Toon posts:

Watercooling temps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Gisteren heb ik Watercooling geinstalleerd:

Mijn Temps zijn nogal hoog vindt ik zelf, ik paste hieronder twee screenshots, 1 idle en 1 onder load..

De temps staan rechtsbovenin de screenshots, heb even een simpel scrippy gemaakt om ze op die manier weer te geven, zit nu zelf niet achter die bak anders had ik gkrellm wel laten zien (gaat niet echt lekker over wanadoo:-)
De temps zijn wel met mijn papst fan op laagste stand, voltage weet ik niet precies ik gebruik een potmeter om hem af te regelen...

Wilde dus even zien hoe het ging in zijn stilste stand na een tijdje maar ik ga zo dus maar een shutdown geven, logisch als je naar de temps van mijn HD's kijkt ;-) Moet er dus elk geval al een fannetje bij nemen voor de hd's want zo gaat het fout; ze zijn idle bij deze temps !!

Ok dit is idle:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/richi/idle.jpg

En dit is onder load, heb de load gemaakt door "cat /dev/urandom |bzip2 -c -9 > /dev/null" (zie xtermpje):
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/richi/load.jpg

Ik heb geinstalleerd:
1 innovatek/klaxx REV. 3 cpublok (aangepaste fittingen naar 12mm)
1 innovatek/klaxx graph-o-matik (aangepaste fittingen naar 12mm)
(NB blokje zou ik ook hebben maar heb een Geforce4 ding gekregen, moek ruilen)
1 Eheim 1048 (standaard fitting, heb deze fitting dus op alle blokken gezet)
1 maxxpert radiator (8mm dus :-( ... )
1 reservoir (home made van een electro doosje, zie topic "wat voor reservoir heb jij?)

Ik kan twee redenen bedenken waarom de temps zo hoog zijn:
1 arctic silver I : hier kwam niet echt een uniform iets uit, beetje dunne zooi eerst..
2 maxxpert rad is zwaar klote, flow is te laag.. (flow is niet al te heftig)

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Ik heb dus helaas geen pics dus ik kan niet laten zien wat ik geklooid heb, de temp lees ik uit door diode onder cpu, ik heb er een kwak pasta overheen gedaan om de lucht-temp buiten te sluiten... dit reaggeert heel goed/snel, voorheen kwam de temp ook ong. op 55 graden met luchtkoeling dit was;

xp1700+ @11x145@1.70Vcore (1595MHz)

nu is het:
xp1700+ @11.5x145@1.85Vcore (1672MHz)

Ik zat eigenlijk meer richting de 35 graden te hopen !!

PS met fan op MAX is het ong 54~55 C Max op de CPU, dat scheelt dus niet veel terwijl de CFM wel heel veel scheelt...

Ik hoop dat een ervaren iemand me een schop in de goeie richting kan geven!

Thnx

Verwijderd

Ja niet overclocked misschien, interessant is om te weten hoe warm de lucht is die je door je rad gooit en hoe alles zo'n beetje geplaatst is, t is inderdaad wel een graad of 10-20 hoger als wat je zou verwachten.
En over flow v temps is een hele mooie lange thread geweest...

Verwijderd

1 is je blok warm en je water koud dan heb je en kutblok
2 je blok is koud en het water ook dan zit het blok er niet goed op
3 is je blok warm en je water errug warm is je flow niet goed

check deze dingen ff en in wat voor opstelling heb je het allemaal gedaan??

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
(luchtkoeling hier)
of je verwarming staat VEEL te hoog.....
daar wil mijn cpu ook wel eens last van hebben O-)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 15:39:

_/-\o_ Hele goede manier om uit te vinden waar het probleem zit.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga die 3 dingen even checken, bedankt in elk geval !!

Even een kleine update trouwens: Ik heb hem geen shutdown gegeven maar even alle hd's uitgezet in afwachting tot zusje thuis was (uurtje wachten), en haar gevraagd of ze de fan even voluit wilde draaien...

Dit is het resultaat (deze keer een normale screenshot van een window alleen sorry voor de laatste 2):
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/richi/fan_vol_load.jpg

De fan is op 13:56 voluit gezet en het systeem staat sindsdien weer op 100% te draaien dus het ziet er alweer wat beter uit op deze manier, ik denk alleen wel dat mijn moeder mijn raam heeft open gezet en dat het nu erg koud is op mijn kamer aangezien hij met 4 casefans ong. mijn NB op 3 graden boven ambient hield... nu zonder fans schat ik dus een temp van 13~16 graden ambient...

Helaas ben ik vergeten de logging weer aan te zetten toen de fan weer aanging, dan had ik kunnen zien hoe snel de temp was gedaald &zo. Had het uitgezet om te voorkomen dat de schijven weer aan zouden springen :-)

47 graden bij een ambient van 16 graden zou nog niet goed zijn he voor mijn setup..?

Ik heb trouwens dit, zag dat iemand er naar vroeg:
res >> pomp (inline, bodem kast) >> rad (boven voeding) >> cpu >> gpu >> res >> ..

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:23

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

hmmm, mag ik dat scriptje :) vindt ik wel handig , mail maar ^@^@@^$

[ Voor 21% gewijzigd door MisteRMeesteR op 21-07-2015 16:06 ]

www.google.nl

Verwijderd

Topicstarter
welk scriptje??

Ik heb er nu 2 draaien, de een gisteren gemaakt opdat ik met een gerust hart kon gaan slapen met 100% (shutdown pc als cpu >= 58 C), en die ene die temps weergeeft (zie screenshots).... Welke wil je hebben?

Het stelt niks voor hoor..

Weer even ontopic: Ik ben benieuwd hoe warm het nu op mijn kamer is, ik ga dus snel naar huis !! Even kijken of ik een C/W berekening kan maken, nooit gedaan nog..

Sta nu ff idle te draaien en hij blijft dan op 41,5 steken

bbl

Verwijderd

Mja ok, blijft de vraag hoe/waar je rad staat, een fan kan beter blazen als zuigen, en dan dus t liefst je kamertamp laten blazen op je RAD als je kasttemp, iig lijken je HD's inderdaad wel erg warm ook, maar die zouden alleen je kasttemp kunnen verhogen (meestal te zien aan een warme NB) tenzij...

Verwijderd

Demoniac schreef op 11 november 2002 @ 15:46:
[...]
_/-\o_ Hele goede manier om uit te vinden waar het probleem zit.
thnx :o

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Richt eens een fannetje op je chipset of daar in de buurt.
Op mijn moederbord zitten een paar transistors die enorm warm worden, die warmen dus vrolijk je temp sensor op.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Leg wat koelblokken op je hdd's en zet er een fan op. Anders ben je over een maand zeker je data kwijt. En ja, ik kan het weten :+

En je CPU temp is toch niet zo denderend hoog? Heb je je koelblok echt heel erg vast aangedraaid? Moet je zeker doen, maar gebruik een spacer ofzo. Pas iig op voor je core. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 15:39:

Wat bedoel je met "flow" dan? Water of lucht? Water helpt niks namelijk. Lucht door de rad of de kwaliteit van de rad lijkt mij eerder het probleem bij de situatie die je schetst... :X

/me moet altijd alles verstieren ja... ;) :+

Edit: [rml][ BC3] Waterkoeling: flowrate vs. temperatuur[/rml]

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 17:12:
welk scriptje??

Ik heb er nu 2 draaien, de een gisteren gemaakt opdat ik met een gerust hart kon gaan slapen met 100% (shutdown pc als cpu >= 58 C), en die ene die temps weergeeft (zie screenshots).... Welke wil je hebben?
die de temps weergeeft :)

www.google.nl

• Imhotep
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

CRaZy_MaRK schreef op 11 november 2002 @ 23:39:
[...]
die de temps weergeeft :)
die script mag je mij dan ook wel mailen als je wilt

Hamunaptra@zonnet.nl

:)

nog ff over je setup,
is het niet verstandiger deze te nemen??

Res->pomp->CPU->eventuele andere blokjes->RAD
dan warmt je water in het res namelijk niet zo op. dan heb je namelijk "gekoeld" water in je res en dat pomp je dan in je cpu :)

succes ermee :+

Still King

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 23:09:
[...]

Wat bedoel je met "flow" dan? Water of lucht? Water helpt niks namelijk. Lucht door de rad of de kwaliteit van de rad lijkt mij eerder het probleem bij de situatie die je schetst... :X

niet helemaal met je eens, want hij heeft het over erg brakke flow. das dus een erg lage flow :) dan maakt het wel degelijk uit volgens dat topic :)

vervelend he, als ik het verstier voor je :P :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Verwijderd

wtf lees ik dat nou goed waterkoeling met 47grade idle ???

ik heb een amd athlon tb 1333 @ 1545

gewoon lucht gekoeld (met een zeer goedkope spire koeler) en die van mij is idle 40graden

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb zoiets ook gehad. Toen ben ik maar een beetje m'n blokkie vaster gaan aandraaien en daardoor ging hij dus ook beter koelen.. Wel opletten dat je je Core niet sloopt!!!

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 23:09:
[...]

nou ja flow ik had er beter neer kunnen zetten of de pomp wel aan stond ;) sry foutje

Verwijderd

Termy schreef op 12 november 2002 @ 00:15:
[...]

niet helemaal met je eens, want hij heeft het over erg brakke flow. das dus een erg lage flow :) dan maakt het wel degelijk uit volgens dat topic :)

vervelend he, als ik het verstier voor je :P :)
Het hangt van het blok af. Lees maar.. ;)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 19:33
Kan je het script niet gewoon posten, scheeld je weer werk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 19:23:
[...]

Het hangt van het blok af. Lees maar.. ;)
plz nie weer die hele discussie ;)

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

kick: zou je het scriptje nog op kunnen sturen :) (je reageert niet op mails, en icq ook niet )

www.google.nl

• Imhotep
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

CRaZy_MaRK schreef op 15 November 2002 @ 00:27:
kick: zou je het scriptje nog op kunnen sturen :) (je reageert niet op mails, en icq ook niet )
please _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

mijn mail adres staat hier ergens boven :)

Still King

Pagina: 1