Toon posts:

Win2K DFS met FRS pakt verkeerde replica's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb een Win2000 AD netwerk met meerdere AD sites. De sites zijn onderling verbonden dmv trage vastelijnsverbindingen.

Op de hoofdsite (de hoofdvestiging) staat een map met data, deze map moet voor iedereen beschikbaar zijn, dus ook in de sites. Nou laat ik deze map automatisch naar alle sites repliceren door middel van Distributed File Systems met File Replication Service.

Het wordt ook inderdaad netjes automatisch gerepliceerd. Ik heb nu echter het volgende probleem. Als ik op een PC in 1 van de sites een document opvraag uit die gerepliceerde map, dan gaat dat enorm traag.

Ik ben erachter dat dit komt omdat hij het document uit de hoofdreplica map in de hoofdsite wil halen! Dit moet uiteraard niet, want dan is het hele nut van mijn replica's niet aanwezig. Dit is dus ook erg traag, alles gaat via die vastelijnsverbinding.

Voorbeeldje: hoofdsite met Server1 die een map documenten heeft. Dit is de DFS Root. Site2 heeft een server genaamd Server2 met ook een map documenten, deze map is een replica van de documentenmap op Server1.

Als ik nu in site2 \\server2\documenten benader haalt hij toch de documenten van \\server1\documenten. Dit moet dus niet, hij moet ze gewoon vanaf de snelste locatie (= Server2) ophalen. Ik dacht dat DFS ingebouwde functionaliteit had om altijd de snelste replica te nemen, maar dit gaat hier duidelijk niet op.

Hoe kan dit en hoe los ik dit op? Alvast bedankt!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Volgens mij is DFS meer bedoeld om in 1 aan te wijzen root folder een aantal andere shares vanaf verschillende systemen zichtbaar te krijgen.

Maar goed, je repliceerd M.b.v. de MS Replicator service een map.
dan kunnen de gebruikers uit Site2 toch een connectie maken naar \\server2\map in plaatst van \\server1\map. Ok, dat houdt in dat je ff moet rommelen in je loginscript ofzo, maar it can be done.

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 11 November 2002 @ 15:13:
Volgens mij is DFS meer bedoeld om in 1 aan te wijzen root folder een aantal andere shares vanaf verschillende systemen zichtbaar te krijgen.

Maar goed, je repliceerd M.b.v. de MS Replicator service een map.
dan kunnen de gebruikers uit Site2 toch een connectie maken naar \\server2\map in plaatst van \\server1\map. Ok, dat houdt in dat je ff moet rommelen in je loginscript ofzo, maar it can be done.
Ja maar dat is dus het vage, als ik specifiek verwijs naar \\server2\map, dan nog pakt hij uiteindelijk de documenten uit server1\map... :? Dit is te zien aan de hevige activiteit op de vaste lijn en de enorme traagheid.

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-04 18:04
Maar hij " herlinkt " ze dan toch ?
Dus alles wat \\server2\dfsreplica gaat automatisch naar \\server1\dfsroot

Verwijderd

Topicstarter
Dromer schreef op 13 november 2002 @ 06:46:
Maar hij " herlinkt " ze dan toch ?
Dus alles wat \\server2\dfsreplica gaat automatisch naar \\server1\dfsroot
Niet helemaal, anders zou File Replication Service nutteloos zijn, als hij altijd linkt naar de root.

Het lijkt nu weer goed te zijn, heb de replica weggegooid en opnieuw aangemaakt maar vreemd blijf ik het vinden, zou graag een verklaring vinden hiervoor. Misschien dat het in de toekomst weer mis gaat. :?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Idee van DFS is dat je een DNS naam reserveert voor je share en dat de client aan de hand van z'n site gegevens uitzoekt naar welke server hij moet gaan. Dus je doet iets à la \\dfs.hutsefluts.nl\documents
Handmatig naar \\server2\dfsreplica connecten heeft geen zin; dan kun je netzogoed robocopy o.i.d. gaan gebruiken. Je wilt juist bereiken dat, onafhankelijk van waar je je laptop inprikt, je altijd bij de juiste gegevens terecht komt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik denk dat in dit geval DFS niet eens nodig is.

Wanneer je in site 1 een logonscript draait die je meld dat je moet connecten aan:
\\server1\dir1.
en in site 2 aan:
\\server2\dir2

en je gebruikt FRS om dir2 te mirroren met dir1 dan moet het goed gaan.
DFS is niet nodig hiervoor.
Maar ik zou dan ook inderdaad robocopy gebruiken voor het maken van de mirror.

>:) in Dos we trust ;)

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 16 november 2002 @ 00:57:
't Idee van DFS is dat je een DNS naam reserveert voor je share en dat de client aan de hand van z'n site gegevens uitzoekt naar welke server hij moet gaan. Dus je doet iets à la \\dfs.hutsefluts.nl\documents
Handmatig naar \\server2\dfsreplica connecten heeft geen zin; dan kun je netzogoed robocopy o.i.d. gaan gebruiken. Je wilt juist bereiken dat, onafhankelijk van waar je je laptop inprikt, je altijd bij de juiste gegevens terecht komt
OK, ik snap wat je bedoeld maar ik dacht juist dat de client dan altijd de DFS share pakt in zijn eigen site, lijkt me tenminste het meest logisch. :?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 18 november 2002 @ 09:28:
[...]

OK, ik snap wat je bedoeld maar ik dacht juist dat de client dan altijd de DFS share pakt in zijn eigen site, lijkt me tenminste het meest logisch. :?
Dat klopt maar dan moet je dus naar de DFS share connecten en niet naar \\server2

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1