[XP] complete installatie verwijderen en installeren

Pagina: 1
Acties:

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:11
Ik heb 2 problemen met Windows XP.

Situatie:
Computer met 2 hd's ( C: & D: )

Ik wou op C: winXP installeren dus die heb ik helemaal geformateerd. Op D: heb ik de backups en zo staan (mp3, films). Omdat mijn moederbord (a7v133) om een duistere reden niet toe staat dat ik met een scsi cdrom te booten, heb ik eerst een alternatieve bootdisk van internet gehaald. Opzich werkte die goed, maar wanneer de installatie vanuit Dos begint, geeft deze aan dat 'smartdrive' niet geladen is en dat dat wel verstandig is. Dat heb ik genegeerd en ben doorgegaan. De installatie begint bestanden naar hd te kopieren, maar stopt dan. Cdrom valt stil en resetten is het enige wat dan nog kan. Een andere xp cd helpt niet.

Waar kan dat aanliggen?

Dat die smartdrive niet geladen is kan volgens mij niet het probleem zijn, want win2000 heeft er geen problemen mee.

Toen heb ik dus win2000 geinstalleerd, om vervolgens XP vanuit win2000 te installeren. Dat werkte wel, maar toen alles uiteindelijk op de hd stond bleek XP op D: geinstalleerd te zijn. Dat was dus niet de bedoeling. Hij had win2000 moeten overschrijven. Ik denk dat dit mijn eigen fout geweest is. Nu zit ik met een dualboot van Win2000 (C:) en WinXP (D:). XP staat dus op mijn data hd. Dat wil ik niet, dus nu moet die installatie ongedaan gemaakt worden.

Kan dat op de volgende manier of zie ik nog wat over het hoofd?

De mappen 'd:\windows' en 'd:\Documents and Settings' handmatig verwijderen en de oude boot.ini:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="WinXPPro" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Win2000Pro" /fastdetect
C:\="Previous Operating System on C:"

wijzigen naar
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Win2000Pro" /fastdetect
C:\="Previous Operating System on C:"

• Tim Schuhmacher
klein schopje omhoog

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Procedure: Windows XP Setup starten vanuit MS-DOS
Is waarschijnlijk wel nuttig, hier wordt uigelegd hoe je XP vanuit DOS moet installeren :).

Verder geeft het zo zien inderdaad geen problemen als je je .ini aanpast.
Hier staat een handleidinkje voor het bewerken van je boot.ini:
Procedure: Het bestand Config.sys in Windows 2000 bewerken ;).

• Tim Schuhmacher
Dank je voor de linkjes, maar het geeft eigenlijk geen antwoord op mijn vragen. Ik weet hoe ik XP vanuit Dos moet installeren, maar waarom de installatie niet doorgaat is mij nog onduidelijk.

En mijn 2e vraag ging niet over hoe ik mn boot.ini moet veranderen, maar of ik samen met het verwijderen van de mappen 'd:\windows' en 'd:\Documents and Settings' alle sporen van XP heb verwijdert?

Verwijderd

op je xp cd staan een dir bootdisk... met iets van makeboot.exe... gebruik die (4 floppen). het zou kunnen zijn dat je je scsi drivers moet installeren (als je oude of goedkope troep hebt), de opmerking komt vanzelf (hit blabla if u need to install 3rd party scsi drivers), maar dat is tegenwoordig bijna niet meer nodig...

• Tim Schuhmacher
Dat is idd nog een idee om te proberen om XP geinstalleerd te krijgen.

Verwijderd

de install van je scsi drivers hoeft iig niet... anders stond er scsi ipv multi in je boot.ini

• Tim Schuhmacher
Even voor een compleet verhaal.
Die XP bootdiskettes (6 in totaal!) van de microsoft site was de oplossing.
Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1