PC op accu

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-08 22:57
Is er iemand die een link kent of een praktijkgeval kent van een pc die aangesloten is op een auto-accu dus zonder voeding. Waarbij de accu tegen de tijd dat hij leeg raakt, wordt opgeladen door een accu-lader. De monitor blijft dan gewoon op het lichtnet. volgens mij moet een standaard autoaccu een pc toch wel 2 dagen in delucht kunnen houden.

Er is vast wel een knutselaar die dat al heeft.

Voordelen: Voorkomen van verlies door transformator en evt. mogelijk opladen in het nachttarief en geen ventilator geluid.

• Coyote
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-04-2021
er zijn speciale apparaten die dit voor je doen..
check hier maar eens: www.apc.com/products/ups.cfm

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Uhh rekensommetje:
Accu: 12v 30Ah kan 12*30=een uur lang 360W leveren is dus nog geen uur in het geval je je monitor ook zou meerekenen!

Nog ff over die voordelen:
*Voorkomen van verlies door transformator.
Een acculader heeft een lager rendement als een PC voeding!
*Mogelijk opladen in het nachttarief.
Dat wordt teniet gedaan door de lader en de accu (opladen en weer ontladen) gaat met max 70% rendement onderandere waarom je accu ook warm wordt bij het laden!
En geen ventilator geluid.
Maar wel een 100Hz brom van de acculader(meestal dan) verder natuurlijk ook chemische dampen van je accu (als je een open/autoaccu neemt :)

Een handige oplossing is gewoon zes tot acht 12v accu's van per stuk 6Ah in serie te zetten en die aan de ingang van je PC voeding te hangen :)
Een PC voeding heeft nl meteen aan de ingang een gelijkrichter! en als je een beetje goede voeding hebt werkt deze op een ingangsspanningsberijk van 80-250 v~ !!
Ik heb zelf weleens zoiets gemaakt als backup systeem.
Dat was een relais op de ingang waarvan de spoel direct aan de netspanning ging als nu de spanning wegvalt valt ook het relais af en wisseld het relais razendsnel de stroomvoorziening naar mijn PC om naar de accu batterij (8*12v/6Ah)genoeg om een PC met 19" monitor ca 75minuten van stroom te voorzien (monitoren werken ook op gelijkstroom)

LET WEL OP!!! 8*12v=96v en dus zeer gevaarlijk voor je handjes! en bij kortsluiting kan mooie lasbogen verwachten!!

Powered bij meergranenbrood.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

96 volt gelijkspanning gaat wel, op ISDN staat ook 90 volt.

Nadeel van accu's is dat ze het niet zo leuk vinden om kortgesloten te worden, dus pas toch maar even op.

Moet verder wel kunnen, een voeding levert ook alleen maar 12 volt en minder.

• Arno
  • Laatst online: 23-08 20:58

Arno

PF5A

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 17:02 schreef picobyte het volgende:
LET WEL OP!!! 8*12v=96v en dus zeer gevaarlijk voor je handjes! en bij kortsluiting kan mooie lasbogen verwachten!![/quote]Die 96 volt is niet zo spannend. De hoeveelheid stroom kun je last van krijgen :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

:) het is niet het aantal volt dat de klap brengt maar het aantal Amparge....

dus 220v met 2mA kan best leuk zijn :P

zou het alleen niet proberen :)

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Wel wat overhaast hoor :)
Bij ISDN is niet constant 90v aanwezig je voelt dat echt wel als je bijde draden beetpakt!! verder als die 90v er wel is dan zakt die al in als je em beetpakt omdat dat nodig is voor het ISDN protocol(als ik het goed had lag het werkpunt op 480ohm)

Btw de stroom door het menselijk lichaam hoeft maar 50mA te zijn om je dood te maken!
De weerstand van een mens is ergens rond de 1050ohm dus 0.05A*1050ohm=52.5v dat is als je een beetje nat bent dus al genoeg om aan te sterven!!!

Ja die 220v bij 2mA is best leuk!!
Wet van ohm zegt nl als de stroom begrensd is op 2mA zal er over een weerstand van 100ohm(100ohm*0.002A) bv 0.2V staan (minder als de spanning van een knoopcel dus)is die weerstand bv 1000ohm (1000*0.002A)dan heb je al 2V je kan die weerstand dus makkelijk vervangen door een mens :P

• janst
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 10:51

janst

A new comrade joins us

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 17:14 schreef WOOFERTNT het volgende:
:) het is niet het aantal volt dat de klap brengt maar het aantal Amparge....

dus 220v met 2mA kan best leuk zijn :P

zou het alleen niet proberen :)[/quote]Vanaf ongeveer 20mA krijg je kramp in je vingers, 80mA is dodelijk.

• jvdmeer
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Accu: 12v 30Ah kan 12*30=een uur lang 360W leveren is dus nog geen uur in het geval je je monitor ook zou meerekenen![/quote]Maar hoe lang houdt hij het vol zonder monitor? Daarbij uitgaande van een kleine schakeling tussen accu en pc die de juiste spanningen levert, ter vervangoing van de voeding?

• jvdmeer
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 16:54 schreef Coyote het volgende:
er zijn speciale apparaten die dit voor je doen..
check hier maar eens: www.apc.com/products/ups.cfm[/quote]Ik heb de link niet eens gevolgd... Die apparaten ken ik ook wel. Maar die doen net iets te veel. Ze zetten 230V om in iets voor hun accu's en als de stroom uitvalt gaan ze het weer terug zetten naar 230V. Dat zijn deels overbodige stappen.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Uhmm als je PC ca 200W trekt is dat voor eerder genoemde accu dus 360/200~1.8uur :)

Heb ja al en accu gekocht :?
Want anders is die serieschakeling van meerdere accu's een betere oplossing :) dan is het nl ook niet nodig om aan je PC voeding te sleutelen :)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 13:29
Om even precies te zijn:

ISDN is 95 Volt (volgens KPN, en volgens mijn spanningsmeter ook)
Analoog is 45 Volt

Om even over na te denken als je draadje altijd met je voortanden stript (zoals ik)

Het gaat inderdaad om het Amperage....

schokdraad staat zo'n 10.000 Volt op en ik dacht 1 Ampere (inderdaad: 10.000 Watt) maar de schok is maar een duizendste of een miljoenste seconde.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Hmm een spanningsmeter heeft een interne weerstand van enkele Mohms een mens daarentegen heeft een interne weerstand van slechts een paar honderd ohm :)
De uiteindelijke spanning op je hand wordt bepaald door de serieweerstand in de centrale en de kabel (wet van ohm)
Als dus de weerstand tussen de stroombron in de centrale en je aansluitpunt in totaal 450ohm is en jouw eigen weerstands waarde is ook 450 ohm dan meet je dus precies de helft van de onbelaste spanning ca 45V dus :)
Serieschakeling !!
Ohja ook errug leuk,
Het belsigniaal (60v~)wordt gesuperponeerd op de lijn gezet! maw er staat dan een pulserende gelijkspanning van 130v op de lijn :)

Schokdraad in nederland is meestal zo rond de 3KV en in sommige dierentuinen/wildparken idd een KVtje of 10 daar houd je een olifant mee tegen :) de stroom is afhankelijk van hoe groot het hek is dat je onder stroom zet! lange kabels met hebben nl de nijging om als condensator te gaan werken!!

• jvdmeer
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 03 november 2000 11:09 schreef picobyte het volgende:
Uhmm als je PC ca 200W trekt is dat voor eerder genoemde accu dus 360/200~1.8uur :)[/quote]Ok, het is duidelijk niet haalbaar wat er even door mijn hoofd ging. :-(

Verwijderd

In de zomer heb ik mijn pc op een 55 watt solar module draaien:). Dat gaat net. Ik laat het stroom van de solar module eerst naar de accu's gaan. Vanaf de accu's gaat het naar een omvormer die er 220V van maakt :)

Als je een omvormer koopt, ga dan niet naar een knakenzaak als conrad, je moet namelijk een goede sinus omvormer hebben. 50 hz weet je wel, anders gaat je beeldscherm brommen enzo. :). Een Rotterdam zit een goeie elektro zaak waar je de shit kan afhalen, iets met marine ofzo, ik weet de naam niet meer.

Oja, accu's, koop van die mooie kleine loodgel dingetjes, kun je vet diep ontladen:). Kost wat maar dan heb je ook wat.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Jaja en jij denkt dat 55Watt genoeg is voor die PC :?
Dan gebruik je hoofdzakelijk stroom uit de accu dat is altijd nog wel leuk natuurlijk.
Ik stel me daarbij voor dat je overdag de accu oplaad en dan s'avonds je pc op stroom uit de accu gebruikt met iets van een relais dat afvalt als de stroom op is waardoor je PC weer gewoon aan het lichtnet wordt gekoppeld :)
Verder maakt het weinig uit wat voor omvormer je gebruikt omdat er in monitoren en PC's schakelende netvoedingen zitten die intern op ca 311v gelijkstroom werken!!
Het enige waar goedkope omvormers soms niet goed werken is omdat het opgegeven vermogen meestal nogal errug positief is :( je kan dit vergelijken met PC speakers.
In de winkel wordt het vermogen van een 2Watt speaker spontaan 200Watt, moet je eens aan de verkoper vragen of je ze ff mag testen op je 100Watt versterker kun je lachen >:)

Verwijderd

Kijk, als jij zo'n knake omvormer koopt die varieert van 45 tot 60 hz, dat vinden die componentjes in je pc voeding echt niet fijn, niet over het beeldscherm te spreken. :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Die "iets met marine" zaak is Correct Marine, zit in bij Correct. (En als die het niet heeft, vergeet het dan maar:P)

Correct Marine levert voornamelijk aan de watersport, waar moeders-aan-boord ook de magnetron wil gebruiken, omdat ze macaroni uit de thermosfles niet lekker vindt. :P

Andere watersportwinkels kunnen ook aan die omvormers komen. Zijn kwalitatief goed, maar vaak duur.
Goede watesportzaak ook in Rotterdam is Herni, aan de Kralingse Plas.

Herman
www.waterkoeling.nl

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Maar met een paar van die loodgelaccuŽs zou je niet een comp gewoon een tijdje kunnen laten draaien, zonder netvoeding maar met iets anders wat er 12, 5, -12, -5 3.3 en weet ik veel wat allemaal voor volt van maakt?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 02 november 2000 17:10 schreef Herman het volgende:
96 volt gelijkspanning gaat wel, op ISDN staat ook 90 volt.

Nadeel van accu's is dat ze het niet zo leuk vinden om kortgesloten te worden, dus pas toch maar even op.

Moet verder wel kunnen, een voeding levert ook alleen maar 12 volt en minder.[/quote]ff tussendoor. Hully is geen natuurkundige maar kan Herman toch zeker wel aanraden om van alleen al 1 accu niet eens +- aan te raken. Neem maar eens een dik snoer en hou dat tegen plus en min van je auto accu aan (wel met niet geleidende tangen uiteraard). Na expiriment Nr. 1 is je snoertje redelijk kappot en heeft je accu zoiets van: mwhoaaa (als in de zin van niks aan het handje)... voltage zecht niet zo gek veel!

Verwijderd

Euhm, meneer herman van waterkoeling, ik weet eigenlijk zeker dat je bij correct goeie omvormers kunt kopen. En dan moet je niet naar zo'n pruts winkel gaan.

En een accu kan je niet zomaar aansluiten op een pc:
Ten eerste om dat de spanningen niet overeenkomen, daar zou je nog wat aan kunnen doen, b.v. weerstanden.
Ten Tweede, een pc (mobo) heef ook speciale min spanning nodig, een soort van massa's.

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op vrijdag 10 november 2000 20:27 schreef Generaal_Putlucht het volgende:
En een accu kan je niet zomaar aansluiten op een pc:
Ten eerste om dat de spanningen niet overeenkomen, daar zou je nog wat aan kunnen doen, b.v. weerstanden.
Ten Tweede, een pc (mobo) heef ook speciale min spanning nodig, een soort van massa's.
Een accu kan je wel aansluiten op je PCvoeding* :)
Die voedingen werken intern op gelijkstroom.
Daarom is het juist zo handig om daar direct een paar accu's op aan te sluiten :7
Ten eerste heeft een goede PC voeding best een hoog rendement en ten tweede is de gelijkspanning uit de accu veel stabieler.
last but not least je hoeft niks aan je computer en monitor te sleutelen omdat alles in de UPS gebeurd:)
Das toch wel zo handig als je eens met een andere PC naar een lanparty gaat :)

*als je er een hebt met een 110/220 switch moet je die op 110v zetten :)
Ennuh doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent }:O

Pagina: 1