Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen
Wat dacht je van:
<span onclick='document.login.submit();' style='cursor: hand;'>LOGIN</span>
Met wat OnMousOver en OnMouseOut acties, kun je perfect een <a> faken.
<span onclick='document.login.submit();' style='cursor: hand;'>LOGIN</span>
Met wat OnMousOver en OnMouseOut acties, kun je perfect een <a> faken.
| Life is a game (and games are fun) | homepage |
Cancel de href:
code:
1
| <a href='#' onclick="document.login.submit();return false">LOGIN</a> |
Intentionally left blank
crisp schreef op 11 november 2002 @ 16:40:
Cancel de href:
code:
1 <a href='#' onclick="document.login.submit();return false">LOGIN</a>
Daarom gebruiken we nou href="javascript://" ipv href="#". Dan hoef je je script niet aan te passen op de return waarde, want je href doet automatisch niks (// = comment).
Maar goed daar zijn de meningen over verdeeld
Wat betreft de span-oplossing vind ik het veel werk voor iets wat je met een a-tag ook makkelijk kunt bereiken
<a href="javascript:void(null)" onClick="document.login.submit()">LOGIN</a>
De werking is hetzelfde als de code die Bosmonster ons voorhield.
Dit vind ik persoonlijk mooier dan href="javascript://" of href="#", maar dat is iets persoonlijks enzo. Heeft niets te maken met de code op zich.
Dit vind ik persoonlijk mooier dan href="javascript://" of href="#", maar dat is iets persoonlijks enzo. Heeft niets te maken met de code op zich.
Verwijderd
Op het oog misschien wel, maar in feite niet. Als je de return false weglaat voert ie ook de javascript:void(null) uit, na de onclick. Lijkt misschien een detail, maar kan soms erg belangrijk zijn. Neem bijvoorbeeld:ramH schreef op 11 november 2002 @ 21:46:
<a href="javascript:void(null)" onClick="document.login.submit()">LOGIN</a>
code:
1
2
3
4
| <a href="geen_js.html"
onclick="document.location.href='wel_js.html'; return false;">
Klik hier om te testen of je JS hebt!
</a> |
In jouw voorbeeld maakt het inderdaad of er wel of niet wat teruggestuurd wordt. Maar wat maakt het dan uit in mijn voorbeeld?
Wat wordt er dan precies uitgevoerd als er javascript:void(null) staat? Er wordt in ieder geval niet iets extra's uitgevoerd op de server (mijn logboeken zeggen niks in ieder geval over mijn eigen site die hier gebruik van maakt).
Wat wordt er dan precies uitgevoerd als er javascript:void(null) staat? Er wordt in ieder geval niet iets extra's uitgevoerd op de server (mijn logboeken zeggen niks in ieder geval over mijn eigen site die hier gebruik van maakt).
* Woudloper vindt javascript: in je href vies, dit is namelijk niet de manier om mijn inziens gebruik te maken van javascript functies.
Je hebt immers de events waar je wat mee zou kunnen doen....
Woudloper schreef op 11 november 2002 @ 23:08:
* Woudloper vindt javascript: in je href vies, dit is namelijk niet de manier om mijn inziens gebruik te maken van javascript functies.
Maar zonder href werkt een a-tag niet
Bovendien geeft de statusbalk weer netjes aan dat je javascript:showItem(28) ofzo uitvoert. Weer nuttige informatie waar de statusbalk voor bedoeld is. Kun je uiteraard wel weer simuleren met javascript, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. De href is imho juist een goede manier om bij een link snel javascript uit te voeren... puur uit interactie oogpunt.
En als je niks wilt doen maar het ook niet uit of je nu javascript:void(null), javascript:// of javascript:{} gebruikt... naar eigen voorkeur.
Mijn redenatie voor het gebruik van javascript:// gaat overigens uit van het volgende:
Tsja, zolang IE het volgende nog niet ondersteund:
blijft het behelpen met de <a> tag die imho bedoelt is om te navigeren en niet om scriptjes mee aan te sturen...
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| <style type="text/css"> span.link { color: #0000ff; text-decoration: underline; cursor: pointer; cursor: hand; } span.link: hover { color: #ff0000; } </style> ... <span class="link" onClick="doSomething()">klik</span> |
blijft het behelpen met de <a> tag die imho bedoelt is om te navigeren en niet om scriptjes mee aan te sturen...
Intentionally left blank
Tja, ik vind javascript:// er raar uit zien. 't Lijkt net of er een protocol javascript bestaat ofzo. Maar is echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik doe altijd javascript:{}, of (als het nodig is), zoals Blues al voorstelt, een non-js pagina.Bosmonster:
Mijn redenatie voor het gebruik van javascript:// gaat overigens uit van het volgende:
javascript:// geeft bij een link aan in de statusbalk dat je een javascript uitvoert... precies wat je gaat doen en dus geen verrassingen.
void(null) voert een onnodige functie uit. Doet weliswaar niet veel, maar waarom niet veel doen als je ook niks kan doen. Bovendien ziet het er imho lelijk uit in de statusbalk.
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
Pagina: 1