[delphi] webmodules voor apache onder linux

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik moet een 'applicatie' ontwikkelen die in een browservenster een aantal veldjes kan weergeven die gevuld moeten worden vanuit een MS-SQL server database. Andersom moeten ingevulde gegevens vanuit het browservenster worden weggeschreven in de database. Dat lukt allemaal wel in Delphi.

Nu moet ik nog een keuze maken voor het te gebruiken serverplatform. Ergens heb ik de voorkeur voor apache op *bsd/linux. Ik weet dus alleen niet of ik met Delphi .cgi's ofzow kan maken die ook op apache onder *bsd/linux draaien. Ik heb al wel wat dingetjes gevonden, maar dan wordt er meteen Kylix geroepen, en da's helaas geen optie :'(
Als ik in Delphi bijv. New -> Web Server Application kies, dan wordt het nl. meteen of een .DLL, of een .EXE (en daar hebben we dan dus nix aan :P ). Of zit ik met de keuze voor een windows ontwikkelplatform ook vast aan windows als webserverplatform?

Wie heeft hier al eens wat mee gedaan en kan me helpen?

[edit]
b.t.w. ik gebruik nu D5 Enterprise, zijn D6 of 7, beter toegerust voor dit soort klussen? En waarom?

[ Voor 0% gewijzigd door wizl op 11-11-2002 12:21 . Reden: d5, d6, d7 ]

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Het formaat voor executables is onder windows (PE) anders dan onder linux (ELF). Het is daarom niet zondermeer mogelijk. Via Wine is het wel mogelijk PE executables onder Linux te laten draaien, maar ik verwacht dit niet in samenwerking met Apache.

Kylix is Delphi voor Linux en kan dus je Delphi soure code compilen naar native Linux. Hiermee is het dus wel mogelijk CGI's of Apache Modules te maken die onder Linux (na compileren met Kylix) en Windows (na compileren met Delphi) werken.

Delphi 6 sluit veel beter aan op Kylix (liefst 3), maar met kleine code aanpassingen moet het ook mogelijk zijn met code van Delphi 5.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
LordLarry schreef op 11 november 2002 @ 12:25:
Het formaat voor executables is onder windows (PE) anders dan onder linux (ELF). Het is daarom niet zondermeer mogelijk. Via Wine is het wel mogelijk PE executables onder Linux te laten draaien, maar ik verwacht dit niet in samenwerking met Apache.
Nee, das ook allemaal niet de bedoeling. Het moet wel 'native' kunnen zeg maar. Ik had gehoop dat ik in Delphi een 'cgi' kan compileren die ik zowel op NT, als op linux kan gebruiken, maar dat lijkt er dus niet in te zitten. :|

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Geen enkele compiler (die naar native code compiled) kan dat. Ze zijn hoogstens source compatibel zoals Delphi en Kylix.

Java maakt net als .Net gebruik van een interperter dus daarmee kan het wel zolang er maar een virtual machine voor is. Ik denk alleen niet dat apache daarmee wat kan.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher