Toon posts:

[wireless] Het werkt maar nog niet goed, hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 1,5 maand werkt ons draadloos netwerk eindelijk sinds vanmiddag.

Echter we zitten nog met een probleem en ik denk dat het in de settings zit, weet echter niet precies wat de settings precies doen.

Nu is het zo:
Lokatie 1 chello <=>router<=>3 pc's met utp en 1x WAP11 ==> externe antenne
(verbinding in bridgemode, afstand ca 450 meter)
Lokatie 2 Externe antenne <====Wap11==> PC

Dit werkt, alle pc's kunnen internetten.

Probleem:
De verbinding valt regelmatig uit (timeout) als ik ping naar de WAP11 op lokatie 2 net als de pc op lokatie 2. Als deze pc dus wil internetten krijgt deze regelmatig dus geen pagina's te zien, vaak pas na diverse malen refreshen komt er pas een pagina, hetzelfde geld voor downloaden.
Nu hebben we gekeken in de settings van de WAP11 maar ik snap niet precies wat welke setting doet.

Het gaat over 2x WAP 11 versie 2.2(nieuw model dus)
Wat is er nu belangrijk voor optimaal BRIDGE performance?
Welke settings moet ik wijzigen en waarin?

De settings:
Beacon interval: 100 (staat dit goed, welke setting is optimaal? wat doet deze setting precies?)
RTS Threshold: 2432 (idem vraag)
Fragmentation Threshold: 2346 (idem vraag)
DTIM Interval: 3 (idem vraag)

Basic rates: 1-2 (mbps) (Kan hem ook op 1-2-5,5-11 zetten, wat is beter?)
Transmasion Rates: 1-2-5,5-11 (kan hem ook op 1-2 zetten, wat is beter?)
Auth.. Type: Open
Antenne: Left (klopt, of linkse zit buiten antenne)
Preable Type: Long (of is short beter?)
SSID Broadcast: Enable (of moet deze op disable staan?)

Gaarne adviezen, na 1,5maand experimenteren willen we het eigenlijk perfect werkend hebben

Alvast bedankt voor de hulp.....

Verwijderd

Topicstarter
Bump

Niemand?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
mischien je treshold van je pakket grootte aanpassen , zoek anders in google op wap11 v2.2

ik heb hem hier ook maar zonder problemen , kheb ook geen externe antenne en andere kant is wlan kaartje mijne staat dus in ap modus.

Je weet trouwens dat er een 22mbit tweak is ? zoek maar eens naar wireless leiden , die gebruiken ook wap11 en weten je wel te vertellen wat de problemen van die dingen zijn.

Verwijderd

raymonvdm schreef op 11 november 2002 @ 22:20:
Je weet trouwens dat er een 22mbit tweak is ? zoek maar eens naar wireless leiden , die gebruiken ook wap11 en weten je wel te vertellen wat de problemen van die dingen zijn.
Wireless Leiden

offtopic:
Ideetje waar ik een externe antenne voor binnenshuis kan krijgen voor mijn Asus WL-300 AP?

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op 11 november 2002 @ 22:20:
mischien je treshold van je pakket grootte aanpassen , zoek anders in google op wap11 v2.2

ik heb hem hier ook maar zonder problemen , kheb ook geen externe antenne en andere kant is wlan kaartje mijne staat dus in ap modus.

Heb ik al geprobeerd, zowel op google als op wireless leiden, maar nergens kun je echt info vinden voor optimale settings of een uitleg wat een bepalde setting nu precies doet.

Die van 22mbit wist ik al, dit heb ik zelf in een ander topic al gemeld, het is geen tweak maar een verborgen instelling via het standaard menu van de wap11.

• raymonvdm
Wat heb je trouwens voor antenne ? want ik zoek ook nog wat voor binnenshuis bij voorkeur of een kleintje voor aan de voorgevel hoeft maar een bereik te hebben van 30 meter door 2 spouw muren heen ....

Is dit trouwens wel te doen met 2 wap11`s k heb nu een wap 11 met wlan kaartje

Scheelt dat ook ?

Verwijderd

Topicstarter
Wij gebruiken de antenne type SD15, dit is echter een buiten antenne voor bereik tot ca 3 km. Onze afstand is ca 450 meter.

Ik heb al vanalles gezocht maar kan gewoonweg niets vinden over de ideale settings. Als je linksys contacteerd krijg je een leuke mail terug dat ze externe antenne's niet ondersteunen.

Het rare is dat als de verbinding werkt we elkaar pingen met ca 3ms en dat constant, maar ineens komen er timeouts en gaat de ping ook omhoog naar ca 30 ms. De timeouts worden meer en meer en op een gegeven moment is de gehele verbinding gewoon weg.

Dan is het een kwestie van wachten totdat er weer een verbinding is. We hebben al eens de AP's reset en opnieuw ingesteld. Ook werken ze niet als we ze beide op 22mbit zetten, op default werken ze dan wel(totdat het weer uitvalt).

Het zou ons veel helpen als iemand een paar nuttige tips had over bv hoe je op een simpele manier de antenne's uit richt en/of welke settings je moet aanpassen om het te optimaliseren.
Misschien dat iemand tijd heeft om ons ter plaatse te helpen??
Zijn er bedrijven bv die app. hebben om antenne's te richten?

We wonen in de gemeente Deurne(NB), plaatsje Neerkant.

• raymonvdm
En als je de verbinding hard vast zet op 5.5 Mbit en dan eens kijken hoelang het duurt??

en zitten alle kabels ertussen wel goed , tussen antenne en ap zo`n kort mogelijke kabel,

Wij hebben hier trouwens ook problemen met een Cisco set AP 350 met 2 yagi antennes , en dit komt vermoedelijk omdat bij een van de antennes de voet is afgebroken door de storm (dingen staan 4 hoog in de middle of dordrecht op een paaltje ) antenne wordt morgen vervangen en dan weet ik dus meer.

De afstand volgens routenet 1.4 KM

Bij mij valt thuis (Wap 11 V2.2 met wlan kaartjes , sitecom / edimax) de verbinding weg op het moment dat ie slechter wordt en hij gaat zoeken naar de beste snelheid.

[ Voor 0% gewijzigd door raymonvdm op 13-11-2002 13:31 . Reden: nog meer info ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit gebeurd er bij ons:

Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=5 ms TTL=30
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=21 ms TTL=30
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=4 ms TTL=30
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=2 ms TTL=30
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=42 ms TTL=30
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=7 ms TTL=30
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=30 ms TTL=30
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=3 ms TTL=30
Time-out bij opdracht.
Time-out bij opdracht.
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=19 ms TTL=30
Antwoord van 192.168.0.15: bytes=32 tijd=8 ms TTL=30
Time-out bij opdracht.
enz

Zoals je ziet elke paar seconden een timeout en ook gaat de ping tijd regelmatig flink omhoog, hierdoor is het normaal gebruik bijna onmogelijk, internet pagina's opvragen gaat amper, bestanden downloaden en versturen al helemaal niet. Zelfs icq en msn werken niet eens goed.

edit:
Als ik de snelheid dus vast zet op 5.5 wordt het wel een stuk stabieler, aanzienlijk minder timeouts en bestanden kan ik ok versturen.
Duid dit erop dat de antenne's niet goed zijn afgesteld? (afstand ca 450 meter)

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
de wap11's bepalen de optimale snelheid doormiddel van een treshold.
met een verbinding op de lange afstand varieerd dat nogal.

het is dus verstandig om de auto fallback uit te zetten en hem te locken op 1 snelheid.

wat de antenne uitgang betreft die wordt bepaald van uit het vooraanzicht.
left antenne is dus links met de voorkant naar je toe.

let ook op hoeveel connectors en wat voor kabel je gebruikt.
omdat je zo weinig vermogen hebt zit daar een hoop verlies in.

ssid broadcast zou ik uit zetten. zie dat maar als een omroeper die continu aan het roepen is van "hallo hier staat een access point"

erg belangrijk is de fresnell zone (de eerste paar meter moet er niks in het straalpath staan)
deze zone zit rondom de antenne met een piek in de straalrichting.
zorg ook dat de beide antenne's de polarisatie het zelfde zijn Horizontaal Of Verticaal.
(Horizontaal schijnt beter te werken op de lange afstand)

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• raymonvdm
als ik ssid uitzet kan m`n kaartje m`n ap niet meer vinden , ook al geef ik de ssid op

Op die manier pingen heb ik ook gehad , met 2 wlan kaartjes in adhoc heb er toen 2 ijzerdraadjes ingezet als antenne en toen ging het al beter , Dus staat je antenne wel op de juist uitgang ?

Verwijderd

Topicstarter
Ja de antenne's staan zeker goed, het is een afstand van ca 450 meter tussen de 2 WAP's, zonder de buiten antenne's halt ie nog geen 30 meter buiten.

Door hem vast te locken op 5.5 is het netwerk idd stabiel (ten minste vanmiddag en vanavond). Ook heb ik eens goed buiten gekeken naar de antenne's, pluggen ed zitten er goed aan en kabel is de 1 na duurste die er voor 2.4ghz verkrijgbaar was. Ook de kabel lengte is tot het minumum beperkt gebleven van niet meer als 3 meter per wap.
Wel hebben we besloten om een tak van een boom te verwijderen die een paar meter van 1 antenne er een beetje voorhangt(dit moeten we nog doen), dit om ervoor te zorgen dat de fresnell zone idd 100% vrij wordt.

ssid heb ik nu ook uit gezet net als powersave mode en hij staat gelocked op 5.5mbit.
Zoals het er nu naar uitziet is het netwerk stabiel en ping ik van mijn pc naar de andere WAP11 constant 2ms zonder timeouts.

Iemand nog nuttige tips om de settings te tweaken, zijn er waardes bij die ik hoger of lager moet zetten? (let wel op het gaat hier om een BRIDGE mode, niet als AP)

Wat gebeurd er als ik hem op 22Mbit vast zet en het signaal is niet goed, valt dan de verbinding uit of wordt er op een lagere snelheid gezonden?
Lieft had ik hem op 22 namelijk, niet voor de snelheid(is namelijk voor internet alleen) maar voor de veiligheid, de meeste kaartjes gaan maar tot max 11mbit dacht ik, vandaar liever op 22mbit.

thx

• raymonvdm
Zie je wel dat settings en antennes belnagrijk zijn..

Maar jij zegt dat je zonder antennes 30 meter haalt dat moet ik nou net hebben...

Dus dan toch maar een 2e AP ? halen denk.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ca 30 meter maar..........

De AP hangt boven onder de nok van het dakbij een raam en die 30 meter is een schatting, ik heb hniet gemeten, wij gebruiken hem niet als AP maar als Bridge namelijk.
Pagina: 1