Toon posts:

Met hub geen internet, zonder hub wel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier op stage, en een collega van mij en ikzelf zijn verhuisd naar een ander deel van het gebouw, waar we een internetverbinding gekregen hebben.
Hierbij hebben we ook een 3com Hub gekregen, met 3 netwerkkabels.

Het zou zo moeten werken: 1 netwerkkabel van de plek waar het internet binnen komt naar de hub, en vanaf daar 2 kabels, 1 naar mijn pc, en 1 naar die van mijn collega.

Maar dat werkt dus niet.
We hebben alle kabels onderling gecheckt, en de kabels en het internet werken wel als ik ze direct vanuit de muur aansluit op mijn pc.

We hebben al gekeken op de website van 3com, maar de support daar is ook niet echt wat waard.
Wel weten we dat achterop de HUB een knopje op MDI en op MDIX kan staan (geen idee wat dat moet zijn/voorstellen)

Verder heeft de hub 8 ingangen zonder bijschrift, we hebben dus ook geen idee wat waar in moet e.d.

We vroegen ons ook af of het aan het soort kabel kan liggen, twisted of untwisted?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

Predator

Suffers from split brain

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/19#19
Wat voor kabels gebruik je ?
Cross/straight ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 15:55:
Ik zit hier op stage, en een collega van mij en ikzelf zijn verhuisd naar een ander deel van het gebouw, waar we een internetverbinding gekregen hebben.
Hierbij hebben we ook een 3com Hub gekregen, met 3 netwerkkabels.

Het zou zo moeten werken: 1 netwerkkabel van de plek waar het internet binnen komt naar de hub, en vanaf daar 2 kabels, 1 naar mijn pc, en 1 naar die van mijn collega.

Maar dat werkt dus niet.
We hebben alle kabels onderling gecheckt, en de kabels en het internet werken wel als ik ze direct vanuit de muur aansluit op mijn pc.

We hebben al gekeken op de website van 3com, maar de support daar is ook niet echt wat waard.
Wel weten we dat achterop de HUB een knopje op MDI en op MDIX kan staan (geen idee wat dat moet zijn/voorstellen)

volgens mij is dat full/half duplex voorstellen, ben niet zeker though

Verder heeft de hub 8 ingangen zonder bijschrift, we hebben dus ook geen idee wat waar in moet e.d.

meestal is 1tje ervan de uplink, zoek eens op internet naar het type

We vroegen ons ook af of het aan het soort kabel kan liggen, twisted of untwisted?

twisted is beter, minder ruisgevoelig

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen!

meer info zou handig zijn, type hub, type netwerkkaarten enz

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Het moet n.l. wel een crosskabel zijn.

Verwijderd

Internet uit de muur.....ik neem aan dat je op een netwerk zit....zo ja kan je wel gewoon aanloggen?

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer cross & wanneer straight?

netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross
hier word ik ook niet echt wijs uit :|

zo ontzettend veel verstand van kabels/netwerken hebben we hier niet...

Maar we hebben al een oplossing bedacht hier: gewoon nog een internetverbinding leggen (beetje omslachtig, maar totdat de netwerkbeheerder weer terug is moet het maar)

In ieder geval bedankt iedereen.

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 15:57
Op welke poorten heb je geprobeerd de hub aan te sluiten?

Meestal is de meeste linkse de "uplink" poort... deze moet je met een van de kabels verbinden met de aansluiting in de muur. Soms is de poort direct naast deze "gedeeld" met de uplink, en kan je dus beter niet gebruiken, als je het niet weet.

Veel succes

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Verwijderd

Het MDI/MDIX knopje geldt alleen voor poort 8 (de uplink poort). Als het knopje op MDI staat moet er een crosscable tussen poortje 8 en de muur. Als het op MDIX staat kan dit gewoon een straight kabel (dus waarmee je pc in de muur zit, of in de hub) zijn.

(uit m'n hoofd, kan ook andersom zijn ;))

Twisted of untwisted maakt niet zoveel uit (althans niet voor dit probleem)

Verwijderd

is het een nieuwe hub??

Verwijderd

Als het een nieuwe hub is moet je zorgen dat het mac-adres van je hub gelijk is aan dat van je ethernetkaart. Je moet het clonen. Dat kun je doen met het browsertje die bij de hup zit.

Als dat niet kan moet je het mac-adres van je hub aanmelden bij de netwerkbeerder.

Verwijderd

1. je mag ook de edit-functie gebruiken
2. de laatste keer dat ik keek, had mijn hub (nog ;)) geen mac address. (switches kunnen wel een tabel van client-MACs bijhouden)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 16:53:
Als het een nieuwe hub is moet je zorgen dat het mac-adres van je hub gelijk is aan dat van je ethernetkaart. Je moet het clonen. Dat kun je doen met het browsertje die bij de hup zit.

Als dat niet kan moet je het mac-adres van je hub aanmelden bij de netwerkbeerder.

Een hub is een layer-1 apparaat.
Dat ding heeft dus helemaal geen mac adres en is zich ook niet bewust van andere mac adressen.

Jij hebt het over het gebruik van een routertje thuis

Verwijderd

Heeft een hup met ingebouwde firewall wel een mac-adres dan?

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
Predator schreef op 11 november 2002 @ 16:57:

[...]

Een hub is een layer-1 apparaat.
Dat ding heeft dus helemaal geen mac adres en is zich ook niet bewust van andere mac adressen.

Jij hebt het over het gebruik van een routertje thuis
juist jah layer 1 :) niet te veel cisco leren he >:)

switches werken vaak met macjes.. een hub is gewoon dom en stuurt alles naar alles poorten toe

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 17:06:
Heeft een hup met ingebouwde firewall wel een mac-adres dan?

Een hub heeft helemaal geen ingebouwde firewall.

Voor de 2de maal, jij hebt het over een router
Zo iets dus: http://www.draytek.nl/vigor.php?show=2200e

Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/5#5

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 16:21:
Het MDI/MDIX knopje geldt alleen voor poort 8 (de uplink poort). Als het knopje op MDI staat moet er een crosscable tussen poortje 8 en de muur. Als het op MDIX staat kan dit gewoon een straight kabel (dus waarmee je pc in de muur zit, of in de hub) zijn.

(uit m'n hoofd, kan ook andersom zijn ;))

Twisted of untwisted maakt niet zoveel uit (althans niet voor dit probleem)
lol dit was het dus :|

mijn collega zei dat ie alle poorten gecheckt had (maar poort 8 dus niet)

en poort 8 was de uplink poort... |:(
Pagina: 1