[XP] ISA NIC onder XP

Pagina: 1
Acties:

• lekkerliegen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 17:07

lekkerliegen

Think about it

Topicstarter
Ik probeer een exotisch ISA NIC-je aan de praat te krijgen onder XP. Het is een kaartje van Microdyne met Eagle-chipset en er staat een sticker op dat ie Ne2000 plus compatible is. Ik heb hem dus al geprobeerd te installeren met de Ne2000-driver EN met de NE2000 plus-driver van Novell, maar zonder al te veel succes. Verder weet ik niet precies wat het voor type is, heb ik al uitgebreid gezocht (GoT & google, allebei veel hits) naar oplossingen maar helaas nog zonder succes.

Het probleem is oa dat ik niet weet hoe de IRQ & I/O op het kaartje staan ingesteld. Ik heb er geen drivers bij zitten met een tooltje om hier achter te komen en ik heb het kaartje nog nooit eerder gebruikt verder. Ik heb in het BIOS IRQ 3 gereserveerd voor ISA/EISA en daarop zijn er dus geen conflicten met andere apparaten. Verder heb ik met IRQ 3 alle I/O settings geprobeerd maar telkens krijg ik de volgende melding in apparaatbeheer:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/plux/cannotstart.JPG

Alleen met I/O 300 - 031F (ik geloof de standaard I/O voor NIC's?) gebeurt er iets anders, namelijk dat XP dan blijft hangen in het opstartscherm (gebeurt zowel met IRQ 3 als met 5). Hij boot dan alleen nog maar in safe mode, waar ik dan weer de instellingen kan veranderen.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is of er een tooltje is om erachter te komen voor een willekeurige ISA-kaart wat de ingestelde IRQ en I/O-settings zijn. Verder is dit de eerste keer dat ik een nonPnP-kaart aan de praat probeer te krijgen, dus ik ben maar aan de slag gegaan nav de zoekresultaten. Maar als er iemand bruikbare tips hiervoor heeft (als het gaat om exotische ISA-kaartjes, dus niet veelgebruikte modellen als 3COM of Realtek), hoor ik dat uiteraard ook graag :)

Fire away! ;)
edit:
Plaatje gewijzigd

Explore everything - Maak je er niet zo druk om

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhm... zo'n ISA Nic heeft bij mijn weten geen ingestelde IRQ en I/O settings, dus je kan um gewoon lekker standaard laten installeren.
Hoe lang heb je gewacht met het opstarten van je pc ?
Zo'n kaart verwacht nl. als deze geinstalleert is van een DHCP server een IP toegewezen te krijgen. Dus kan het even duren voordat ie dat herkent heeft (zodra er geen DHCP server beschikbaar is, duurt het dus (vooral bij oude kaarten denk ik dan) vrij lang voordat deze weer doorgaat met opstarten, omdat ie continue blijft zoeken naar een DHCP server).

• lekkerliegen

lekkerliegen

Think about it

Topicstarter
Hmm nou, ik heb hem wel een tijdje laten wachten, vijf minuten of zo. Bovendien had ik toevallig bij mijn andere NIC in het systeen (ja, er zit een andere NIC in het systeem, gewoon PCI Realtek-kaartje, misschien wel handig om te weten ;) ), een tijdje terug ook toevallig dat ie geen IP-adres had, maar toen bleef XP hangen bij het blauwe 'Welcome'-scherm om op een DHCP-server te wachten. Nu blijft ie echter hangen bij het zwarte XP-opstartscherm dat als eerste langskomt. Ik denk dus niet dat het daar aan ligt, maar bedankt voor je input :)

BTW: Ik snap ook dat het makkelijker is om voor 3 tientjes een PCI-kaartje te halen, maar daar gaat het mij niet om. Ik wil eerst het onderste uit de kan halen met deze poging. :)

• Enforcer
  • Niet online
Plug N Play OS uitgezet in BIOS ? De optie van IRQ toewijzing via BIOS of OS al omgezet ?

• lekkerliegen

lekkerliegen

Think about it

Topicstarter
Enforcer schreef op 10 november 2002 @ 19:58:
Plug N Play OS uitgezet in BIOS ? De optie van IRQ toewijzing via BIOS of OS al omgezet ?
Allemaal geprobeerd. Lijkt me toch het beste om te proberen met IRQ 3 gereserveerd voor ISA/EISA, maar de vraag is hoe?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Enforcer schreef op 10 november 2002 @ 19:50:
Uhm... zo'n ISA Nic heeft bij mijn weten geen ingestelde IRQ en I/O settings, dus je kan um gewoon lekker standaard laten installeren.
:?
bij een isa kaart moet je JUIST irq enzo instellen ;)
Hoe lang heb je gewacht met het opstarten van je pc ?
Zo'n kaart verwacht nl. als deze geinstalleert is van een DHCP server een IP toegewezen te krijgen. Dus kan het even duren voordat ie dat herkent heeft (zodra er geen DHCP server beschikbaar is, duurt het dus (vooral bij oude kaarten denk ik dan) vrij lang voordat deze weer doorgaat met opstarten, omdat ie continue blijft zoeken naar een DHCP server).
bullshit
dat heeft niets met zo'n kaart te maken met ip settings, want je hoeft immers geen tcp/ip te draaien ;)
lekkerliegen schreef op 10 november 2002 @ 20:22:

[...]
Allemaal geprobeerd. Lijkt me toch het beste om te proberen met IRQ 3 gereserveerd voor ISA/EISA, maar de vraag is hoe?
als je veel tijd hebt kun je alle irq's en I/O mogelijkheden proberen :+

maar wat je beter eerst kan proberen om die kaart met win98 werkend te krijgen, xp heeft namelijk een veel slechtere ondersteuning voor oude nic's heb ik gemerkt :(

• Enforcer
  • Niet online
Erkens schreef op 10 november 2002 @ 22:00:
[...]

:?
bij een isa kaart moet je JUIST irq enzo instellen ;)
Vaag... als ik een 3Com ISA NIC installeer in een Win98 systeem hoef ik nooit wat aan te passen, Windows zet um autom. op een bepaald IRQ adres, ongeacht welke BIOS instelling je gebruikt.
Als je dan een conflict krijg met bv. een ander apparaat in je systeem dan kan je uiteraard handmatig binnen windows een ander IRQ adres toewijzen en evt. in ut BIOS ut 1 en ander reserveren, maar dit hoeft niet perse.
bullshit
dat heeft niets met zo'n kaart te maken met ip settings, want je hoeft immers geen tcp/ip te draaien ;)
Ik noem maar even een zijstraat:
Zodra ut UTP kabeltje van bv. Chello niet in die NIC zit blijft ie autom. zoeken naar die DHCP server, dat duurt een tijdje en dan pas krijgtie de status dattie um niet kan vinden. Dus duurt het opstarten automatisch ook langer.

Zodra je inderdaad TCP/IP niet geinstalleerd hebt staan of er staat een VAST Ip-adres ingevult hoeftie inderdaad niet te zoeken naar een evt. netwerkaansluiting.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Enforcer schreef op 10 november 2002 @ 22:12:
[...]

Vaag... als ik een 3Com ISA NIC installeer in een Win98 systeem hoef ik nooit wat aan te passen, Windows zet um autom. op een bepaald IRQ adres, ongeacht welke BIOS instelling je gebruikt.
Als je dan een conflict krijg met bv. een ander apparaat in je systeem dan kan je uiteraard handmatig binnen windows een ander IRQ adres toewijzen en evt. in ut BIOS ut 1 en ander reserveren, maar dit hoeft niet perse.
dat is dus afhankelijk van de kaart ;)
Ik noem maar even een zijstraat:
Zodra ut UTP kabeltje van bv. Chello niet in die NIC zit blijft ie autom. zoeken naar die DHCP server, dat duurt een tijdje en dan pas krijgtie de status dattie um niet kan vinden. Dus duurt het opstarten automatisch ook langer.

Zodra je inderdaad TCP/IP niet geinstalleerd hebt staan of er staat een VAST Ip-adres ingevult hoeftie inderdaad niet te zoeken naar een evt. netwerkaansluiting.
als je even naar het screenshotje had gekeken had je gezien dat de netwerkkaart nog niet eens werkte ;)
en zonder netwerkkaart geen netwerk en zonder netwerk hoef je al niet eens om protocollen te komen en servicen ;)

• Enforcer
  • Niet online
Erkens schreef op 10 November 2002 @ 22:14:
[...]

dat is dus afhankelijk van de kaart ;)

[...]

als je even naar het screenshotje had gekeken had je gezien dat de netwerkkaart nog niet eens werkte ;)
en zonder netwerkkaart geen netwerk en zonder netwerk hoef je al niet eens om protocollen te komen en servicen ;)
Daar doelde ik niet op ;)
Alleen met I/O 300 - 031F (ik geloof de standaard I/O voor NIC's?) gebeurt er iets anders, namelijk dat XP dan blijft hangen in het opstartscherm (gebeurt zowel met IRQ 3 als met 5)
Daar doelde ik op :)

Soms heb ik ook welleens de neiging om gelijk op RESET te drukken als een oud beesie lijkt te hangen tijdens ut opstarten... Terwijl die dan gewoon zun ip-adres probeert op te vragen wat dan gewoonweg niet lukt.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Enforcer schreef op 10 november 2002 @ 22:18:
[...]
Daar doelde ik niet op ;)

[...]

Daar doelde ik op :)

Soms heb ik ook welleens de neiging om gelijk op RESET te drukken als een oud beesie lijkt te hangen tijdens ut opstarten... Terwijl die dan gewoon zun ip-adres probeert op te vragen wat dan gewoonweg niet lukt.
tja maar als de kaart NIET werkt heeft dat NIETS met tcp te maken ;)
leer het osi model maar eens ;)
dat die hier bleef hangen is waarschijnlijk een conflict ;)

• Enforcer
  • Niet online
Erkens schreef op 10 november 2002 @ 22:21:
[...]

tja maar als de kaart NIET werkt heeft dat NIETS met tcp te maken ;)
leer het osi model maar eens ;)
dat die hier bleef hangen is waarschijnlijk een conflict ;)
Oke, Oke, je hebt gelijk ;)

Ik bedenk ook maar iets, maar daarmee is het probleem nog steeds niet opgelost :)

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:56
Als ie XP draait zal het denk ik niet een extreem oud beestje zijn en mag je wel verwachten dat ie normaal werkt...

Ff ontopic...
Als het een echte NE2000 compatible NIC is dan heb je daar een tooltje voor om dat ding in te stellen.. dit is een standard DOS tooltje; klote is dat ik niet meer weet hoe dat heet..

Deze probed iig je bus af om te kijken of het kaartje aanwezig is en zoja op welke IRQ/Base adres dat dingetje is ingesteld..

[edit]
Install the network card. Set the proper I/O port, interrupt request line (IRQ), and DMA channel (if necessary). This is typically done either through physical “jumpers” on the card or through a setup utility run from a DOS prompt. For example, the Codenoll 8345 fiber optic card uses a utility called AUTOSET. The Microdyne NE2000 utility is called PLUSDIAG, and the NE2500/NE5500 cards use a utility called JMPSTART. These utilities are generally supplied on a separate diskette along with card drivers for other operating systems.
Flops.. Plusdiag it is :D

[edit2]
iNSaNe-oNe geeft de juiste info.. ik de directe link :)
http://www.driverguide.com/guide/go2driverpg.php?id=43584 (drivers/all)

Pvouput live

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:11

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Gast, ik heb ook zo'n Microdyne kaartje. Werkt als een tierelier. :)

Op www.driverguide.com kun je de juiste drivertjes voor deze NIC ophalen, inclusief een IRQ-tooltje onder DOS. Speel ermee, het is de moeite waard.

Succes!

... en oranje! :P

• lekkerliegen

lekkerliegen

Think about it

Topicstarter
Krypt & iNSaNe-oNe: bedankt voor jullie gezamenlijke inspanning ;) Ik was echter ondertussen ook al dat tooltje direct op de Microdyne-site tegengekomen. Als ik het echter onder dos gebruik (win98-bootflop) dan blijft het tooltje, na het inkloppen van een 'willekeurige toets om door te gaan', hangen. Ik heb zelf het gevoel dat ook hiermijn systeem blijft hangen op het moment dat ie op i/o 300 contact maakt met de kaart (net als onder XP). Misschien is het kaartje wel gewoon verrot (lampje brandt wel). Ik ga zo maar weer verder klooien als ik thuiskom van mijn werk. :{

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Misschien domme vraag, maar waarom flikker je die kaart niet de prullenbak in en koop je voor een paar EUR een realtek kaartje :?
Scheelt je een heleboel geziek en ergernis.
WinXP icm ACPI en ISA is iets wat je gewoon NIET wilt ...

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

lekkerliegen schreef op 11 November 2002 @ 09:47:
Krypt & iNSaNe-oNe: bedankt voor jullie gezamenlijke inspanning ;) Ik was echter ondertussen ook al dat tooltje direct op de Microdyne-site tegengekomen. Als ik het echter onder dos gebruik (win98-bootflop) dan blijft het tooltje, na het inkloppen van een 'willekeurige toets om door te gaan', hangen. Ik heb zelf het gevoel dat ook hiermijn systeem blijft hangen op het moment dat ie op i/o 300 contact maakt met de kaart (net als onder XP). Misschien is het kaartje wel gewoon verrot (lampje brandt wel). Ik ga zo maar weer verder klooien als ik thuiskom van mijn werk. :{
waarschijnlijk is het kaartje idd defect ;)
Koffie schreef op 11 November 2002 @ 10:26:
Misschien domme vraag, maar waarom flikker je die kaart niet de prullenbak in en koop je voor een paar EUR een realtek kaartje :?
Scheelt je een heleboel geziek en ergernis.
WinXP icm ACPI en ISA is iets wat je gewoon NIET wilt ...
:D
maar het geeft zo'n voldoening als je het werkend heb gekregen :+
maar idd dat is het makkelijkst ;)
xp houdt niet zo van isa hardware heb ik gemerkt :/
Pagina: 1