Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] spannings gestuurde stroombron.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.051 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Topicstarter
Ik zoek een schema va een U-I converter..
Ik ben bezig met een schema alleen ik kom er niet meer uit.. die opamps kan ik in geen enkel programma simuleren.. in multisim loopt ie vast en EWB kan niet zo veel berekenen :( ik word het nu een beetje zat..

Dus heeft iemand een schema van een U/I of V/A converter.. ik moet er 0-10 volt ingooien en er moet 4-20 mA uitkomen.. iemand een idee? of heeft toevallig een ander schema liggen.. ik heb hier de electuur van 91 erbij (zomer editie) maar daar zit een fout in.. hier hebben ze een aantal fouten gemaakt in de berekeningen.. en mijn toetsen analoge techniek waren nu ook niet al te best :)

alvast bedankt als je wat weet :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Je kan dat volgens mij vrij simpel met een npn-transistor oplossen.

0-10V op de basis, een weerstand van de emitter naar een negatieve spanning. Over die weerstand staat dan een spanning die gelijk is aan (basisspanning-0,7V) - negatieve spanning. Dat veroorzaakt dus een stroom (door de collector). De grootte van die stroom kun je bepalen door de weerstandswaarde aan te passen.

Maar eh, wat is de relatie met computers?

• Looki

Looki

Topicstarter
AcouSE schreef op 11 november 2002 @ 11:52:
Je kan dat volgens mij vrij simpel met een npn-transistor oplossen.

0-10V op de basis, een weerstand van de emitter naar een negatieve spanning. Over die weerstand staat dan een spanning die gelijk is aan (basisspanning-0,7V) - negatieve spanning. Dat veroorzaakt dus een stroom (door de collector). De grootte van die stroom kun je bepalen door de weerstandswaarde aan te passen.

Maar eh, wat is de relatie met computers?
Dit is wel een idee...
en de relatie met computers is dat ik dit met aansturen met de pc.. de pc waar ik opzit heeft een RS485 deze word op een PID regelaar aangesloten en hier kan ik 0-10 volt mee uitsturen. dit moet worden aangesloten op een druk regelaar dir 4-20 mA op de ingang moet krijgen voor 1-5 bar.. dit kan je dan regelen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Looki

Looki

Topicstarter
nog ff een vraag.. je kan toch niet gewoon 10V op de base zetten?
je moet nog rekening houden met de hfe bij 20 mA

op het data blad staat bij de bc547b een hfe van 110 minimaal en 180 max.. is dit nu zo erg verschillend?
en ik denk dat in een spanningsdeler voor de transistor moet maken om de goede stroom door de basis te krijgen.. of heb ik dat mis?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/acouse/Schema/stroombron.png

En nee, je kan niet 10V zo op de basis zetten. Je zou eigenlijk de PID-spanning moeten verdubbelen (opamp) en dan inderdaad een spanningsdeler ervoor zetten (2x 1k ofzo), zodat je op dezelfde spanning uitkomt, maar dan hoogohmig.

Bovenstaand schema moet 2,5 to 10V in. over de weerstand staat dan 1,8 tot 9,3V. Bij 1,8V loopt er dan 3,9mA en bij 9,3V 20mA.

[edit]
eigenlijk klopt het met een spanningsdeler nog niet helemaal, je moet namelijk een voldoende hoge stroom door je basis laten lopen om 20mA te halen, maar de spanning op de basis moet wel de bovenstaande waardes houden.

• Looki

Looki

Topicstarter
Als ik het goed begrijp bedoel je dit..
[edit] moet nog ff de voor instelling van 2.5 volt erin plaatsen

[edit2] Voorinstelling zit er nu in.. 18k + 2,2k = 20,2k .... 24/20,2=1.2 ... 1.2x2,2=2,6 volt :)
Afbeeldingslocatie: http://213.46.58.61/images/UI.bmp

Nu word ie eerst versterkt.. 2x en dan met 2x1 k gedeeld..

Verwijderd

Wat wordt hier versterkt?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Die versterking zie ik ook niet helemaal. Doe je dat niet met een weerstand Ra van uit naar - en Rb van - naar GND (rond de opamp). Versterking is is dan (Ra*Rb)/(Ra+Rb) dacht ik. I.i.g geven twee gelijke weerstanden een 2x versterking :P

[edit]
enneh, ik neem aan dat je 4-20mA in je schema bedoelt, niet 4-20A :)

• Looki

Looki

Topicstarter
Ik zie nu dat er nopg een fout inzit.. als ik die weerstanden van de voorinstelling nu eens weghaal.. die staan eigenlijk parallel 7(8)7 .... maar ik heb al weer een nieuw schema bedacht met een spanningsvolger (opamp) ik zou strax ff een schematje posten!.. hij werkt als het goed is.. maar nu nog ff simuleren.. (heb ik al gedaan.. maar toen kreeg ik een dr. watson fout.. en heb de hele pc op school toen ff verbouwt :P... ik was zo }) .. als windows nog ooit eens een goed besturings systeem wordt.. dan vreet ik een stoel op.. (hoef ik gelukkig nooit een stoel op te vreten :) )

je hoort vanavond nog..

Verwijderd

Even een snelle Tip. Kijk goed wat je op de plus en op de min Ingang van de opamp aansluit want in deze opstelling gebeurt er niks. Als de '-' van de opAmp rechtstreeks op de nul zit gerbeurt er nooit wat.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
In dit schema klopt dat inderdaad, de uitgang van je opamp zal altijd iets onder de voedingsspanning zitten...

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:53

spok9

Groen...

Ik heb niet echt veel begrepen van FETS vorig jaar, maar volgens mij kan je met een FET wel een spannings gestuurde stroombron maken...

Een FET lijkt op een transistor, met het verschil dat de stroom door een transistor afhankelijk is van de stroom door de basis, bij een fet is deze stroom afhankelijk van het spannings verschil tussen de "in" en "uitgang"...

Afbeeldingslocatie: http://homepages.paradise.net.nz/bhabbott/tyco/fet.gif

In bovenstaand schema is de het component met dat pijltje een FET, de stroom door de bovenste en onderste aansluiting is afhankelijk van het spanningsverschil over de onderste en de linker aansluiting.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 08:37
spok9 schreef op 12 november 2002 @ 15:13 oa.:
Een FET lijkt op een transistor, met het verschil dat de stroom door een transistor afhankelijk is van de stroom door de basis, bij een fet is deze stroom afhankelijk van het spannings verschil tussen de "in" en "uitgang"...
offtopic:
je hebt er echt niet veel van begrepen he :D >:)
Ik ook niet trouwens hoor...

• spok9

spok9

Groen...

Bramseltje schreef op 12 november 2002 @ 15:24:
[...]

offtopic:
je hebt er echt niet veel van begrepen he :D >:)
Ik ook niet trouwens hoor...
offtopic:
Maak ik dan echt een hele stomme fout?? :P

• bramseltje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 08:37
spok9 schreef op 12 november 2002 @ 15:25:
[...]

offtopic:
Maak ik dan echt een hele stomme fout?? :P
offtopic:
Ehm, nou, hangt er vanaf hoe je "in" en "uitgang" leest...
't was toch tussen gate en source?

• spok9

spok9

Groen...

Bramseltje schreef op 12 november 2002 @ 15:28:
[...]

offtopic:
Ehm, nou, hangt er vanaf hoe je "in" en "uitgang" leest...
't was toch tussen gate en source?
offtopic:
Klopt, maar ik kon geen plaatje vinden waar duidelijk aan werd gegeven wat wat is, om mn verhaal te ondersteunen :)

Verwijderd

spok9 schreef op 12 november 2002 @ 15:13:
Ik heb niet echt veel begrepen van FETS vorig jaar, maar volgens mij kan je met een FET wel een spannings gestuurde stroombron maken...

..PLaatje..
Even ter verduidelijking:

Een FET is een spanningsgestuurde stroombron, waarbij door veranderen van de Gate (linker aansluiting) spanning, een bepaalde stroom door de Drain (bovenste aansluiting) naar de Source (onderste aansluiting) gaat lopen (afhankelijk van of het een N of P type is, gaat de stroom van Drain naar Source of van Source naar Drain). Het mooie van een Fet is dat er in principe geen stroom de Gate ingaat, deze is vrij hoog-ohmig.

Een FET IS een transistor.

Tegenover de normale Bipolaire transistor (NPN en PNP) die jij denkelijk bedoelt, is een FET een Field Effect Transistor (electrisch veld effect, condensator, spanning, etc), daarnaast heb je ook nog J-FET (Junction) en MOS-fet (Metal Oxide), etc.

PS Bramseltje en spok9, wordt het niet tijd dat jullie de basics weer onder de knie krijgen? of hebben jullie in de klas zitten te slapen?

• Looki

Looki

Topicstarter
Ik heb nu een nieuw schema en daar werk ik met een opamp die ik als spanningsvolger instel... als ik nu op de ingang 10 volt zet komt er 10 V over de Collector van de bc547 en de massa.. :).. alleen nu zit ik nog met de bias.. ik moet die nog verzinnen..

Ik weet nu ook dat de weerstand van het apparaat dat de stroom opvreet 250 ohm is.. alleen nu is het nadeel dat pas bij 1 volt er 4 mA loopt door de uitgang.. en als ik hem ook nog wil beveiligen.. kan ik er dus geen weerstand meer tussenhangen :(..

Ik post morgen middag wel ff was schema's

• spok9

spok9

Groen...

Verwijderd schreef op 12 november 2002 @ 23:51:
[...]

Even ter verduidelijking:

Een FET is een spanningsgestuurde stroombron, waarbij door veranderen van de Gate (linker aansluiting) spanning, een bepaalde stroom door de Drain (bovenste aansluiting) naar de Source (onderste aansluiting) gaat lopen (afhankelijk van of het een N of P type is, gaat de stroom van Drain naar Source of van Source naar Drain). Het mooie van een Fet is dat er in principe geen stroom de Gate ingaat, deze is vrij hoog-ohmig.

Een FET IS een transistor.

Tegenover de normale Bipolaire transistor (NPN en PNP) die jij denkelijk bedoelt, is een FET een Field Effect Transistor (electrisch veld effect, condensator, spanning, etc), daarnaast heb je ook nog J-FET (Junction) en MOS-fet (Metal Oxide), etc.

PS Bramseltje en spok9, wordt het niet tijd dat jullie de basics weer onder de knie krijgen? of hebben jullie in de klas zitten te slapen?
Dat is ook zo ongeveer hoe ik dacht dat het werkte :)

We hebben vorige jaar een blok (7 weken) met FET's gewerkt (voornamelijk rekenen) sindsdien nooit meer, dus de kennis die we al hadden is een beetje weg gezakt |:( Iets wat je nooit gebruikt kan je vrij moeilijk onder de knie krijgen...

We hebben het hier over HBO/HTS Elektrotechniek (2e jaars nu) :)

Maar nu weer on-topic: met een FET kan je dus een spannings gestuurde stroombron maken, zoals de topicstarter dat wil?

Verwijderd

spok9 schreef op 13 November 2002 @ 09:01:
[...]

.. .. ..

Maar nu weer on-topic: met een FET kan je dus een spannings gestuurde stroombron maken, zoals de topicstarter dat wil?
1e Succes met Elektrotechniek (weet je het niet meer, is altijd in de boeken te vinden).

Met een Fet gaat wel, maar is een beetje moeilijk te realizeren, een transistor is toch gemakkelijker voor de meesten.

Beste oplossing is toch een opampschakeling met een transistor. Ik heb zitten te googlen en daar zie je genoeg ideen en wordt ook verwezen naar opamp-kookboeken waar het in zou moeten zitten.

Kreeg opeens een Eureka, mijn idee is nu als volgt:

Je neemt een NPN transistor, waarbij tussen de emitter en massa een weerstand geplaatst wordt.

De 4 tot 20mA aansluiting maak je nu tussen de +10 Volt en de collector van de transistor.

De Basis van de transistor wordt nu aangesloten op de uitgang van de opamp.

De Emitter van de transistor wordt aangesloten op de min-ingang van de opamp.

De plus van de opamp is nu je ingangsstuurspanning.

Resultaat is nu een spanningsvolger, waarbij de spanningsval over de weerstand gelijk is aan de spanning op de plus-ingang van de opamp. Verschilende versterkingsfactoren en de "0,7"volt over de basis-emitter van de transistor hebben nu geen enkel effect.

Enige wat rest is een conversie van de hogere ingangspanning naar de kleinere spanning voor de opamp aangesloten op de transistor.

Als mijn schakelingsidee niet afgekraakt wordt, dan zal ik vanavond (voor 19:00 of na 23:00) nog een schema plaatsen om te verduidelijken.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Hmmm, da's wel slim bedacht ja :)
Neem je een weerstand van 500 Ohm, dan kun je regelen tussen 0mA en 20mA met 0-10V (of 4mA tot 20mA als je alleen 2-10V gebruikt)

Verwijderd

Het beloofde schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/freek999/got/vtoi.png

• Looki

Looki

Topicstarter
IK HEB HET SCHEMA AF :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

• Looki

Looki

Topicstarter
Heb nu een schema met bias.. als je er 0 volt instuurd komt er 4 mA uit :)

ik zou morgen ff het schema posten.. was het vergeten vandaag :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

2 puntjes:

1: Laat zien dan!
2: gebruik de edit knop :P

• Looki

Looki

Topicstarter
AcouSE schreef op 13 November 2002 @ 18:14:
2 puntjes:

1: Laat zien dan!
2: gebruik de edit knop :P
3: heb ik nu gedaan :P

Verwijderd

Looki schreef op 13 november 2002 @ 18:13:
Heb nu een schema met bias.. als je er 0 volt instuurd komt er 4 mA uit :)

ik zou morgen ff het schema posten.. was het vergeten vandaag :)
maw zien we het vandaag nog ?

:) WIJ :) zijn benieuwd

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ja, ik vind eigenlijk ook wel dat je vandaag nog een schematje kan fixen.... :)

Verwijderd

Dat schema van mrgekkie moet anders ook goed werken...

Verwijderd

ja ik ben ook n00b en snap een paar dingen nog niet aan dit schema

je hebt dus met die formule wat moet ik dan berekenen want de stroom is tussen de 4en de 20mA

wil even iemand het me uitleggen eventueel via msn Simons.peter@pandora.be

of een voor beeld geven met weerstands waardes
ik neem aan dat als transistor een bc547b of zo gebrukt mag worden en als opamp een 741

Verwijderd

Het komt hier op neer, de spanning die op het knooppunt van de spanningsdeler R3/R2 staat, op pen 3 van de opamp dus, staat ook over R1.
Vul een spanning in, vul een weerstandwaarde in en je hebt de stroom door R1.
Diezelfde stroom loopt ook door de collector en dus door de belasting tussen collector en voedingsspanning.

Voorbeeld.

Spanning op de ingang van de schakeling is 10V
R3 = 1k
R2 = 1k
R1 = 250

De spanning op pen 3 van de opamp = 10V / (R3 + R2) * R2
5V dus
Die 5V staat ook over R1.
De stroom door R1 is dus 5V / 250 Ohm = 0,02A en dat is 20mA

Om een stroom van 4 mA te krijgen moet je de ingangsspanning eveneens met een faktor 5 verlagen, dus dat wordt 2V.

Om een stroom tussen de 4 en 20 mA te krijgen moet de ingangsspanning tussen de 2 en de 10V te regelen zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 22:48:
Het komt hier op neer, de spanning die op het knooppunt van de spanningsdeler R3/R2 staat, op pen 3 van de opamp dus, staat ook over R1.
Vul een spanning in, vul een weerstandwaarde in en je hebt de stroom door R1.
Diezelfde stroom loopt ook door de collector en dus door de belasting tussen collector en voedingsspanning.

Voorbeeld.

Spanning op de ingang van de schakeling is 10V
R3 = 1k
R2 = 1k
R1 = 250

De spanning op pen 3 van de opamp = 10V / (R3 + R2) * R2
5V dus
Die 5V staat ook over R1.
De stroom door R1 is dus 5V / 250 Ohm = 0,02A en dat is 20mA

Om een stroom van 4 mA te krijgen moet je de ingangsspanning eveneens met een faktor 5 verlagen, dus dat wordt 2V.

Om een stroom tussen de 4 en 20 mA te krijgen moet de ingangsspanning tussen de 2 en de 10V te regelen zijn.
Ik had het niet beter kunnen uitleggen :), maar ben pas nu weer thuis..

Wil wel zien hoe Looki de bias er in gemaakt heeft.

Ik heb wel een idee met 2 xtra opamps (houdt wel in dat je een positieve en negatieve voedingspanning moet gebruiken):

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/freek999/got/vbias2.png

De eerste opamp is een opteller, je telt VIN bij VBIAS, omdat de opamp inverteert, moet er nog een opamp erachter gezet worden, een 1x inverterende versterker (Ry is willekeurig, bijvoorbeeld 10K).

Rx heb ik er apart bijgezet, deze zorgt namelijk voor een verzwakking van het ingangssignaal. Neem je voor Rx een waarde die 10x zo klein is als Rv, dan wordt de uitgangsspanning nog maar bijvoorbeeld 1V en dat kan een opamp beter verwerken dan 10V

De hele schakeling kun je maken met een IC met 4 interne Opamps, bijvoorbeeld een TL074 (liever een moderne variant van de LM741, de ingangen van deze zijn namelijk niet zo hoogohmig)

Complementeer je schakeling met behulp van deze ideeen en plaats het dan hier, heb je er zelf ook nog wat van geleerd ;) (zo moeilijk is het vervolg nu ook niet meer)

• Looki

Looki

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 23:48:
[...]

Ik had het niet beter kunnen uitleggen :), maar ben pas nu weer thuis..

Wil wel zien hoe Looki de bias er in gemaakt heeft.

Ik heb wel een idee met 2 xtra opamps (houdt wel in dat je een positieve en negatieve voedingspanning moet gebruiken):

[afbeelding]

De eerste opamp is een opteller, je telt VIN bij VBIAS, omdat de opamp inverteert, moet er nog een opamp erachter gezet worden, een 1x inverterende versterker (Ry is willekeurig, bijvoorbeeld 10K).

Rx heb ik er apart bijgezet, deze zorgt namelijk voor een verzwakking van het ingangssignaal. Neem je voor Rx een waarde die 10x zo klein is als Rv, dan wordt de uitgangsspanning nog maar bijvoorbeeld 1V en dat kan een opamp beter verwerken dan 10V

De hele schakeling kun je maken met een IC met 4 interne Opamps, bijvoorbeeld een TL074 (liever een moderne variant van de LM741, de ingangen van deze zijn namelijk niet zo hoogohmig)

Complementeer je schakeling met behulp van deze ideeen en plaats het dan hier, heb je er zelf ook nog wat van geleerd ;) (zo moeilijk is het vervolg nu ook niet meer)
Dat heb ik er ook tussengezet.. :) ... en daarachter een spanningsvolger :).. ik kijk ff of ik het schema morgen middag kan posten.. anders morgen avond tussendoor ergens.. ben namelijk druk.. vrijdag moet ik draaien op een schoolfeest :) .. moet de spullen ff halen brengen.. en morgen ook nog 2 uur sporten :)

• Looki

Looki

Topicstarter
Hier is die dan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/ui.gif

Verwijderd

Mooi 8) , geef eens kommentaar op je schema, wat doet elke opamp, waarom heb jij 1 opamp en 1 tor extra nodig (dan in mijn schema), wat zijn de instel formules. Ik denk namelijk dat deze schakeling voor de meesten niet meteen te doorgronden is.

Oja als je het gaat realiseren, dan stel ik een andere opamp dan de 741 voor, dit is al een vrij oud beestje met al zijn kwalen, terwijl er toch al vele modernere varianten bestaan (zie databoek :) )

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Als je één opamp kunt weghalen, dan kun je ineens een Quad-Op nemen, en heb jij alles in 1 IC + 1 tor + handje weerstanden.

Heb je verder die twee rechtse potmeters nodig? Vaste weerstanden zijn veel beter op lange termijn. (ik neem aan dat we over een serie-produkt praten, niet één enkel exemplaar?)

• Nomis
  • Laatst online: 30-11 19:15
Ik heb het zelfde probleempje gehad met m`n afstudeerklus. Daar moest in het schema dat ik moest ontwerpen ook 0 tot 10 volt omgezet worden naar 4 tot 20 ma. Er is een standaard ic`tje voor die het kan.
De AD694JN. Das de beste oplossing denk ik.

• Looki

Looki

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 November 2002 @ 14:07:
Mooi 8) , geef eens kommentaar op je schema, wat doet elke opamp, waarom heb jij 1 opamp en 1 tor extra nodig (dan in mijn schema), wat zijn de instel formules. Ik denk namelijk dat deze schakeling voor de meesten niet meteen te doorgronden is.

Oja als je het gaat realiseren, dan stel ik een andere opamp dan de 741 voor, dit is al een vrij oud beestje met al zijn kwalen, terwijl er toch al vele modernere varianten bestaan (zie databoek :) )
Het gaat wel 1 exemplaar.. 1 opamp kan er tussenuit dat is een bufer.. alleen voor de berekeningen is dat wat makkelijker.. anders krijg je bij de bias instelling een enorme formule.. zo heb ik de schakelingen ff opgedeelt

De laatste opamp is een spanningsvolger.. die vergelijkt de - ingang met de + ingang.. omdat de - kan varieren gaat hij die achterna.. als je dan een weerstand van 250 ohm hebt zoals ik.. dan heb je bij 0 volt een bias nodig van 1 volt..

Ik gebruik een 741 omdat die standard in het testprogramma zat. ik kon ook een op90 gebruiken die is wat idealer.. maar het is voor school.. en het moet van de week af.. het project moet over 2 weken klaar zijn.. ik heb ook de print.. als ik alles online moet zetten zeg het maar.

• Looki

Looki

Topicstarter
NOMIS schreef op 14 november 2002 @ 15:10:
Ik heb het zelfde probleempje gehad met m`n afstudeerklus. Daar moest in het schema dat ik moest ontwerpen ook 0 tot 10 volt omgezet worden naar 4 tot 20 ma. Er is een standaard ic`tje voor die het kan.
De AD694JN. Das de beste oplossing denk ik.
Damn.. ANDER KOM JE DAAR NU NOG EENS MEE :Y)

Ik wekenlang uitzoeken.. analoog is mijn beste vak niet.. zegt ie dat er een standard ic voor ic :P

Verwijderd

Looki schreef op 14 November 2002 @ 15:23:
[...]

Damn.. ANDER KOM JE DAAR NU NOG EENS MEE :Y)

Ik wekenlang uitzoeken.. analoog is mijn beste vak niet.. zegt ie dat er een standard ic voor ic :P
Maar dat is veel minder leuk dan het zelf uitzoeken :+ , nu heb je er tenminste iets van geleerd (ervaring voor je hele leven) trouwens dat ICtje kost bij Futurlec http://www.futurlec.com/AnalogDevices/AD694JN.shtml 10.50 dollar

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Hehe, geinig... je kan zelfs sampletjes aanvragen:
http://products.analog.co...lesInfo.asp?product=AD694

Verwijderd

Ik wacht al 3 weken op componenten van Futurlec...

• Looki

Looki

Topicstarter
hehe heb ff een sampletje besteld :) als het niet lukt met het schema dan doen we het zo :)

Pagina: 1