Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Voeding geeft verkeerde voltage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst bij een systeem een voeding gekocht van Q-Tec van 300W
deze was bedoeld voor een K7S5A moederboard van Elite Group.
Deze zorgde voor een zooi onstabiliteit op dit mobo, dus ik heb deze vervangen door de voeding die in een andere pc zat. deze was ook 300W.
Nu heb ik die van Q-Tec aan mijn Abit KT7A-Raid mobo gehangen en hier werkt hij wel stabiel.
Ik ben vervolgens gaan kijken naar de voltages van dat ding met het programma "VIA HARDWARE MONITOR"
alle voltages zien er wel goed uit. behalve de 2.5V deze staat namelijk op 3.42V lijkt me niet normaal dus of wel? dat

nu wil hij nog wel stabiel draaien op dit systeem, maar ik heb er nog garantie op.
Nou wil ik weten of die 3.42V dus normaal is of niet. En wat ik ermee zou moeten doen? terug brengen en een nieuwe vragen in de hoop dat deze wel het goede voltage geeft of deze erin laten zitten?

Plaatje van de voltages

Verwijderd

Die 2,5 Volt waarde kun je negeren, het is niet een waarde die echt aanwezig is. (Hier staat die zogenaamd op 0,18 of zo)

Je kunt beter in de BIOS kijken voor betrouwbare waardes.

Veel erger is die 4,73 op de 5 volt lijn. Als dit een systeem in rust is, krijg je dikke onstabiliteit bij hoge belasting, omdat de 5 Volt dan nog verder zakt.

Alles onder de 4,75 is dus te laag....

Verwijderd

ik zou zeggen pak een multimeter en meet zelf dan weet je het zeker en is veel betrouwbaarder

Verwijderd

Die 2.5 = 2x vcc
dus 2x core voltage
dus 3.2 volt = niet verkeerd

En misschien is het handiger om bij de K7S5A ook een SIS temp progje te gebruiken ipv de via.

Ik raad mbprobe aan, die ondersteunt de K7S5A en geeft alles netjes aan.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de voeding nu aan de Abit KT7A Raid hangen niet aan de K7S5A.. ik ga em ook niet weer helemaal aan die K7S5A hangen, want dan moet ik helemaal naar utrecht voor de zoveelste keer :z

als dat verhaal van Hooi klopt, is het beste dan om naar de winkel terug te gaan?
ik heb het idee wel dat het klopt namelijk, want op die K7S5A liep hij idd vast wanneer er een hoge belasting was.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
als ie echt zo laag is is dat flink foute boel ja ...

toch maar ff met een multimeter meten , want die mobo's zijn nou niet echt nouwkeurig (understatement)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
hoeveel % mogen de waarden afwijken van het origineel?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

10% is geloof ik de regel.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Ja, precies als Demoniac zegt. ;)

5% naar boven en 5% naar onderen, het moet dus op de 5 Volt lijn tussen de 4,75 en 5,25 Volt blijven. En die moederborden geven dat best wel precies genoeg aan, preciezer dan je van een simpel analoog mulimetertje kunt aflezen.

(Zolang je dat dan tenminste in de BIOS bekijkt, die monitor progjes onder Windows zitten er wel eens aardig naast... :P )

Ik zou die voeding snel terugbrengen, en met een verontschuldiging zeggen dat je eigenlijk een zwaardere moest hebben omdat je een RAID moederbord hebt en dergelijke, en neem dan een 450 watter of zo...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2002 13:10 . Reden: boter->vingers->spelvouten ]

Pagina: 1