Toon posts:

Verschil DPI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij sommige printers staat als resolutie 1200x24000 dpi, bij andere weer 4800dpi. Kan iemand mij het verschil en/of de rede uitleggen. Dank hiervoor.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:23
dpi staat voor dots per inch. Geeft aan hoeveel puntjes per inch de printer kan maken. Hoe meer punten hij kan maken hoe beter/scherper het beeld.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je, maar dat wist ik wel. Het verschil zit hem in dat er bij veel printers 2400x1200 staat, en bij sommige alleen 4800dpi. Dat begrijp ik niet helemaal. Is dit een verschil, heeft dit een verschillende betekenis of is dit slechts 1 van de 2 vermeldingen?

Verwijderd

Topicstarter
Hier nu ook bij een benq scanner, er staat:

600x1200dpi
19200dpi resolutie door software interpolatie

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waarschijnlijk heb je dan in de y richting 600dpi en in de x richting 1200dpi (maar dat weet ik niet zeker). Software interpolatie is dikke onzin. Daarmee kun je elk willekeurig aantal dpi halen. Dat is (net als digitale zoom bij een camera) gewoon verkoperspraat. Dan kun je nog beter mbv photoshop de boel uitvergroten. Die heeft namelijk vaak betere vergrotings algoritmen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 15:23
De 600x1200dpi is eigenlijk wat de scanner aankan. (Hardwarematig) Met software (die bij geleverd is) kan je de dpi dus omhoogschroeven naar 19200dpi.

Wat dus van belang is is eigenlijk de 600x1200. Met software kan je dat altijd nog veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Site van Mycom, de hp 3420 bij de info het verhaaltje onderaan: Briljante fotokwaliteit tot 200dpi. Geven ze dan hier alleen de y of x (welke?) richting aan?

edit:

1 vergeten, moet natuurlijk 1200dpi zijn

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als er niks staat betekend het waarschijnlijk voor beide richtingen..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1