Toon posts:

[SpeedTouch Pro] DHCP server geeft maar 1 dns mee.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er draait hier een SpeedTouch Pro als dhcp server, draait best ok.
de clients krijgen de dns instellingen dus via de dhcp server, ook het ip van de dns server wordt meegegeven. Nu hebben we voor wat extra betrouwbaarheid maar even een 'slave dns server' gemaakt, ook die doet het ok....maar nu komt het probleem: de dhcp server kan maar 1 dns meegeven aan de clients.....dus heeft de slave dns server ook weinig zin.......kan ik dit oplossen met een nieuwe firmware of andere instellingen?

192.168.0.252 = dhcp
192.168.0.250 = master dns
192.168.0.248 = slave dns

de dhcp is dus een speedtouch pro adsl modem en de dns master is een redhat linux server en de slave dns is een debian linux server.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

eh...wat bedoel je met master & slave dns.
DNS-en kreeg je toch van je ISP?

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Verwijderd

Topicstarter
GrittyKitty schreef op 11 november 2002 @ 17:10:
eh...wat bedoel je met master & slave dns.
DNS-en kreeg je toch van je ISP?
we gebruiken onze eigen dns servers...

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Ik weet niet of je speedtouch dat an, maar waarom laat je niet gewoon 1 van je servers voor dhcpserver spelen?
En ik weet niet hoe groot je netwerk is, maar 2 dnsservers is voor een simpel netwerkje van 30 pc's meer dan genoeg hoor.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• GoodspeeD
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08 13:36
Ik ken die SpeedTouch dingen niet, omdat ik geen ADSL heb, maar wat je ook zou kunnen doen en wat waarschijnlijk stabieler loopt dan zo'n modempje als DHCP server te laten fungeren, is het installeren van een Pentium 100 ofzo en die als DHCP server te gebruiken. Waarschijnlijk heb je er nog één ergens op zolder staan en ze fungeren uitstekend als DHCP server. :)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
Je kan helaas maar 1 dns-server opgeven...valt verder ook niets aan te doen. Het enige dat mogelijk is, is dat je per client de secundaire DNS opgeeft. Anders zul je idd een apparte DHCP op moeten trekken

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
dat er twee dns servers zijn heeft als rede dat als de master uitvalt dat de slave dan nog steeds werkt, en het dus betrouwbaarder wordt dan bij maar 1 dns server.
Als ik nu een van die 2 servers ook dhcp laat doen is er nog steeds een probleem want als b.v server1 dhcp doen en uitvalt, dan is er nog wel een dns server maar geen dhcp meer....of kan je met dhcp ook een slave server instellen?
mijn vraag wordt dus: kan ik een 'backup dhcp server' maken? (uiteraard onder linux)

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
Verwijderd schreef op 16 november 2002 @ 14:56:
dat er twee dns servers zijn heeft als rede dat als de master uitvalt dat de slave dan nog steeds werkt, en het dus betrouwbaarder wordt dan bij maar 1 dns server.
Als ik nu een van die 2 servers ook dhcp laat doen is er nog steeds een probleem want als b.v server1 dhcp doen en uitvalt, dan is er nog wel een dns server maar geen dhcp meer....of kan je met dhcp ook een slave server instellen?
mijn vraag wordt dus: kan ik een 'backup dhcp server' maken? (uiteraard onder linux)
Ik denk dat je dit wel met een script kunt doen.
gewoon om de minuut een ping doen, en als er geen reply komt, dan dhcp starten.
Zodra er weer pingresponses komen, de dhcpserver weer uitzetten.
Je moet dan wel de leasetime heel laag zetten, anders kun je wel eens ipconflicten krijgen.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Pagina: 1