2 interfaces routen naar hetzelfde netwerk

Pagina: 1
Acties:

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 13:15
Ik heb hier een servertje staan met 2 netwerk verbindingen naar hetzelfde netwerk. Op dit moment gebruik ik er echter maar 1, want het lukt me niet om enig verkeer over een tweede verbinding te routen. Beide verbindingen hebben dus dezelfde gateway.
Als ik beide interfaces geupped hebt dan gaat al het verkeer gewoon over de eerste route die hij tegenkomt, logisch.
Ik heb uitvoerig gezocht, maar bijna alles wat ik vind gaat over routen naar 2 verschillende netwerken met dus verschillende gateways. Ben zelf niet zon grote routeer held, en heb echt geen flauw idee hou ik dit zou moeten oplossen. Ik begin zo langzamerhand een beetje te twijfelen of dit uberhaupt mogelijk is, omdat er dus ook zo weinig over te vinden is.

Heeft iemand zoiets weles werkend gehad?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Wat probeer je eigenlijk te doen ?
Failover/redundancy ?
Performance vergroten ?
Zo ja zie: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21#21

Zo nee, leg eens uit wat je wilt

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Predator, wat bedoel je precies met die link. Bedoel je dat als je twee NICs 1 MAC adres geeft dat ze dan redundant/parallel werken ?
Pimlie : Vertel er ook even bij Welke OS je gebruikt ed. Misschien handig om de volgende indeling aan te houden :
situatie : welke systemen, waar, hoe verbonden, relevante specs, OS, evt relevante programma's
wat je wilt : lijkt de duidelijk ;)
mogelijke oplossingen volgens jou, en wat je al uitgedoktert hebt.

• pimlie
hmm, denk dat ik eigenlijk al wat verder ben geholpen nou. Dit topic geeft me wel wat inspiratie, met name deze reply ;)

Wat ik heb is het volgende:
- servertje met 4 netwerkkaartjes (2 naar buiten, 2 naar binnen) en Debian
- 2 (pppoe) verbindingen naar de TU

Wat ik wil is het volgende:
- gelijktijdig 2 verbindingen naar de TU, zodat ik 200Mbit tot mijn beschikking heb
- mijn RTCW server moet op 1 ip draaien
- apache moet op 1 ip draaien
- NAT moet over beide kunnen, zeg maar iets van even ipadressen over de 1 en oneven over de ander

Blijkbaar heet dat dus bonding wat ik wil? Maar ik ga eens dat van Xanthorax proberen.
Altijd lastig dat zoeken als je niet weet waar je nou eigenlijk naar moet zoeken >:)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

QBiT schreef op 10 November 2002 @ 18:57:
Predator, wat bedoel je precies met die link. Bedoel je dat als je twee NICs 1 MAC adres geeft dat ze dan redundant/parallel werken ?

:?
volgens mij zit jij ergens anders te kijken dan de link die ik gaf hoor :P
pimlie schreef op 10 November 2002 @ 19:14:
Blijkbaar heet dat dus bonding wat ik wil? Maar ik ga eens dat van Xanthorax proberen.
Altijd lastig dat zoeken als je niet weet waar je nou eigenlijk naar moet zoeken >:)

Nee, bonding/trunking e.d zijn layer-2 (ethernet) bundeling methodes.
Jij wil dit op layer-3 doen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Mischien met zoiets ??

http://www.nexland.com/turbo.cfm

• pimlie
Ik heb nu die rulez aangemaakt en het werkt nu. Al het verkeer dat op ppp1 binnenkomt gaat ook over ppp1 weer naar buiten.

Dat is opzich mooi, maar dat betekent ook dat alles wat van mijn server en het netwerkje daarachter komt dus over ppp0 gaat. Waarom kan je niet zoiets doen als dat alle even ipadressen over ppp0 gaan en alle oneven ipadressen over ppp1, of zeg ik nu iets heel raars :?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-08 21:17

Pogostokje

* twiet *

Waarom kan je niet zoiets doen als dat alle even ipadressen over ppp0 gaan en alle oneven ipadressen over ppp1, of zeg ik nu iets heel raars :?
Ik durf niet te zeggen of het kan, maar het is in ieder geval niet iets wat 'logisch' is of wat veel gebruikt wordt. Normaal gesproken wil je niet even/oneven scheiden. Je wil je verkeer load balancen of bepaalde diensten over een bepaalde NIC heen laten gaan. Een verdeling op even/oneven destination valt daar niet onder.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
399 dollar. beetje duur.

ik vraag me af hoe je zo'n ding softwarematig met 2 nics kan maken.
Pagina: 1