Video Geheugen gebruiken voor andere doeleinden?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08 14:51
Ik zit me al een tijdje af te vragen of er programma's of manieren zijn die het mogelijk maken dat je het geheugen van de videokaart (Een Ti4200 met 128 mb ram) voor andere doeleinden gebruikt dan alleen Textures tijdens spelletjes spelen. Die 128 Mb is tijdens het gebruik van Windows (en wat oudere spellen) toch voor een groot deel ongebruikt? Is dat geheugen dus als werkgeheugen te gebruiken?

Ik heb de search gebruikt maar zie geen topics met een soort gelijke vraag..

• Maarten
  • Niet online
Neej, het geheunge kan andersom wel zo worden gebruikt,
maar naar mijn weten kan het niet worden gebruikt als xtra werkgeheugen

• Gepperd
Hmm raar dat het andersom wel kan..Bij sommige Intel Videokaarten meen ik.. Toch zonde dat 128 Mb grootste deel van de tijd niks aan het doen is...

• Gepperd
Hmm weinig reacties, zeker een domme gedachten.. :)

• Neogenic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-03-2022
Dat zou leuk zijn maar je vergeet een ding dat is namelijk dat het videogeheugen word benaderd door de GPU (eingelijk een RISC-processor) die geen instructieset heeft om Word of Excel te draaien of zo het heet niet voor niks een (G)raphics (P)rocessing (U)nit. Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het kan maar goed wie weet.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

agp verstuurd volgens mij alleen maar informatie denk niet er enige dat andersom kan gaan.
(hierin zat volgens mij in het begin ook de snelheids winst boven pci)

edit:

ontvangt alleen info bedoel ik sorry mensen.

weet iemand nog een leuke signature?

• Gepperd
Tja ik had er niet aan gedacht dat die textures door de GPU in het geheugengezet worden, en niet door de programmatuur zelf.. (Bijv. NFS HP2 die textures in het videogeheugen van de kaart zet..)..Dus ik dacht als bijv. NFS HP2 textures naar het videogeheugen kan schrijven, dan zou dat ook moeten kunnen voor niet spellen.. Maar de AGP bus kan dus alleen gegevens ontvangen en niet meer terug zenden als ik het goed begrijp?

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
snooze schreef op 13 November 2002 @ 22:17:
agp verstuurd volgens mij alleen maar informatie denk niet er enige dat andersom kan gaan.
(hierin zat volgens mij in het begin ook de snelheids winst boven pci)
dus agp kan geen informatie ontvangen ?
denk toch wel zeker dat agp informatie ontvangt :) hoe wil je anders textures in het geheugen van een kaart schrijven :? of zit ik nu helemaal mis

Verwijderd

Dat is denk ik de grote vraag hier. Kan informatie uit het geheugen van je videokaart weer terug worden gezet naar je RAM.

Verwijderd

Vraag in het verlengde van dit topic.....
Is er software om je video-RAM te testen?
Elke echte tweaker kent programmas zoals memtest86 , maar dit test alleen systeem RAM

Verwijderd

Waarom zou je je videogeheugen voor iets anders *willen* gebruiken..?
Sorry hoor, maar als je om die paar meg zit te springen kan je voor heel weinig geld ook gewoon ff 512Mb erbij stampen.
(Nog afgezien van het feit dat je videogeheugen uitlezen megatraag is)

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 20:13
Koeskoes schreef op 13 November 2002 @ 22:41:
[...]

dus agp kan geen informatie ontvangen ?
denk toch wel zeker dat agp informatie ontvangt :) hoe wil je anders textures in het geheugen van een kaart schrijven :? of zit ik nu helemaal mis
Hij bedoeld dat AGP éénrichtingsverkeer is. Hetgeen jij zegt kan dus. Alleen het omgekeerde niet. (Of het waar is weet'k niet)

Maar voor de topicstarter: dit kan dus niet :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 14 november 2002 @ 14:54:
Sorry hoor, maar als je om die paar meg zit te springen kan je voor heel weinig geld ook gewoon ff 512Mb erbij stampen.
Niet iedereen heeft veel geld beschikbaar, misschien zit een PC al aan geheugenlimieten... Maar bovenal: to see if it can be done :)
(Nog afgezien van het feit dat je videogeheugen uitlezen megatraag is)
Is dat wel zo :?

Systeemgeheugen dat sneller dan 200MHz gaat is (muv RDRAM) vrijwel nergens te vinden, terwijl videogeheugen vaak stukken sneller is. Er zullen door de extra stap door de GPU gegarandeerd latencies bijkomen, maar hoe dat IRL zal uitwerken... ik zou er geen voorspellingen over durven te doen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 09:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op 13 November 2002 @ 22:51:
Vraag in het verlengde van dit topic.....
Is er software om je video-RAM te testen?
Elke echte tweaker kent programmas zoals memtest86 , maar dit test alleen systeem RAM

Volgens mij moet je op z'n minst het geheugengebied dat onder VGA valt uit kunnen testen. Sinds de meeste videokaarten VESA ondersteunen zou je in feite de eerste 4MB moeten kunnen benaderen. Daarnaast is het geheugen van de videokaart memory-mapped en gebeurt het lezen en schrijven over de AGP bus via load/stores naar en van adressen waar de videokaart zich bevind. Theoretisch is het dus mogelijk om al je videogeheugen te benaderen als normaal werkgeheugen. Dus als je het voor elkaar krijgt om het geheugenbeheer van Windows te veranderen zou je dus videogeheugen kunnen gebruiken als extra geheugen. Onder Linux zou dat dus gewoon een kwestie zijn van enkele veranderingen in de kernel.

Trouwens textures worden doormiddel van een DMA transfer van het werkgeheugen in het videogeheugen geladen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 11:55
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 14:54:
Uhm... 197,50 voor 512 MB (DDR uiteraard) vind ik niet echt weinig geld...

Full-stack webdeveloper in Groningen

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

als AGP 1 richting verkeer is, hou kan je dan een TVin op een videokaart hebben waarmee je gewoon tv kan opnemen? :+ Ik herinner me menig AGP VIVO kaartje (heet nu denk ik All in Wonder ofzo) waarmee je programmas op je HD kan opnemen.

MechWarrior || Monsters Game

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
GambitRS schreef op 16 november 2002 @ 00:35:
als AGP 1 richting verkeer is, hou kan je dan een TVin op een videokaart hebben waarmee je gewoon tv kan opnemen? :+ Ik herinner me menig AGP VIVO kaartje (heet nu denk ik All in Wonder ofzo) waarmee je programmas op je HD kan opnemen.
idd, sterker nog, het wordt best lastig je videokaart te herkennen als hij geen reactie terug geeft ;)
Pagina: 1