[Debian] "Freeeze"

Pagina: 1
Acties:

• shorty
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11-2024

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Ik heb een debian servertje, en deze "freezed" als het ware. Hij doet het op onregelmatige tijden, en hij slaat gewoon helemaal vast. Het enige wat nog helpt is op de reset knop drukken. Soms draait hij ongeveer 3 dagen achter elkaar stabiel, en soms crashed hij 3 of 4 keer achter elkaar.

Dit kan natuurlijk nooit goed voor m'n hardware zijn. Ik heb de kernel al geupgrade naar de nieuwste versie, maar nog steeds hetzelfde probleem. Het is een Intel Celeron 900mhz, 128mb ram, 80gig hd, geforce2mx kaartje. Weet iemand misschien de oorzaak van m'n probleem? Tnx alvast :D

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-03 11:35
heb je geen brakke hardware?

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Staat er iets in je logs :?

Verwijderd

Ik heb ook zulke probelemen gehad alleen niet specifiek met debian. Ik kwam niet eens door de kernel heen. Hij bleef er freezen. Ik denk dat het hardware kan zijn of hij herkent/deelt commands uit aan apparaten die er niet zijn/of vastlopen als gevolg ervan.

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Nopes, staat niks in me logs. En ik geloof ook niet dat ik brakke hardware heb, want alles werkt perfect, behalve dat ie freezed. Ik kan gewoon een dvdtje gaan kijken bijvoorbeeld, en en 5 uur later freezed ie. Ik ga vanmiddag iig de bak even rebuilden, misschien dat er iets niet helemaal juist in zit.

Maar bij brakke hardware, moet er toch iets in je logs komen te staan, of heb ik dat verkeerd?

Verwijderd

Heb je andere os's op deze machine gedraait, en hoe draaide deze? Dit klinkt n'l als brakke hardware

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Mjah, die draaiden goed. Das het rare :)

Het kan nog aan me geforce kaartje liggen, die heb ik er pas bij ingestopt. Maar zal ie daardoor zo freezen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 16:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat zou kunnen, maar is niet heel waarschijnlijk. De kans dat het aan brak geheugen ligt is groter. Dat spul kan ook gewoon na een tijd kapot gaan, zeker als het om een servertje gaat dat ergens in een hoek staat te verstoffen. Kijk eens naar memtest86 en laat de test tot het eind (belangrijk!) doordraaien, dan weet je vrij zeker of het aan je geheugen ligt. Moederbord of zelfs processor is natuurlijk ook mogelijk, maar minder waarschijnlijk dan RAM.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Draai je zoiets als apmd, noflushd of iets dergelijks. vooral apm in combinatie met een brakke bios willen nog wel eens voor random frezzes zorgen.
offtopic:
Toen ik je topic titel zag dacht ik: "Whoo, Sarge wordt al bevroren, dat is snel!"

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
APM is toch advanced power management? Dat draai ik iig niet. Aan het geheugen kan het idd weleens liggen, vanmiddag ff testen.

Me processor heeft wel een tijdje zonder (!!) cooling gedraaid (zonder dat ik dit wist), maar die draait inmiddels weer, dus ik neem aan dat deze niet beschadigd of brak is?

BTW, ik heb wel problemen gehad met het aan de praat krijgen van de geforce kaart. Deze wou niet goed in het agp slot, omdat het moederbord iets te laag in de kast lag zegmaar. Maar dat probleem is opgelost. Kan het dan toch wezen dat de aansluiting nu weer wat minder goed zit? En kunnen de freezes komen doordat een agp kaart niet helemaal in z'n slot zit?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

ThAcRoW schreef op 11 november 2002 @ 15:38:
Me processor heeft wel een tijdje zonder (!!) cooling gedraaid (zonder dat ik dit wist), maar die draait inmiddels weer, dus ik neem aan dat deze niet beschadigd of brak is?

Ook processors kunnen deels kapot zijn, zodat ze in de meeste omstandigheden werken maar op schijnbaar willekeurige momenten niet doen wat ze moeten doen...ook daar is dus een kandidaat die de onstabiliteit kan veroorzaken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
odysseus schreef op 11 november 2002 @ 15:46:

[...]

Ook processors kunnen deels kapot zijn, zodat ze in de meeste omstandigheden werken maar op schijnbaar willekeurige momenten niet doen wat ze moeten doen...ook daar is dus een kandidaat die de onstabiliteit kan veroorzaken.
Is d'r ook een manier om dit te testen misschien?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt van die burn-in programma's, misschien dat die zoiets aan het licht zouden kunnen brengen. Die zetten gewoon een flinke load op je processor, waardoor een eventuele fout natuurlijk sneller naar voren zou komen. Zo'n programma is op TuCows, download.com, Freshmeat of SourceForge vast wel te vinden :).

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
mjah, maar tis linux he :p

of zijn die er ook wel voor linux?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik noemde toch ook Freshmeat? :).

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Ah, tis alweer laat op de middag he ;)

Maar die ga ik straks wel ff proberen, kan het nu niet vanaf hier doen, want hij is alweer gecrashed merk ik :(

Tnx alvast voor de hulp :)

• AlterEgo
  • Niet online
ThAcRoW schreef op 11 November 2002 @ 15:47:
[...]

Is d'r ook een manier om dit te testen misschien?
Het antwoord daarop is feitelijk: NEE :)
Ik heb eens een processor gehad met een afgebrokkeld hoekje.
Alles werkte probleemloos (Gentoo), maar ik kon geen gcc compileren: bootstrap comparison failures); de hele verdere machine gewoon gecompileerd.
En :(Windows) 3dMark bevroor.

Andere processor: probleem over.
Dit soort defectjes spoor je niet op met testsoftware. Jammer, frustrerend, maar helaas.

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Jups, idd frustrerend :)

Maar als een celeron 900 een tijdje zonder ventilator draait (wel met heatsink), kan dat dan kwaad? Die linux bak waar hij in zit doet eigenlijk alleen maar iptables enzo, en soms een dvdtje afspelen. Dus dat ie nou echt warm wordt kan je ook niet zeggen ;)

De pc freezed trouwens niet als er een hele hoge cpu load of iets dergelijks is, hij freezed vaak gewoon als de bak compleet idle is. Dus toch waarschijnlijk een geheugen kwestie?

[ Voor 0% gewijzigd door shorty op 11-11-2002 16:36 . Reden: Typo ]

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Zow, heb hem opnieuw in elkaar gezet. Weet iemand nu hoe ik m'n cpu temp kan zien? Ik heb search al gebruikt, maar niet gevonden.

• AlterEgo
  • Niet online
lm_sensors is het gezochte zoekwoord :)

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Japs, had het inmiddels toch gevonden :)

Maar ik krijg de volgende foutmelding:

-----------------------------------------
grep: /usr/src/linux/.config: No such file or directory
grep: /usr/src/linux/.config: No such file or directory
make: *** No rule to make target `/usr/local/include/linux/modversions.h', needed by `kernel/i2c-pcf-epp.d'. Stop.
------------------------------------------

Bij het installeren van I2C. Weet je hoe dit op te lossen is?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je moet zorgen een kernel-source in /usr/src/linux te hebben, lm-sensors (of eigenlijk I2C) heeft die source nodig.

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
ThAcRoW schreef op 11 november 2002 @ 16:24:
Jups, idd frustrerend :)

Maar als een celeron 900 een tijdje zonder ventilator draait (wel met heatsink), kan dat dan kwaad?
Uit ervaring weet ik dat je al een ongeloofelijke barbaar moet zijn om een Intel CPU stuk te maken...
Dit ruikt naar brak geheugen hoor, steek er gewoon eens nieuw RAM in en test opnieuw.
Verder is die server ws je oude pc of dergelijks. Je hebt er een Geforce ingestoken, die dingen zijn zeer stroomhongerig, een 300Watt kwaliteitsvoeding is ook geen slecht idee. (* XTerm gokt eigelijk dat het de voeding is)

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
XTerm89D schreef op 12 November 2002 @ 07:38:
[...]

Uit ervaring weet ik dat je al een ongeloofelijke barbaar moet zijn om een Intel CPU stuk te maken...
Dit ruikt naar brak geheugen hoor, steek er gewoon eens nieuw RAM in en test opnieuw.
Verder is die server ws je oude pc of dergelijks. Je hebt er een Geforce ingestoken, die dingen zijn zeer stroomhongerig, een 300Watt kwaliteitsvoeding is ook geen slecht idee. (* shorty gokt eigelijk dat het de voeding is)
Mja, het is gewoon een computertje die ik voor m'n zusje in elkaar gezet had, maar ze kreeg een paar maand later een andere. Toen heb ik hem dus maar als linux server gebruikt. Er zit wel een 300watt voeding in. Verder een Geforce2MX kaartje met tvout, 900mhz cpu, 2 realtek nic's. Maar dat kan ik idd eens even proberen, om de voeding te vervangen. Hij draait nu alweer 12 uur ondertussen, dus ik hoop maar dat ie dat blijft doen.

In m'n workstation heb ik ook een 300watt voeding zitten, met veel meer componenten, zoals een Geforce2Ultra, een dvdspeler, een brander, 2 hd's etc. Dus eigenlijk zou 300 genoeg moeten zijn voor die server :)

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
* shorty heeft weer wat :)

Hij draait nu nog steeds, en ik weet waarschijnlijk wat het probleem is/was. D'r was zo'n wit pootje aan me socket afgebroken, waardoor de heatsink er maar voor de helft opzat. Dit is nu nog steeds afgebroken, maar i kheb wel met een vage constructie de heatsink er goed op zitten nu :)

Maar me vraag is nu eigenlijk, kan je zo'n nieuwe socket kopen ofzo? Want om nou een heel mobo te gaan vervangen voor zo'n pootje is ook een beetje 'te' :p

Verwijderd

lijkt me wat moeilijk te vervangen zon ding zitten nl hoop verbindingen doorheen?

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Mjah, dat dacht ik dus al :(

Dus door 1 zo'n lullig plastic pootje van 2mm kan ik een nieuwe mobo kopen? ;)

Verwijderd

neej dan fabriceer je gewoon wat, k neem aan dat er 4 gaten om de socket heen zitten?

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Volgens mij niet, tis een 370 Socket. Gewoon een wit blokje is het, zonder gaten. ALs ik het goed heb tenminste. Die gaten horen dan toch aan de zijkant van de socket te zitten?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:06
ThAcRoW schreef op 12 November 2002 @ 15:25:
Volgens mij niet, tis een 370 Socket. Gewoon een wit blokje is het, zonder gaten. ALs ik het goed heb tenminste. Die gaten horen dan toch aan de zijkant van de socket te zitten?
Socket 370 heeft dat vaak niet nee. Vooral Athlons hebben dat.

Misschien kun je het stukje er weer aanlijmen met sterke lijm ofzo?

Anders gewoon je koeler vastplakken :+

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Mijn server had last van brakke netwerkkaarten (3com), vooral snachts reboots ben ik ook pas na weken achtergekomen,anders ff netwerkkaartje wisselen ?

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
mikenl schreef op 12 November 2002 @ 23:56:
Mijn server had last van brakke netwerkkaarten (3com), vooral snachts reboots ben ik ook pas na weken achtergekomen,anders ff netwerkkaartje wisselen ?
Heb ik geprobeerd, maar was niet het probleem.... hij is nu al wel een tijdje stabiel.

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
MikeN schreef op 12 November 2002 @ 23:47:
[...]

Socket 370 heeft dat vaak niet nee. Vooral Athlons hebben dat.

Misschien kun je het stukje er weer aanlijmen met sterke lijm ofzo?

Anders gewoon je koeler vastplakken :+
Err, hoe kan ik me koeler vastplakken op de processor? Want hier had ik al aan gedacht, alleen ik neem aan dat dat niet zomaar met normale lijm kan ;)

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Je hebt speciale warmtegeleidende lijmen maar die zijn niet goekoop. Bij conrad kost die 12,43 euro voor 5g en de Arctic Silver lijm kost 27,07 euro voor 7g.

En verder moet je er voor zorgen dat je processor goed vast zit anders flikkert je koelblok met processor en al van je moederblok :)

When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Hehe, dat moeten we niet hebben nee ;)

Maar op die processor zit zo'n bokje, dat is de core toch? Moet ik daar dan die cooler opplakken? Lijkt me eigenlijk een beetje vreemd, aangezien die cooler niet tegen de rest van de cpu aankomt.

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 12:04

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Heb je maar 1 zo'n pootje aan een kant of ook meerdere aan beide kanten :?
Ander moet je een koelblok/klem nemen die op die andere dingen kan klemmen

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Nopes, heb er maar 1 aan elke kant... 2 in totaal aan de socket :(

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
En hoe kom ik met lm_sensors erachter welke chip ik heb?

henk@linux:~$ sensors
No sensors found!
henk@linux:~$ sesors-detect
bash: sesors-detect: command not found

Dat krijg ik steeds... iemand een idee? Er is nog al haast bij, want ik wil me temperatuur in de gaten houden :D

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-05 15:39

No13

/me was here

probeer sensors-detect eens :P

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
oops

[ Voor 0% gewijzigd door shorty op 15-11-2002 11:22 . Reden: foutje ]

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Owkee, het werkt half geloof ik :)

ff een voorbeeldje:

henk@linux:/$ sensors
lm75-i2c-1-4e
Adapter: SMBus Via Pro adapter at 5000
Algorithm: Non-I2C SMBus adapter
temp: +11.0°C (limit = +11.0°C, hysteresis = +11.0°C)

Dat lijkt me niet goed... of dat kan ik wel met zekerheid zeggen dat dat niet goed is :)

Weet iemand waarom dit is? In het bios geeft ie het wel goed weer namelijk....

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Tis weer zover, net weer gecrashed :(

De pc staat wel dicht bij een verwarming, zou het daardoor kunnen komen?

En kan je bij linux gewoon een ander moederbord erin stoppen, maar wel met dezelfde componenten? Want da probeer ik dat even vanmiddag...

Ik heb trouwens ook een extra hd ingebouwd... de specs zijn nu:

- 120gig Maxtor 5400rpm
- 80gig Maxtor 5400rpm
- 15gig IBM 7200rpm
- Geforce2MX 64mb (tvout)
- 2x realtek 100mbit nic
- Celeron 900

Ik heb een 300watt voeding... kan het daar misschien aan liggen? Dat de voeding het niet trekt? En kan ik dan beter een 350 of 450 watt voeding erin doen?

[ Voor 0% gewijzigd door shorty op 15-11-2002 11:18 . Reden: besluitloos ;) ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06

deadinspace

The what goes where now?

ThAcRoW schreef op 15 november 2002 @ 11:03:
En kan je bij linux gewoon een ander moederbord erin stoppen, maar wel met dezelfde componenten? Want da probeer ik dat even vanmiddag...
Als je kernel support heeft voor de chipset op dat andere moederbord dan werkt dat waarschijnlijk wel. Let alleen op dat de boot-harddisk (en het liefst ook de andere IDE en SCSI apparaten) op dezelfde posities hangen. Het boot zo lastig van de primary master als dat ineens secundary slave is :P

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

deadinspace schreef op 16 November 2002 @ 03:52:
[...]

Als je kernel support heeft voor de chipset op dat andere moederbord dan werkt dat waarschijnlijk wel. Let alleen op dat de boot-harddisk (en het liefst ook de andere IDE en SCSI apparaten) op dezelfde posities hangen. Het boot zo lastig van de primary master als dat ineens secundary slave is :P
Of als al je nic's opeens een andere ethX nummer hebben. Dan gaat de kernel opeens over aliens mekkeren. :)

Verwijderd

Boxje aan bowen Crow? :p

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-04 20:21

Heidistein

Blah

beetje lijm ofzo? Ik heb eens een socket gehad waar het hele pootje aflag waar je de heatsink aan klemt. IOk heb toen de heatsink maar op de proc gelijmt ;)
Was een 486 66MHz (is nogsteeds btw) maar die hield op, haal de kast open, en de sink lag onderin met nog wat lijmdraden overal aan... Na een wetenschappelijk ondezoek bleek de lijm te zijn gesmolten.

Maar wat ik dus zei, probeer eens iets met sterke lijm ofzo, maar tis wel 900 MHz, dan wil je wel graag je sink stevig op je proc hebben :-/

Maybee we are alone... After all.

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Heidistein schreef op 16 november 2002 @ 15:20:
beetje lijm ofzo? Ik heb eens een socket gehad waar het hele pootje aflag waar je de heatsink aan klemt. IOk heb toen de heatsink maar op de proc gelijmt ;)
Was een 486 66MHz (is nogsteeds btw) maar die hield op, haal de kast open, en de sink lag onderin met nog wat lijmdraden overal aan... Na een wetenschappelijk ondezoek bleek de lijm te zijn gesmolten.

Maar wat ik dus zei, probeer eens iets met sterke lijm ofzo, maar tis wel 900 MHz, dan wil je wel graag je sink stevig op je proc hebben :-/
Hehe, ik heb precies hetzelfde probleem ja, met dat hele pootje eraf. Maar het moet wel hele sterke lijm zijn denk ik, hij moet namelijk tegen aardig hoge temperaturen kunnen.

Btw: 11:14:02 up 2 days, 17:16, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00 :D

Normaal crashte hij 4 keer op een dag ofzo, dus het ziet er goed uit :)

Ik heb de videokaart vervangen, denk dat daar dus toch het probleem in zat. Nu alleen nog ff het probleem met de cpu oplossen :)

Tnx allemaal voor jullie hulp!

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Hmm, ik gebruik dit topic nog maar ff. Ik heb lm_sensors aan de praat, alleen hij geeft constant 0 graden aan.

piet@linux:~$ sensors
lm75-i2c-0-4e
Adapter: SMBus Via Pro adapter at 5000
Algorithm: Non-I2C SMBus adapter
temp: +0.0°C (limit = +0.0°C, hysteresis = +0.0°C)

Dat komt er dus uit, lijkt me niet echt goed :)

Iemand een oplossing?

• Alpha_Mouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02-2022
toch vaag dat hij dan soms dan 3 dagen bleef lopen....

iig beter dat je het gevonden hebt.

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

• Alpha_Mouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02-2022
lol ik had je post niet gezien..... um kijk eens in je bios...

The real definition of windows 9x: A number of 32-bit extensions of a 16-bit shell for an 8-bit OS, made for a 4-bit computer by a 2-bit company who can't stand 1-bit of competition.

• shorty

shorty

tralalalala!

Topicstarter
Hehe, hij draait nog steeds iig, bijna 5 dagen ;)

Maar in me bios geeft ie gewoon de echte temperatuur aan... alleen in linux niet.
Pagina: 1