Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]schema ledjes/schakelaar

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik heb een prob met een schema.
Ik heb ledjes in mijn fan gebouw en dit werk goed maar nu wil ik dat ik ze (ledjes ) aan en uit kan zetten. Nu ben ik bij de elec boer geweest en die heeft een leuk schema gemaakt maar die ben ik kwijt. Het is niet alleen een schakelaar maak er moet ook een controlelampje op. Nu heb ik bright leds in mijn fan zitten op 12v en het controlelampje moet op 5v (ik heb alle spullen al). Ik heb dus al een gewoon ledje dat op 5v moet met de benodigde weerstand.
Schema om misschien beter te begrijpen.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.fikse/schema.PNG

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Dus:
als de 12V fan aan is, moet ook de 5V led aangaan??? Kan je dan niet makkelijker alles op 12V laten draaien, en een grotere weerstand gebruiken???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Wat wil je weten? De benodigde weerstandswaarde om een led te sturen met een 5V bron ??

edit: uit de FAQ:

Hiervoor moet je de spanning die over de weerstand moet komen te staan en de stroom door de LED weten. De spanning over de weerstand kom je te weten door de spanning die over de LED valt, af te halen van de totale spanning die over de schakeling moet komen te staan. Als je deze 2 gegevens hebt kunnen we gaan rekenen. We maken gebruik van de Wet van Ohm: U=I*R .
Laten we ervan uitgaan dat er 1,7 volt over de LED moet komen te staan en de LED 15 milliampère opneemt. We willen 1 LED op 5 volt aan gaan sluiten.
Over de weerstand komt een spanning van (5-1,7) 3,3 volt te staan en er gaat 15 milliampère door de LED heen. Dit vullen we in de formule:
U = 3,3 volt
I = 15 milliampère
R = U/I = 3,3/0,015 = 220

Er zal dus een weerstand voor de LED geschakeld moeten worden van 220 Ohm.

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 00:14
ik zou zo zeggen gewoon de twee draadjes die naar de massa gaan verbinden met de schakelaar en dan van de andere kant van de schakelaar twee draadjes naar de massa van de molex laten lopen.

[ Voor 0% gewijzigd door piston op 11-11-2002 12:25 . Reden: typo ]

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• Crewlz
Wat ik dus wil weten is: hoe kan ik een ledje op 5v (+weerstand) en 2 ledjes achterelkaar op 12v (+weerstand) aan 1 schakelaar hangen.
Nu dacht ik zelf net laat de + door de weerstand en de led lopen (bij bijde) en de min naar de ground inelkaar draaienen smane vanaf de schakelaar weg laten lopen.
Kan dit of is dit wat piston bedoeld.

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
weerstand bereken is een eitje :)

neem je voltage (12v) haal daar 2 vanaf 12-2 = 10, doe dit keer 100, 10x100=1000 en neem hier de helft van, 1000/2 = 500... dus voor een led op 12v heb je een weerstand van 470 Ohm nodig :)

• Crewlz
Sorry voor de verwarring maar ik heb zelf niet goed opgeled.
Ik heb ff snel een multimeter gepakt en de weerstand bekeken en dit was 498.
Ik weet niet of dat goed is maar dan zou alles op 12v lopen en mag er een slotje op dit toppic! Als 498 niet klopt kan iemand mij dan vertellen hoe het zit met die multimeter.

• piston
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-11 00:14
Crewlz schreef op 11 November 2002 @ 12:44:

Nu dacht ik zelf net laat de + door de weerstand en de led lopen (bij bijde) en de min naar de ground inelkaar draaienen smane vanaf de schakelaar weg laten lopen.
dit is idd wat ik bedoel ;)
weerstanden zijn niet echt mijn sterkste punt dus kan ik niet echt zeggen of dat klopt maar ik zal es zoeken achter dat led-tooltje dat hier de ronde doet.

edit:
led/weerstand-tooltje: http://home.planet.nl/~will1362/Tweakers/LED.zip
volgens dit tooltje zou het 470 Ohm moeten zijn voor twee ledjes serieel aan de 12 volt (498 Ohm kan gewoon slecht contact geweest zijn :? ) en 150 Ohm voor dat ene ledje op de 5 volt.
hierbij ben ik wel uitgegaan van de "standaard"-waarden voor een ledje (2,1 volt en 20 mA) als jouw ledjes andere waarden hebben zal je zelf effe moeten rekenen!

"Tis better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt."
"If i'm not back in five minutes,... wait longer !!!"

• Crewlz
Ok hey thnx maar ik heb er nu niet veel meer aan. Ik heb namelijk mijn plannen geweizigd en men nu bezig met baybus en heb gelijk maar ander spul gekocht. Ik hoop binnenkort mijn baybus te kunnen laten zien. Maar heb nog 2 weken geen digicam tot mijn beschikking ivm met reis van mijn pa.

Verwijderd

Ik heb ook een baybus

alleen ik wil dus mn TL lamp aan en uit doen, en dan als het aanstaan een led laten branden(rood) en een groene voor uit, zoiets dan.

maar ik heb van de molex van de tl lamp het dus door geknipt
en 1 aan mn schakelaar gemaakt (middelste dingetje) en de andere kant aan het dingetje ernaast.

maar mijn probleem is dus eigelijk
dat als ik het uitzet (lamp) dat het groene led gaat branden.
maar er gaan geen led als ik mn tl lamp aanzet!!...

:'(

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Ik neem aan dat je met TL lamp een ccfl'etje bedoelt en geen 220V TL kamerverlichting...
De rest is een beetje afhankelijk van welk draadje je hebt door geknipt, en hoe je ?m precies op je schakelaar hebt aangesloten, dus welke kant naar je voeding gaat en welke naar je CCFL (middelste of niet).

M'n Oma is een site aan het haken.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ccflschema.jpg

Ja ja ik kan niet painten nee!! :(
maar het gaat op het idee :P

Verwijderd

Je moet ook die ene LED parallel aan je CCFL zetten, dan gaat ie branden als de CCFL gaat branden.
Die andere LED zet jemet de plus aan het linker kontakt van de schakelaar en met de min aan massa.
Dan gaat ie branden als je je CCFL uit doet.

Verwijderd

Ik heb die groene led en die plus aan de linker kant gedaan, had ik eigelijk al gedaan.
maar ik had het verkeerd getekend.

Maar zou je mischien een schema willen tekenen hoe ik die rode led parallel aan de CCFL aan kan sluiten

Bedankt :)

Verwijderd

help :'( :?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/ccflk.png

Verwijderd

Bedankt :)

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 16:20 ]

Pagina: 1