[n00b]Chipset cooler rammelt en stopt, hoe te vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Jawel, ik moest toen zo snel mogelijk een XP processortje hebben en er was natuurlijk weer te weinig geld om een fatsoenlijk mobo erbij te kopen.

Ik heb dus een AOpen AK73 PRO (A) mobo (niet slecht maar toch) met een actief gekoelde chipset.
Ik vind coolers enzo wel leuk maar als het belangrijk (lees duur) is moeten er geen bewegende onderdelen inzitten. (lang leve de 386-er)

Hij begint nu dus aan te lopen als ik hem aanzet.
Na een paar tikjes met de schroevedraaier gaat het meestal weer. Als hij op snelheid is blijft is rustig doordraaien.

Maargoed, mobo heeft het al 1 keer overleeft dat ik met die schroevedraaier zo over alle banen ging tot aan mijn processor :( en ik denk dat ik daarmee al mijn geluk wel heb verbruikt.

Ik zie dat de cooler met vier schroefjes vastzit op het koel element. (zo lijkt het tenminste). Nou zie ik op de site alleen maar mobo's met enkel een heatsink en niet met een cooler. Ik wil dus het liefst een heatsink (zal wel niet gaan) en anders een doosje met nieuwe coolers want volgens mij slijten die dingen gewoon hard.
Ik heb wel artikelen gelezen waarin men meld dat de AK73 en de pro (zonder a dus) een graad of 50 tot 55 worden en dat dat terug naar 35 graden gaat als je hem actief koelt. (dat vind ik dan weer wel tof 8) )

Heeft iemand anders ook problemen met dit mobo en weet iemand waar ik die chipset coolers kan kopen?

Ik heb echt wel gezocht maar dit is niet gewoon ff een ander elementje en een ander coolertje erop.

Ik heb wel chipset coolers gevonden met een heatsink erbij maar de originele heatsink zelf zit echt vast.
Als iemand weet hoe je die los krijgt zou ook zeer gewaardeerd zijn.

mookie

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:12
Ik zelf heb een ABIT plankje met actieve koeling, die fan begon ook aan te lopen, om de zoveel tijd ffies een drupje olie werkte een tijdje, maar op het eind stopte de fan gewoon met draaien. Op dit moment draait de koeler ook niet, ik heb geen onstabiel systeem of vreemde crashes, ik denk dat die chipset bij mij tenminste ook goed werkt met het koelblokje onder de fan. Ik weet niet of dit nu fout advies is maar probeer de fan gewoon is van het koelblokje te halen en kijk of je systeem goed blijft draaien...

mijn comp staat trouwens 24/7 aan

at your service

Verwijderd

Fan eraf schroeven, en door een andere vervangen.
Gaat goed.... toch?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
Tuurlijk zit die chipset heatsink goed vast :) volgens mij moet je die koelblokken eraf halen dmv 'm in zo'n anti-statische zak te doen, die goed dicht tapen en dan in de vriezer doen. dan kan je dat blokje er zo af 'wippen' ... dan de nieuwe erop maken met Artic thermal adhesive ofzo..

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06-2025

mookie

Heerlijk Helder

Topicstarter
Over die vriezer..

bedoel je dat blokje in een antistatisch zakje duwen en dan mijn hele mobo in de vriezer?

Even voor de duidelijkheid:
Die cooler ligt erin no-time vanaf.
Dat blokje zit dus stevig vast op mijn mobo.

Andere fan vind ik prima maar waar koop je dat spul.
Moet natuurlijk wel maatwerk zijn en voor zover ik kon zien waren er geen te koop die speciaal voor dit mobo (of deze serie) worden gemaakt.

mookie

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

De Epox 8K7A(+) staat bekend om het aanlopen van z'n Northbridge (via) cooler. Bij dit bord kon het geen kwaad om de fan er gewoon af te schroefen en lekker zo te laten. Mocht je stab. problemen hebben dan moet je dat dus niet doen maar ik weet vrijwel zeker dat het niet uitmaakt. Probeer het gewoon , scheelt je een boel nutteloos werk.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

mookie schreef op 11 november 2002 @ 01:27:
Over die vriezer..

bedoel je dat blokje in een antistatisch zakje duwen en dan mijn hele mobo in de vriezer?

Even voor de duidelijkheid:
Die cooler ligt erin no-time vanaf.
Dat blokje zit dus stevig vast op mijn mobo.

Andere fan vind ik prima maar waar koop je dat spul.
Moet natuurlijk wel maatwerk zijn en voor zover ik kon zien waren er geen te koop die speciaal voor dit mobo (of deze serie) worden gemaakt.
je hele mobo in een zakje. en lucht/vocht dicht dicht tapen.

natuurlijk op eigen risico

Verwijderd

Gewoon een uurtje gamen dan pc uit kun je hem erzo vanaf halen.
persoonlijk zal ik hem niet in de vriezer doen.

Verwijderd

Hierover is zat te vinden via de Search. Je kunt er een nieuwe fan opgooien, of gewoon de fan eraf laten en kijken of de boel niet instabiel word.

Meestal produceert je CPU koeler ruim voldoende lucht om met enkel een heatsinkje op je NorthBridge de boel erg koel te houden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.