snelheid Chello: beinvloed door 30 mtr utp of andere kabels?

Pagina: 1
Acties:

• tslh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 16:16
Ik heb vorige week een UTP Cat5e kabel van 30 meter van beneden naar boven getrokken (kabelmodem naar PC) en nu lijkt het net of E-Donkey trager is geworden. Normaal zat ik toch wel tussen de 30 tot 50 kbps maar nu ben ik blij als ik 25 haal. Kabel is van Belkin en ik heb zelf dus niets gedaan aan het opzetten van connectoren of zo.

Tevens heb ik alle kabels onder mijn bureau weggewerkt in een kabelgoot. Dus stroom, speaker en utp kabels liggen allemaal vlak bij elkaar. Zou het daaraan kunnen liggen? Ik ben nu al aan het experimenteren door de kabel naar het modem tijdelijk even boven mijn bureau langs te laten gaan ipv door de kabelgoot maar liever heb ik hem er natuurlijk doorheen.

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 21:23
Nee, de kans dat dit storing geeft is heel erg klein en okoal is dat zo dan is de snelheid van je lokale netwerk nog altijd hoger dan je internet verbinding en dan zou het dus allang opnieuw verzonden kunnen worden zondat dat je internet snelheid daar wat van merkt.

Verwijderd

Edonkey is niet echt een goed referentie punt vind je niet? Doe is een download test op http://test.net.upc.nl

• tslh
Verwijderd schreef op 10 November 2002 @ 20:52:
Edonkey is niet echt een goed referentie punt vind je niet? Doe is een download test op http://test.net.upc.nl
Ik ben me ervan bewust dat E-Donkey hier niet echt ideaal voor is maar aangezien ik een hele actieve gebruiker hiervan ben bemerk ik daar direct de impact. Het is niet zo dat ik dat af en toe eens opstart maar ben er dagelijks mee bezig.. Vandaar dat het me opviel....

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 20:17

JdM

Humbled

en als je helemaal zeker wil zijn dat er geen inductiestoringen optreden (waar je eigenlijk op doelt) dan neem je toch een stuk ftp of stp kabel, wel aansluiten aan de ene/andere kant op een geaard apparaat , anders bestaat de kans dat het alleen maar erger wordt.

Verwijderd

het probleem kan zijn dat je die cat 5 kabel samen opgewikkeld hebt met 220 volt snoer of geknikt is, hierdoor onstaan er minder goede eigenschappen. je kunt eens kijken of het helpt als je die cat 5 kabel los naar je netwerk kaard brengt dus niet opgerolt of opgebonden

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

vergelijkbaar topic is 5 dagen geleden ook voorbij gekomen ......

Utp kabel was niet goed geknepen ... en dan heb ik het er over dat de aderparen niet gooed bij elkaar waren gehouden .......

dus
paar 1: pin1+2
paar 2: pin3+6
paar 3: pin4+5
Paar 4: pin6+7
....... dit is uit m'n hoofd ..... het staat precies in de faq . kan geen kwaad om even te checken

Iperf

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

fish schreef op 11 november 2002 @ 00:42:
vergelijkbaar topic is 5 dagen geleden ook voorbij gekomen ......

Utp kabel was niet goed geknepen ... en dan heb ik het er over dat de aderparen niet gooed bij elkaar waren gehouden .......

dus
paar 1: pin1+2
paar 2: pin3+6
paar 3: pin4+5
Paar 4: pin6+7
....... dit is uit m'n hoofd ..... het staat precies in de faq . kan geen kwaad om even te checken
tslh schreef op 10 november 2002 @ 20:48:
...en ik heb zelf dus niets gedaan aan het opzetten van connectoren of zo.
Eerst ff zijn verhaaltje helemaal lezen? :Z Bovendien zou de verbinding überhaupt niet werken als de draadjes verkeerd zitten en de verbinding werkt wel.

Als al die kabels langs elkaar liggen kunnen ze elkaar best beïnvloeden doordat UTP-kabels niet afgeschermd zijn. (U = Unshielded) Ik zou eens een downloadtest doen bij www.speedtest.nl en www.mordax.nl. Als die traag zijn zou je eens de boel in de oude situatie terug kunnen zetten en de tests nog eens kunnen uitvoeren. Als het dan nog weer goed is zou ik een stukje FTP (Foiled Twisted Pair) of STP- (Shielded Twisted Pair) kabel kopen.

De afstand maakt niets uit. Over een afstand van 30 meter heb je praktisch geen signaalverlies.

• tslh
Bedankt voor de replies. Ik ga maar weer eens wat met mijn computer slepen denk ik :'(

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Edonkey is gewoon geen goede testmethode zeker niet omdat Edonkey aan het uitsterven is ;).

Verwijderd

mm.. Heb je hem niet langs een telefoonlijn gelegd ofzo?..Dta kan ook dikke vertraging veroorzaken!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-08 23:46
Verwijderd schreef op 11 November 2002 @ 14:37:
mm.. Heb je hem niet langs een telefoonlijn gelegd ofzo?..Dta kan ook dikke vertraging veroorzaken!
Is dat ook zo als je die telefoon-lijn niet meer gebruikt?

no comment

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

IceStorm schreef op 11 november 2002 @ 12:00:
Edonkey is gewoon geen goede testmethode zeker niet omdat Edonkey aan het uitsterven is ;).
Dat is niet waar! Ken je de open-source eDonkey cliënt eMule wel? Klik!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

GerbenW schreef op 11 november 2002 @ 02:25:
Eerst ff zijn verhaaltje helemaal lezen? :Z Bovendien zou de verbinding überhaupt niet werken als de draadjes verkeerd zitten en de verbinding werkt wel.
Ho ff

ook mijn comentaar ff goed lezen! :(

ik zei niet dat de draadjes verkeerd zaten maar dat de aderparen misschien
niet bij elkaar gehouden waren. dat is wat anders! ;)

als je hier je twijfels over hebt moet je afvragen waarom je
utp gebruikt .. unshielded twisted pair |:(

soms doet men 1+2 3+4 5+6 7+8 en dat is dus niet goed

iedereen maakt wel een foutjes ..... ik kan het weten .. echt neem dat maar aan;)
Dus belkin kan ze ook maken

Iperf

• 4tune
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 08:08
Hier een goed voorbeeld. Ik zit ook bij Chello. Vanaf het kabelmodem tot pc ligt 35 meter UTP, uiteraard cat5. Deze loopt door een pvc pijp naast mijn intercom systeem, door de meterkast een nog een vrij stukje.
Ik heb helemaal nergens last van. Testsite http://www.speedsuite.net/speedsuite/ geeft altijd een gemiddelde van rond de 200 kB/s wat theoretisch bij chello niet eens kan, ping is goed en browsen gaat zonder haperen.
Je zou dus geen extra problemen moeten hebben.

• Rattlehead
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-07 22:11
fish schreef op 11 november 2002 @ 19:34:
[...]

Ho ff

ook mijn comentaar ff goed lezen! :(

ik zei niet dat de draadjes verkeerd zaten maar dat de aderparen misschien
niet bij elkaar gehouden waren. dat is wat anders! ;)

als je hier je twijfels over hebt moet je afvragen waarom je
utp gebruikt .. unshielded twisted pair |:(

soms doet men 1+2 3+4 5+6 7+8 en dat is dus niet goed

iedereen maakt wel een foutjes ..... ik kan het weten .. echt neem dat maar aan;)
Dus belkin kan ze ook maken
Ja, en dan moet je van die twisted pairs ook nog net de goede pairs kiezen die voor data gereserveerd zijn. Dit zijn dus de oranje en groene paren.
Bij deze paren is de twisting anders dan de andere twee paren, die voor telefonie worden gebruikt. 8)

Verwijderd

Als je een beetje kwaliteit utp gebruikt, verlies je normaal gesproken geen snelheid. Wel is het zo dat utp niet afgeschermde kabel is. Dus.... niet in een kabelgoot naast allerlei andere ellende leggen.... eigen pijpje zal je probleem oplossen! Meerdere utp's in dezelfde pijp (ik heb er 3 door een 5/8ste pijp!) bijten elkaar bij mij niet merkbaar.... maar utp naast 220.... gewoon niet doen! |:(

• smashnl
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06-2023
wat is beter een coax kabel van beneden naar boven of een utp kabel van beneden naar boven zoadat je com 21 modem van chello beneden blijft staan.
maakt dat ook nog uit met de verbindings snelheid.

yep it's me

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Doe die coax maar niet te lang. naar wat ik heb gelezen geeft dat eerder problemen dan andersom

(elke twist heeft een andere "slag" daardoor storen ze elkaar in op het ene stuk "in fase" en op een ander stuk in "tegenfase")

Iperf

Verwijderd

Coaxkabel mag langer omdat het minder demping heeft (dBuV/100 meter)
Utp is gedraaid omdat het dan de mechanische eigenschappen verbeterd (soepeler) < Dit antwoord had ik ook op de toets, daar zit de fout dus :D, het is idd zoals onderstaande aangeeft voor het tegengaan van interferenties in de kabel.

Maximale van van de coax mag 15 meter zijn, daarna kan het beginnen te storen, hangt af van de condities. Als het moet, doe dan stukje coax, en knijp zelf die f connector om je c12 draadje.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 12 November 2002 @ 20:38:
Coaxkabel mag langer omdat het minder demping heeft (dBuV/100 meter)
Utp is gedraaid omdat het dan de mechanische eigenschappen verbeterd (soepeler)

Maximale van van de coax mag 15 meter zijn, daarna kan het beginnen te storen, hangt af van de condities. Als het moet, doe dan stukje coax, en knijp zelf die f connector om je c12 draadje.
De maiximale lengte van je coax hangt puur af van je demping en van de kwaliteit van je kabel. En hoe sterk het singaal is wat je aangeleverd krijgt. (vergeleken met wat jij gewend bent dus) ... dus ja dan kan het dus ook iets anders zijn dan 15 meter kun je je voorstellen. meer of minder

Eerlijk gezegd heb ik nooit een dempingfactor gezien voor utp ?

Utp is niet gedraaid omdat het daar spoepeler van wordt maar omdat door de verschillende slagen de de inteferentie zichzelf beperkt

Affijn andere theorie
-Volgens jou mag je coax max 15 maken
-utp (in de faq) 100 meter.
Welke is dan meer lengteafhankelijk..... :/

(ik ondersteun bovenstaande 2e theorie niet maar geeft wel aan dat het naar mijnsinziens niet helemaal klopt .. coax kun wel veel langer maken naar 100 meter maar dat hangt natuurlijk weer van bovenstaand af) :)

Iperf

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Houd de coax-kabel maar zo kort mogelijk, maar wel minimaal 30 cm. Anders krijg je geloof ik reflecties ofzo. (kan iemand dat bevestigen?)

Verwijderd

fish schreef op 12 november 2002 @ 23:22:
[...]

De maiximale lengte van je coax hangt puur af van je demping en van de kwaliteit van je kabel. En hoe sterk het singaal is wat je aangeleverd krijgt. (vergeleken met wat jij gewend bent dus) ... dus ja dan kan het dus ook iets anders zijn dan 15 meter kun je je voorstellen. meer of minder

Eerlijk gezegd heb ik nooit een dempingfactor gezien voor utp ?

Utp is niet gedraaid omdat het daar spoepeler van wordt maar omdat door de verschillende slagen de de inteferentie zichzelf beperkt

Affijn andere theorie
-Volgens jou mag je coax max 15 maken
-utp (in de faq) 100 meter.
Welke is dan meer lengteafhankelijk..... :/

(ik ondersteun bovenstaande 2e theorie niet maar geeft wel aan dat het naar mijnsinziens niet helemaal klopt .. coax kun wel veel langer maken naar 100 meter maar dat hangt natuurlijk weer van bovenstaand af) :)
Ik ging ervan uit dat utp meer demping heeft per 100 meter omdat de draadjes dunner zijn, maar dit slaat nergens op, want utp is digitaal. Utp mag idd 100 meter zijn, maar het nadeel is dat het knikgevoelig is, dus voorzichtig kabelleggen en dan is dat geen probleem. Dit komt van de baas van kabel noord zelf, dus dit moet kloppen zou je zeggen, ik ben maar stageloper :D (Aldoende leert men)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Maakt mij niet uit hoor :) , maar coax is juist knikgevoelig (middenkern breekt relatief snel bij stugge kabels. UTP spijker ik ganadeloos door een hoek van 90 graden

offtopic:
Nog een klein puntje .. over de dikte van de aders

Het mooie van coax is (mits goed afgesloten en gebruikt op juiste frquenties) dat de impedantie (=schijnbere weerstand) op ELK punt in de kabel hetzelfde is.
Het enige waar je dan nog eigenlijk last van hebt is singaal verlies (ja dat blijft) welke uitgerukt is in demping (omdat het zo fijn rekent)

Het is ook niet per definitie zo dat een coaxkabel met een dikkere kern minder demping heeft dan een met dunnere

Weerstand (=regelateerd aan dikte,lengte en soort materiaal) naar een punt in de kabel op een ander afstand is ook elke keer anders dit is normaal niet afhankelijk van gebruikte frequenties

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 13 november 2002 @ 21:32:
Maakt mij niet uit hoor :) , maar coax is juist knikgevoelig (middenkern breekt relatief snel bij stugge kabels. UTP spijker ik ganadeloos door een hoek van 90 graden
Het gaat om de plaats waar de stekker zit, en een coax met connector is steviger en minder knikgevoelig dan utp.

[offtopic]
Het mooie van coax is (mits goed afgesloten en gebruikt op juiste frquenties) dat de impedantie (=schijnbere weerstand) op ELK punt in de kabel hetzelfde is.
Het enige waar je dan nog eigenlijk last van hebt is singaal verlies (ja dat blijft) welke uitgerukt is in demping (omdat het zo fijn rekent)

Het is ook niet per definitie zo dat een coaxkabel met een dikkere kern minder demping heeft dan een met dunnere
Dit is niet waar. Bij dezelfde soort kabel, bepaalt de dikte van de kern de demping per 100 meter. Je hebt c12, de normale coaxiale kabel met 12 dBuV/100 m, e hebt c6 met een 2 keer dikkere diameter (kern), met 6 dBuV/100 m, en als laatse c3 met je raad het al, 3 dBuV/100 m. Dus de demping hangt juist af van de dikte van de kern.
Weerstand (=gerelateerd aan dikte, lengte en soort materiaal) naar een punt in de kabel op een ander afstand is ook elke keer anders dit is normaal niet afhankelijk van gebruikte frequenties
[/offtopic]
Lijkt mij dat dit nooit veel kan schelen, als het maar dezelfde lengte is, waar in de kabel maakt niet uit lijkt me, als je dat bedoelt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 13 november 2002 @ 22:54:
[...]

Het gaat om de plaats waar de stekker zit, en een coax met connector is steviger en minder knikgevoelig dan utp.
ok ........ ik heb inderdaad ook met coax gewerkt waar ik makkelijk aan kon hangen .. (dat durf ik niet met het utp wat ik tot nu toe gezien heb)
Toch staat me bij van school dat ik coax voorzichting door de hoek moet leggen
Open ter discussie want ik wil toch wel weten waarom jij vind van anders ....
(mechanisch dan)
[offtopic]

[...]

Dit is niet waar. Bij dezelfde soort kabel, bepaalt de dikte van de kern de demping per 100 meter. Je hebt c12, de normale coaxiale kabel met 12 dBuV/100 m, e hebt c6 met een 2 keer dikkere diameter (kern), met 6 dBuV/100 m, en als laatse c3 met je raad het al, 3 dBuV/100 m. Dus de demping hangt juist af van de dikte van de kern.
Je slaat de spijker op zijn kop .............. helemaal mee eens je hebt het over dezelfde soort type kabel
Ik zeg alleen dat een ander type kabel met een vergelijkbare kern wel eens beter zou kunnen zijn, of sclechter

[...]
Lijkt mij dat dit nooit veel kan schelen, als het maar dezelfde lengte is, waar in de kabel maakt niet uit lijkt me, als je dat bedoelt.
[/quote]
dat 2e stuk had met normale kabel te maken

Iperf

Pagina: 1