ASP.net of PHP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
Hey,

Zijn er mensen die met beide van deze 2 ervaring hebben?
zo ja, welke is er nou beter??

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36

mulder

ik spuug op het trottoir

Ten opzichte van wat.

Ligt natuurlijk aan de situatie.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
PHP.NET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:01

Rhapsody

In Metal We Trust

Topicstarter
en kun je dan ook aangeven waarom?
Ik neem dan wel aan dat je beide talen al redelijk kent, want ja as je alleen PHP kent dan is het natuurlijk makkelijk om te zeggen van PHP of andersom

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betwijfel dat er hier mensen zijn met ervaring met een van de twee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 00:07:
Ik betwijfel dat er hier mensen zijn met ervaring met een van de twee...
Integendeel, ik denk dat er voldoende mensen zijn met ervaring en ook wel een goede inschatting kunnen maken. Het is alleen niet te zeggen of de een beter is dan de ander, zonder iets meer gegevens.

Zo is ASP.Net op dit moment al volstrekt kansloos als je het op een Unix / Linux machine wilt draaien (is nog geen ondersteuning voor). Verder is PHP niet volledig OO, C# / VB.Net wel.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:30
Ik heb alleen ervaring met ASP.Net, maar ik moet zeggen dat ik het erg prettig vind werken in vergelijking met ASP.
Ik had het er laatst met een vriend van me over, die op het werk PHP gebruikt, en hij vond het allemaal erg interessant klinken en zag wel een aantal dingen die makkelijker zijn dan in PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 16:30
gorgi_19 schreef op 11 November 2002 @ 00:12:
Zo is ASP.Net op dit moment al volstrekt kansloos als je het op een Unix / Linux machine wilt draaien (is nog geen ondersteuning voor).
Wordt aan gewerkt als het goed is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen uitgebreide ervaring met PHP, en ben me nog aan het inleren op (ASP).Net, maar ken beiden wel voldoende om een afweging te kunnen maken.

Ik denk dat het programmeermodel van ASP.Net krachtiger is. Het is moeilijk uit te leggen wat het verschil is totdat je met beide hebt gewerkt. Het grootste verschil is dat je met PHP heel sterk werkt met HTTP submits, en acties daarom, waar je bij ASP.Net voornamelijk werkt met 'server controls', waardoor je 'event oriented' gaat programmeren.

Binnen .Net kun je met een groot aantal talen werken, zoals C#, VB.Net, C++.Net, maar ook bijv. Perl.Net en Python.Net. Hierdoor kan je kennis van een huidige taal meenemen naar dit nieuwe platform. .Net is gericht op OO programmeren, en de .Net talen hebben sterke OO kwaliteiten.

Op het ogenblik is een volledige .Net implementatie alleen beschikbaar voor Windows platformen. Hoewel er gewerkt wordt aan .Net implementaties op *nix platformen via Open Source initiatieven, is het de vraag of deze volledig .Net gaan ondersteunen, en waneer dat is. Hierdoor zal je in ieder geval voorlopig aan Windows en IIS vastzitten, wat duurder is vanwege de Windows licentie zelf.

Wat performance betreft kan je nog enige discussie voeren. PHP is uitgegroeid tot een behoorlijk goed performend platform voor web applicaties, o.a. ook vanwege de performance van Apache en de *nix systemen waar PHP vaak op draait. PHP is standaard een geinterpreteerde taal, waardoor bij ieder gebruik de pagina opnieuw 'gecompileerd' wordt. Wel is er een commercieel product om PHP code te compileren, waardoor het sneller werkt.

Met .Net wordt de code in 2 slagen gecompileerd. Eerst wordt het van een .Net taal omgezet in MSIL, Microsoft Intermediate Language. Deze IL wordt dan vervolgens runtime omgezet in machinecode. Hierdoor ontstaat enige vertraging. Als de machinecode eenmaal 'bestaat', zal de applicatie op volle snelheid kunnen draaien.

Hoe een web applicatie performed is vaker afhankelijk van de kwaliteit van het design en de programmeur dan van de specifieke ontwikkelomgeving. Objectieve, vergelijkende tests tussen PHP en ASP.Net heb ik nog niet gezien, en tot die tijd blijft het speculeren op basis van theorie.

Voor PHP bestaat een grote begruikersgroep, en ook zijn er veel gratis standaard scripts te vinden. Hosting is vaak goedkoop en soms zelfs gratis, inclusief MySQL database. Voor ASP.Net hosting zal waarschijnlijk meer betaald moeten worden, zeker als je een SQL Server database erbij wil hebben. Een Access database is een goedkoop maar kwalitatief matig alternatief.

Welke van de twee beter is hangt af van je voorkennis en vaardigheid, de applicatie die je wil bouwen, het budget dat je beschikbaar hebt voor hosting, in hoeverre je gebruik wil maken van standaard scripts, etc. Persoonlijk denk ik dat je met .Net moeilijk mis kan schieten, tenzij je afhankelijk bent van gratis of goedkope hosting.

HTH :)

PS: Ik heb een paar 'simplificaties' aangebracht in mijn uitleg om niet 10 pagina's met technische details te hoeven typen. Mijns inziens is deze korte uitleg voldoende om een eerlijk oordeel te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat het volgende project, na de PHP-plugin? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 02:15:
Is dat het volgende project, na de PHP-plugin? :+

Nee, het gerucht gaat (geloof dat het zelfs bevestigd is), dat MS een team developers daaraan laat helpen bij Zend.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik heb het een tijd terug gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben enkele jaren geleden begonnen in asp, maar onder druk van vrienden ben ik over gegaan op php. Ik kwam er eigenlijk al meteen achter dat php logischer in elkaar zit qua structuur betreft e.d. Maar op dit moment vind ik dat php veels teveel functies krijg en dat er geen duidelijke structuur meer in zit. Wat ik heb gehoord van ASP.NET klinkt er goed, en ben ook zeker van plan om hier eens mee te gaan prutsen.

Ik hoop eigenlijk dat php ooit een keer over gaat naar een echt object georienteerde scripttaal, wat alles een stuk overzichtelijker zal maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu toch al vrij hard bezig met asp.net en heb al diverse grote commerciele projecten ermee achter de rug.
Voorheen gebruikten wij asp. Php doe ik niet veel mee, maar qua programeeromgeving valt dat toch echt met asp te vergelijken.
Asp.Net is voor mij echt een openbaring t.o.v. asp. Productiviteit is enorm hoog en stabiliteit is tot nog toe 100% (80 dagen uptime op een site met 80.000 bezoekers per dag).

Ik zou nooit meer terug gaan naar asp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:51

Even een opmerking:
Als je hier een mening post, zorg er dan voor dat jouw mening netjes onderbouwd is en zorg ervoor dat deze thread niet ontaard in over en weer geflame of een taal-war, anders gaat deze onherroepelijk dicht.
Replies die niet onderbouwd zijn, zullen worden getrashed.

iom D2k.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:36

mulder

ik spuug op het trottoir

Verwijderd schreef op 11 november 2002 @ 19:51:
...maar onder druk van vrienden ben ik over gegaan op php...
:D ach wat moet je met een eigen mening!

Maar ASP.NET is natuurlijk zeer prettig werken, maar dit vind ik van php ook wel. Misschien is php wat makkelijker om in te stappen, en een wat wat lagere drempel om snel in website/applicatie op te zetten/online te krijgen.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Don Facundo schreef op 11 November 2002 @ 20:03:
[...]

:D ach wat moet je met een eigen mening!
Het is niet met hard geweld gegaan hoor ;). We moesten samen een project maken en was 2 tegen 1, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vrijwel geen ervaring met PHP, maar eigenlijk is PHP niet te vergelijken met ASP.NET, en ASP.NET is niet te vergelijken met ASP 3.0
  • Om te beginnen is, zoals MrX ook al heeft duidelijk gemaakt, PHP een taal en ASP.NET niet. Zo kun je onder ASP.NET verschillende talen toepassen en bij PHP zit je gebonden aan de PHP code. Bij ASP.NET kun je de talen: C++, C#, Visual Basic.NET, Jscript.NET, Python, Perl, Java (J#), COBOL, Eiffel en zelfs Borland Delphi toepassen! En daar komt nog eens bij dat het in de toekomst niet uitgesloten is dat PHP daar aan wordt toegevoegd. Je kunt al deze talen gewoon door elkaar heen gebruiken! Dus in mijn ogen heeft qua functionaliteit ASP.NET een dikke plus!
  • Qua performance heeft ASP.NET ook zeker een plusje verdiend. Het verschil tussen PHP en ASP.NET code, is dat een ASP.NET code dynamisch wordt gecompiled bij de eerste pagina request. Voorheen werd bij ASP bij elke aanvraag een client-side code gecompiled vanuit de server-side code. Bij PHP is dit ook het geval. Bij elke pagina request wordt een client-side code gecompiled en geparsed. Dus wederom een plus voor ASP.NET
  • Volgens deze quote is ASP.NET zelfs goedkoper om te ontwikkelen dan PHP. Hierbij moet je dit wel afwegen tegen het feit dat een hosting bedrijf met Unix-based OS veel goekoper is dan een Windows host.
    Didn't expect that one, did ya? It even surprised me! Due to the fact that ASP.NET is such a powerful application, and it's offered for free (including the code editor, Web server, and FTP client), I actually ended up paying less ($0) than I did for my PHP Development Environment composed of UltraEdit ($35), Bullet Proof FTP ($30) and mySQLfront ($0). With that said, hosting ASP.NET is still more expensive than PHP.
    bron: webmasterbase.com
  • Ten slotte wil ik even mededelen dat Microsoft tegenwoordig heel anders is dan vroeger. Het is niet meer zo dat een ASP script op een Windows machine langzamer of minder stabiel is. De lak aan tijd die erin wordt gestoken om een Windows machine op te stellen is echter wel groter dan die bij een unix-based machine. Dit komt, denk ik, doordat een Windows machine vrij eenvoudig op te zetten is, zelfs een newbie zonder ervaring heeft in een paar uur een Windows machine met webserver opgezet. Een Unix-based machine kost meer tijd om op te zetten en wordt dan ook over het algemeen gedaan door professionele mensen. Dit kan leiden tot een instabiele Windows machine tegenover een stabiele Unix-based machine, maar is absoluut niet nodig! Verder heeft Microsoft een aanbod van gratis (ja echt waar! :)) software voor de ontwikkeling van ASP.NET. Hierover vindt je meer op de MSDN website, en de ASP.NET website. Erg handig is de 100% gratis Microsoft web-matrix
Conclusie: Ik ga natuurlijk niet direct verkondigen dat ASP.NET beter is dan PHP, wel wil ik zeggen dat in mijn ogen ASP.NET een betere keuze is als je nu begint met programmeren. Snel samengevat: het is sneller, het bied meer mogelijkheden, het is gebouwd met oog op de toekomst en het is in sommige gevallen goedkoper. Daar komt bij dat het absoluut niet is uitgesloten dat PHP in de toekomst wordt geïmplementeerd in ASP.NET naast de 10! andere talen.

En nu is de beurt aan een PHP fan om zijn standpunt aan te halen en te verdedigen. :)
De auteur is op geen enkele manier aansprakelijk voor type fouten :+
Pagina: 1