[win95] gigabyte ga-6wmm7

Pagina: 1
Acties:

• nathanb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08-2024
even een klein vraagje. ik probeer nu al de hele dag mijn ouwe pc met win95 werkend te krijgen met een ander moederbord, namelijk een GA-6wmm7 mobo, met Intel 810 chipset en video&sound onboard.
nou is het grote probleem dat windows 95 de pci-bus niet goed ondersteund ofzo.
hij herkent hem wel bij nieuwe hardware, maar er staat steeds een uitroepteken voor. op de intel website staat de "INF update software" die windows moet laten werken met intel chipsets.
het probleem is alleen, dat de nieuwste versie voor win95 maar tot de 440 gaat. de andere versies zijn alleen voor win98... betekend dit dat ik win95 & i810 wel kan vergeten?

Verwijderd

Ik neem aan dat je wel een nieuwe windows installatie uitgevoerd hebt ?

want een draaiend windows systeem in orginele config met een nieuw mobo werkt zelden

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 november 2002 @ 18:26:
Ik neem aan dat je wel een nieuwe windows installatie uitgevoerd hebt ?

want een draaiend windows systeem in orginele config met een nieuw mobo werkt zelden
nou, bij een nieuwe windows install op een i8xx bord zul je volgens mij altijd een unknown pci device hebben in je apparaatbeheer.

in jouw geval met windows 95 zou ik zeggen: maak je niet druk, zolang hij stabiel draait is er niks aan de hand. je zult er toch niet de bruutste spellen op gaan spelen neem ik aan, dus een beetje performance verlies lijkt me niet erg.

overigens is deze ook voor win 95:
http://www.canyon-tech.com/Download/infinst_enu2.8.zip

• nathanb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08-2024
nee, het gaat mij ook niet om de performance.
maar als win geen pci bus heeft, werken bijv de videokaart (onboard) drivers, de netwerkkaart drivers en de geluidskaart drivers ook nie...

• smvs
  • Niet online
nathanb schreef op 10 November 2002 @ 20:03:
nee, het gaat mij ook niet om de performance.
maar als win geen pci bus heeft, werken bijv de videokaart (onboard) drivers, de netwerkkaart drivers en de geluidskaart drivers ook nie...
heb je die zip file uit de link al geprobeerd?

• dion_b
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nathanb schreef op 10 November 2002 @ 18:23:
even een klein vraagje. ik probeer nu al de hele dag mijn ouwe pc met win95 werkend te krijgen met een ander moederbord, namelijk een GA-6wmm7 mobo, met Intel 810 chipset en video&sound onboard.
nou is het grote probleem dat windows 95 de pci-bus niet goed ondersteund ofzo.
hij herkent hem wel bij nieuwe hardware, maar er staat steeds een uitroepteken voor. op de intel website staat de "INF update software" die windows moet laten werken met intel chipsets.
het probleem is alleen, dat de nieuwste versie voor win95 maar tot de 440 gaat. de andere versies zijn alleen voor win98... betekend dit dat ik win95 & i810 wel kan vergeten?
Probeer anders gewoon die van Win98, Intel heeft het allicht niet getest, maar het zit er redelijk in dat het gaat werken. En zo niet- ach, je hebt weinig te verliezen IMHO.

Misschien een andere vraag: waarom in godesnaam Win95 :?

Oslik blyat! Oslik!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 10 november 2002 @ 20:22:
[...]

Probeer anders gewoon die van Win98, Intel heeft het allicht niet getest, maar het zit er redelijk in dat het gaat werken. En zo niet- ach, je hebt weinig te verliezen IMHO.

Misschien een andere vraag: waarom in godesnaam Win95 :?
Omdat het zo'n lekker licht OS is :). Ok, tegen Win98lite zou ik zo ook niet weten wrom Win95, maar toch..

Wat betreft drivers voor mobo, vraag ik me af hoe dat zit. Ik heb eigenlijk ook nooit Via 4-in-1 nodig gehad, wel geinstallt omdat ik anders superbrakke performance krijg, maar nodig om te functioneren :?

Nee.

Kijk wat ik op Driverguide vind..
Usefull for lots of boards with intel810,820,840 chipset, its update the windows inf files so the next time you restart your computer, the system (even win95, and even the Hebrew ver) suddenly finds the exact drivers and install them.
the "writer" is netadmin, and intalled them on some diferent computers.
http://www3.driverguide.c...5&qa5=1&qa6=496&dp=3&fs=0

download

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• dion_b
  • Laatst online: 08:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

W3ird_N3rd schreef op 10 november 2002 @ 21:58:
[...]
Wat betreft drivers voor mobo, vraag ik me af hoe dat zit. Ik heb eigenlijk ook nooit Via 4-in-1 nodig gehad, wel geinstallt omdat ik anders superbrakke performance krijg, maar nodig om te functioneren :?

Nee.
Tja, drivers heb je altijd nodig, de vraag is alleen of de default drivers voor een bepaald OS functionele ondersteuning bieden.

Zonder extra drivers zullen vrijwel alle videokaarten het met de default VGA driver doen, maar tenzij je kickt op 640x480x4b is dat niet aan te raden.

Voor mobos is niet anders, je --hoeft-- voor geen enkel mobo drivers te installeren voor minimale functionaliteit, maar als je bijvoorbeeld AGP aan wil zetten, je HDD efficient wil benaderen of tig andere dingen fatsoenlijk wil doen, dan is iets beter dan de default drivers van WIn95 dringend aan te raden.

Sowieso snap ik juist niet dat zoveel mensen denken dat VGA kaarten, geluidskaarten, TV-kaarten, modems, NICs etcetcetc allemaal wel drivers nodig hebben maar er vreemd van opkijken als je zegt dat je mobo (chipset) ook liefst een driver heeft... :?

* dion_b vermoedt dat het te maken heeft met het feit dat Win98 alle i4xx chipsets out-of-the-box redelijk ondersteunde en mensen het daarom niet gewend zijn...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1