet namelijk ook rekening houden met het feit dat dat je akkuspanning varieert (draaiende motor gaat je spanning naar 13 tot 14 volt).

Nog een ander ding, die 2700 uF condensator, daar kun je niet zomaar iedere kondersator voor nemen, er gaat hier namelijk een forse stroom doorheen, geschat 3 tot 4 Ampere, daar moet deze tegen kunnen (en anders ontploft ie).

• Peertje NL
Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 21:56:
Dat TFTje op welke spanning leeft deze, van 150 tot 250 of zo?

Je moet namelijk ook rekening houden met het feit dat dat je akkuspanning varieert (draaiende motor gaat je spanning naar 13 tot 14 volt).

Nog een ander ding, die 2700 uF condensator, daar kun je niet zomaar iedere kondersator voor nemen, er gaat hier namelijk een forse stroom doorheen, geschat 3 tot 4 Ampere, daar moet deze tegen kunnen (en anders ontploft ie).
ow helemaal over het hoofd gezien, dan zal L1 ook wel een flinke zijn dan

• Peertje NL
Peertje NL schreef op 11 November 2002 @ 22:01:
[...]

ow helemaal over het hoofd gezien, dan zal L1 ook wel een flinke zijn dan
edit: hoeveel mm2 moet de draad dikte zijn voor de spoel?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Hmm. Ik weet dat PC voedingen op gelijkspanning kunnen lopen, misschien monitoren ook? Lijkt me niet dat er een grote 50Hz trafo in die TFT zit eigenlijk...

code:
1
2
                   _
Dus dan zou 220 * V2` = 311V zijn.

Tussen de 300 en de 325 V zoou dan goed moeten zijn. Dan ben je dus ook niet meer afhankelijk van een sinus... Niet direct het signaal na de trafo van de inverter aan de TFT aansluiten, misschien is het signaal dusdanig ranzig dat ie kapot gaat, eers gelijkrichten dus... Als de TFT op gelijkspanning werkt, anders niet doen!

Verwijderd

Peertje NL schreef op 11 November 2002 @ 22:18:
[...]

edit: hoeveel mm2 moet de draad dikte zijn voor de spoel?
L1 valt mee, dit is oftwel een luchtspoel (rondjes in de lucht) of een aantal windingen op een kern, we spreken namelijk maar over 1 uH, (als je in catalogussen kijkt naar ontstoorspoelen, dan zie dat ze daar meestal pas beginnen met 1 mH, factor 1000 groter). Voor de draad moet je kijken naar een dikkere koper draad, halve millimeter doorsnede zou genoeg moeten zijn (reken maar zelf ff om naar mm2), hoeveel windingen kan ik je niet meteen zeggen, daarvoor moet je in de boeken duiken of er moet hier iemand langskomen die het je kan zeggen (probeer eens op de site zelf, vraag naar welke componenten ze gebruikt hebben).

Succes

PS Benadski, direkt met 310 naar buiten komen, lijkt me toch een stuk moeilijker, je moet dan ook met condensatoren werken die een hogere spanning kunnen verwerken en een gelijkrichter nemen die 220 AC kan verwerken.

Peertje: wat staat er eigenlijk op die TFT voor werkspanning? Mijn Monitor werkt bijvoorbeeld met een spanning van 100 tot 240 AC.

• Benadski
Als de inverter uit het schema goed werkt, dan hoef je inderdaad niet met hoogspanningselco's te werken.

Maar met gelijkspanning kan alles wel weer kleiner: De frequentie kan omhoog, de trafo en alle elco's zijn kleiner, kan handig zijn als je een mini hebt. :)

Vergeet niet alles goed af te zekeren (12V/5A en 220V/250mA bijv.) en gebruik draad wat dik genoeg is.

• Peertje NL
Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 00:26:
Peertje: wat staat er eigenlijk op die TFT voor werkspanning? Mijn Monitor werkt bijvoorbeeld met een spanning van 100 tot 240 AC.
er staat op: 100 tot 240V 50/60 Hz

ah nu wel goed de edit knop ingedrukt :P

maar kunnen dan geschakelde voedingen zoals in mijn tft op gelijkspanning werken?

En hoe kan ik dat zien :?

Verwijderd

een geschakelde voeding werkt altijd op gelijkspanning...

Waar je op moet letten is niet zozeer het voltage want dat maakt de monitor niet echt veel uit (anders kom je er vanzelf achter)

Maar de frequentie, 50 of 60 dus maakt wel veel uit, de logische schakelingen in de monitor gebruiken deze frequentie namelijk voor de bewerking van het videosignaal en er kunnen dus vreemde resultaten komen als je frequentie niet klopt.

Je hebt trouwens kant-en-klare autostekker -> 50 hz 230 stopcontact omvormers die tot 3A ofzo kunnen, maar je kan vast ook lichtere vinden die maar tot .5A gaan ofzo.

• Benadski
Lijkt me niet dat een TFT gebruik maakt van 50Hz hoor? Daar zitten vast gewoon kristallen in om frequenties te bepalen... toch? :?

Je pc gebruikt die 50/60Hz ook niet om het videosignaal te genereren... Hsync en Vsync zorgen ism de intelligentie van het apparaat toch voor een goede weergave?

Mocht het werken, post ff je beeldresultaten, uitgangsspanning van je inverter, ingangsspanning en ingangsstroom, vinnik wel interessant :)
Pagina: 1