Toon posts:

Netwerk tussen Win2k en Win98se werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de situatie:

OldServer:
Windows 2000 Pro
100 Mbit netwerkkaart

NewServer:
Windows 2000 Pro
100 Mbit netwerkkaart

Client 1:
Windows Xp Pro
100 Mbit netwerkkaart

Client 2:
Windows 98 SE
10 Mbit netwerkkaart

Alle 4 de pc's zijn via een 10/100 Mbit Switch verbonden.

OldServer ziet alle pc's, en alle pc's zien hem ook. Niks aan het handje.
NewServer ziet ook alle pc's, alleen Client 2 heeft veeeeel F5 gebruik nodig, en dan zelfs wil het nog niet van harte.
Client 1 ziet ook alle pc's en kan alles benaderen.
Client 2 ziet ook alle pc's, maar geeft dus steeds een foutmelding bij het benaderen van NewServer, alleen veeeel op F5 drukken wil wel eens helpen.

Zoals je uit de namen wel kunt afleiden gaat OldServer er dus uit, om dit niet te abrupt te doen heb ik besloten om hem nog gewoon te laten draaien terwijl ik ervoor zorg dat NewServer klaar gestoomd wordt.

Maar Client 2 wil dus niet meewerken.

Ik heb zowel op OldServer als op NewServer gebruikersnamen aangemaakt. Zijn voor allebei hetzelfde en zou dus geen probleem mogen opleveren.

Client 2 heeft als enige een 10 Mbit netwerkkaart, maar aangezien het met OldServer wel vlekkeloos werkt kan ik niet zeggen dat het daaraan ligt. Overigens is het GEEN OPTIE om de 100 Mbit netwerkkaart uit OldServer in Client 2 te zetten aangezien OldServer gaat verhuizen naar een andere locatie waar 100 Mbit noodzakelijk is. Switchen van netwerkkaart wil ik dan ook pas in het uiterste geval doen als ik het niet meer zie zitten.

Zoals gezegd zie ik in de netwerkomgeving van Client 2 NewServer wel vrolijk in mijn lijstje staan, maar als ik hem probeer te benaderen krijg ik de melding dat de computer niet gevonden kan worden.

Soms wil ie wel gevonden worden nadat je de F5 knop langduring ingedrukt hebt.

Maar nadat je een sessie naar een gedeelde share hebt beindigd, namelijk het draaien van een programma vanaf de server, kan ie na simpel een keer ie of iets dergelijks opgestart te hebben de server niet meer vinden en begint de ellende opnieuw.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? Want het werkt nog steeds niet.... :(

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Komt door Win 98. Dacht in de faq gelezen te hebben hoe je hem moest instellen...

/edit:

zo dus: (bron: Netwerk FAQ )
Dit is een vraag die je ook nog wel eens de kop op ziet steken. Mensen hebben meerdere PCs, eentje (of meerdere) op Windows 9X (95, 98, 98SE, ME) gebaseerd, en een andere PC voorzien van een NT (4.0 / 5.0 (Windows 2000)) versie. Dit kan een Workstation of een Server zijn. Men maakt dan Shares aan op beide machines, maar men kan met de op NT gebaseerde PC wel bij de shares van de op 9X gebaseerde PC komen, maar andersom niet.

Dit zit hem in het feit dat het stukje networking in NT anders aangepakt wordt.

Als jij met een 9X PC bij een NT machine wilt, moet de username en password die jij gebruikt op de 9X PC, bekend zijn op de op NT gebaseerde machine, anders krijg je namelijk geen toegang. Dan krijg je namelijk een venstertje wat aangeeft dat je een password moet ingeven, en wat je daar ook intiept, je zult geen toegang krijgen.

Er zijn twee manieren om dit te verhelpen :

Iedereen die naar jouw machine wil connecten toegang geven :

Die is heel simpel. Haal het "Guest" Account van disabled af. Klaar. (Dan is er ook geen enkele belemmering meer om op jouw machine te komen vanaf het netwerk ! Denk hieraan bij eventuele LAN-parties !)

Specifieke users toegang geven naar jouw machine :

Zorg ervoor dat je op de op NT gebaseerde PC(s) de Useraccounts aanmaakt die je gebruikt om aan te melden op de 9x PCs. De useraccounts moeten qua naam en password exact overeenkomen met de gebruikte usernaam en password op de 9X PC.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

Verwijderd

Topicstarter
eMAeRCe schreef op 13 November 2002 @ 19:13:
Komt door Win 98. Dacht in de faq gelezen te hebben hoe je hem moest instellen...

/edit:

zo dus: (bron: Netwerk FAQ )

[...]
Username heb ik meteen aangemaakt, werkt op de OldServer wel.... maar op de NewServer dus niet, en dat snap ik niet?

Ik denk dat ik maar Windows NT 4 Server / 2000 Server ga installeren en dan moet gaan inloggen op het domein....

Verwijderd

stel de 100Mb van new server kaart eens in op 10Mbit in. en half duplex.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 19:34:
stel de 100Mb van new server kaart eens in op 10Mbit in. en half duplex.
Hij staat op automatisch detecteren, op de OldServer staat hij zelfs op 100 Mbit Full duplex, en dat werkt wel :?
Pagina: 1