koeler met of zonder heatsink kouder?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
hoe krijg je de temperatuur het laagst?

1. een videokaart met fan en heatsink
of
2. een videokaart met fan en geen heatsink?

edit:

naar aanleiding van.. zie hieronder

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-08 13:42
Wat is dan een koeler in jouw ogen??
heatsink = blok metaal met vinnen
fan = draaiend stukje plastic om lucht te verplaatsen

koeler = beide.

Volgens mijn definitie kan je geen koeler plaatsen ZONDER heatsink. Beetje vage vraag dus... :?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 13:18
er zijn kaarten zonder heatsink en als je dan toch een fan erop wil?
bv. sommigen doen dat met een elastiek heb ik hier gehoord...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
je hebt een soort koelprut die ook meteen lijmt. je hebt ook een soort dubbelzijdig plakband, heel dun, waarmee je de heatsink aan de chip kan bevestigen. Nadeel: ze geleiden niet zo perfect als de wat betere koelpasta, maar het helpt wel. let er bij het monteren van bijv een heatsink van een 486 op dat hij plat is, want dat zijn ze van nature ABSOLUUT niet. Zoek ff op tweakers ofzo naar een artikeltje over cpu-lapping voor hoe je zo'n ding goed plat krijgt...

ach...in een volgend leven lach je er om!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

en onder de fan zit de heatsink, misschien vergeten ze dat te vertellen

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> 1. een videokaart met fan en heatsink
2. een videokaart met fan en geen heatsink? [/quote]Een heatsink is om de energie die vrijkomt als warmte te verspreiden over een groter oppervlak, zodat er een groter contact oppervlak met de lucht is, waardoor er sneller gekoeld kan worden. Door het te verspreiden over een groter oppervlak neemt ook de gemiddelde temperatuur af: als je een standaard celeron 600 ofzo zonder koeler laat draaien en je komt er met je vingers aan dan hangt er waarschijnlijk een lap verschroeid vel aan je processor binnen 10 seconden. Als je die celeron met alleen een flinke heatsink laat draaien (had op een p75 ooit alleen een heatsink met koelribben van 7-8 cm hoog) dan houdtie het wel even uit vermoed ik, en dan kun je die heatsink ook wel vastpakken (na verloop van tijd blijkt dat ook tegen te vallen). De warmte (energie) is dus verspreid over meer vierkante cm. Een koeler daarop is om de luchtdoorstroming te verbeteren, zodat de warme lucht niet om de heatsink blijft hangen, maar koude lucht aan te voeren die door het grotere temperatuurverschil sneller warmte overneemt van de heatsink. (De warmte verspreid zich tot het temperatuurverschil met de lucht 0 graden is, dus dan moet er koude lucht bij komen) De combinatie van fan en heatsink is dus het beste, maar op een videokaart zou een GOEDE heatsink alleen wel prima zijn, als ik zie dat een een G400 (g450?), Viper 2 en ander (redelijk) nieuwe kaarten toch nog zonder fan geleverd worden, alleen met heatsink. Als er bovendien standaard al geen heatsink op je kaart zit is het waarschijnlijk overkill om er ook nog een fan op te doen.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je die celeron met alleen een flinke heatsink laat draaien (had op een p75 ooit alleen een heatsink met koelribben van 7-8 cm hoog) dan houdtie het wel even uit vermoed ik, en dan kun je die heatsink ook wel vastpakken (na verloop van tijd blijkt dat ook tegen te vallen)[/quote]Laatst nog meegemaakt met mn p3 450, viel steeds uit, ik de kast opendoen om even te kijken of er niets los zat. Ik heb toen mn vinger verbrand aan de heatsink! :( Tering wat werd dat ding heet, gelukkig heeft de proc het nog wel overleefd :)
Pagina: 1