Toon posts:

Fan aanslingeren??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hej,

Heb net mijn WC setup klaar, mijn eerste dus wel wat dingetjes tegengekomen die ik beter/makkelijker had kunnen oplossen...

Keb geen digicam dat sux best wel eigenlijk |:(

Maaruhh probleempje dus met fan van mijn rad...:
Als ik mijn pc aanzet dan draait ie een paar slagjes in de rondte en stopt ie ermee??
Als ik hem aanslinger dan blijft ie gewoon draaien en kan ik hem afregelen met mooie knopjes die ik heb gemaakt van grote potmeters &zo :7

Aanslingeren is echter niet zo cool :'(

Het is een Papst fan voor 8~16 volt, gewoon op 12 aangesloten natuurlijk van de voeding met een potmeter ertussen.. Trouwens "gewoon 12 volt", heb hem op geel/zwart aangesloten, rood doet niet echt veel ?

Zou het mijn relais kunnen zijn die ik gebruik om de pomp aan te zetten?

Thnx

Verwijderd

rood-zwart is de vijf volt, meeste fans kunnen daar inderdaad niet op draaien....
meeste potmetertjes zijn niet zo nauwkeurig misschien dat de fan maar heel weinig volt krijgt, meet de spanning is die er daadwerkelijk op komt te staan.
doet de fan het wel als ie zonder potmeter wordt aangesloten?
waarschijnlijk als je em op 7 volt aansluit (geel-rood) is ie ook lekker stil en hoef je em ook niet meer aan te slingeren.
anders moet je maar een andere fan kopen, deze is dan heel gaar.

Verwijderd

Topicstarter
Deze was 31 euro en is net nieuw.. is niet gaar (hoop ik dan)..
De fan is prima af te regelen met de potmeter, ik heb helaas geen voltmeter maar boeit me ook niet zoveel hoeveel volt het draait.. als ik de mooie aluminium knop op mijn frontje naar rechts draai dan gaat ie herrie maken/blazen, draai ik em links wordt ie heel stil :-)

Hij start dus alleen niet op... ook al staat ie helemaal voluit??

Verwijderd

hij zal wel nergens tegenaan vastlopen ofzo, maar sluit em nou is aan zonder potmeter... wedden dat ie et dan wel gewoon doet.
ik heb ook wat geprobeerd te klooien met potmeters maar ben er volledig op afgeknapt, mede door etzelfde als jij nu hebt.

Verwijderd

Had ik ook met mijn northbridge-chip cooler op mijn ouwe a7v266 moest hem steeds aanslingeren heb hem uit elkaar gehaald en schoongemaakt maar het probleem was er nog steeds.Gelukkig wou ik toch al upgraden dus toen maar A7V333 gehaald en daar zit gelukkig geen actieve cooler op.
Conclusie terugbrengen*garantie of nieuwe halen

Verwijderd

Topicstarter
hmmz jah zonder pot proberen en anders idd maar trug.. was wel de enige papst in delft die ik gescoord heb.. de laaste ook meteen :-(

Njah misschien is het voeding ook wel want er dropt toch wel wat als ik em aanzet.. misschien moet ik de doorlus aansluiting modden met een extra stekker want het lijkt de 220 wel die effe doodvalt...

Verwijderd

Volgens mij heb je m gewoon per ongeluk op 5V staan, hebbik ook een keer gedaan, zelfde symptoom
Pagina: 1