Toon posts:

[CD RW] Verschil quick-erase en full-erase (Nero)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat het verschil tussen quick erase en full erase is ben ik door zoeken inmiddels achter. Bij quick erase is de data niet helemaal weg en bij full wel. Maar wat ik niet kon vinden was wat het nut van het verschil is. (Buiten dan dat je gevoelige informatie helemaal kan wissen)

Ik gebruik CD RW's vooral voor mijn mp3 cd speler. Ik werk met een laptop met een harde schijf van 6 gig waarvan twee gig vrij. En als ik dan weer eens een lading mp3tjes heb gedownload dan brand ik ze op een CD RW om af te luisteren, op fouten en of ik het wat vind (onbekende liedjes) enz. Want luisteren met laptop speakertjes vind ik niet zo relaxed. Als ik niet al te veel discspace nodig heb laat ik ze op mijn HD staan totdat ik 700mb heb om te branden op een CDR, maar ik gebruik een CDRW dus ook vaak als opslagplaats totdat ik 700mb heb.

Nu wil ik weten of er verschil is tussen een quick erase en een full erase in verband met fouten met branden ofzo daarna, en dat de kans groter is dat dat mislukt.
Het is geen ramp als ik wat mp3 tjes kwijtraak maar als ik het had kunnen voorkomen...

Ik brand en wis ;) dus met Nero, maar dat stond al in de topictitel.

Zoals ik al zei, heb ernaar gezocht. Met google dus enige info gevonden, maar verschillende zoekopdrachten hier op GoT hebben niks opgeleverd.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik dacht dat je een lege rewritable aanzienlijk sneller kan volschrijven dan 1tje waar nog informatie opstaat. Maar ja, dan moet je wel eerst de tijd nemen voor een full erase, dus snelheidswinst, nou nee :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat dat sowieso niet veel uitmaakt bij mij want de brander zit aan mijn USB vast en dan kan je toch niet sneller brander dan 4x. Brander kan wel sneller maar ik heb geen USB 2.

Verwijderd

Ik denk niet dat er zoveel verschil is tussen dat quick of full erase ...
Zoals je zegt is met full erase de data echt helemaal weg, de data word overschreven met 0-waarden (of iets waar je nix mee kan aanvangen). die quick erase doet gewoon de inhoudstafel weg van de cd

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12

bladebla

<Piéééép>

Ik meen dat je moet full erase moet doen als je een cdrw hebt gebruikt voor packet writing zoals bij DirectCD (=je brander als een soort harddisk gebruiken) en deze nu weer voor 'traditioneel' branden in Nero wilt gebruiken.

Aangezien ik nooit zoiets als DirectCD gebruik en ik verder nooit problemen heb met quick erase, gebruik ik de full optie nooit.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Verwijderd

Topicstarter
bladebla schreef op 10 november 2002 @ 16:42:
Ik meen dat je moet full erase moet doen als je een cdrw hebt gebruikt voor packet writing zoals bij DirectCD (=je brander als een soort harddisk gebruiken) en deze nu weer voor 'traditioneel' branden in Nero wilt gebruiken.
Ik doe meestal multi session. Is dat te vergelijken packet write? das toch slepen met bestanden alsof het een HD is? (Daar loopt mijn laptop altijd volledig op vast dus dat doe ik nooit, gaat als het lukt ook tergend traag.) Of valt multi session onder 'traditioneel' branden?

---

Mijn vraag gaat eigenlijk echt om de betrouwbaarheid van de data geschreven na het wissen van de cdrw. Ook op de lange duur.

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Verwijderd schreef op 10 november 2002 @ 16:53:
[...]
Ik doe meestal multi session. Is dat te vergelijken packet write? das toch slepen met bestanden alsof het een HD is? (Daar loopt mijn laptop altijd volledig op vast dus dat doe ik nooit, gaat als het lukt ook tergend traag.) Of valt multi session onder 'traditioneel' branden?

---

Mijn vraag gaat eigenlijk echt om de betrouwbaarheid van de data geschreven na het wissen van de cdrw. Ook op de lange duur.
Packet writing is idd slepen met je bestanden, maar is niet hetzelfde als multisession wat je met Nero doet. Overigens bij google groups kun je nog wel het een en ander vinden: gezocht op: quick erase nero, en bv deze

[oeps]
Oh, ik zit mijn eigen verhaal te ontkrachten. :D Als ik dat verhaal in die link mag geloven geldt dat packet writing verhaal alleen voor 'formatting'. Nog een derde optie dus.
[/oeps]

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Packet writing gaat het toch helemaal worden in combinatie met Mt Rainier ?

Mother, will they like this song?

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

offtopic:
Mt Rainier? Nog niet van gehoord...hmm even zoeken:

What is Mt. Rainier?:
The idea with the Mt. Rainier format is to enable native operating system (OS) support of CD-RW drives and background formatting. This will ensure greater compatibility, eliminate users' dependence on proprietary read drivers, and make the technology easier to use.

Hmm, van wat ik er snel over gelezen heb, zegt het me nog steeds niet zoveel.

Maar ik bedacht net, tijdens het branden van een cd, nog iets over de betrouwbaarheid van een cd. Je kan bij Nero 'verify data' aanvinken, dan kun je er aardig van op aan dat je cd(rw)tje goed gelukt is.

Verwijderd

Topicstarter
bladebla schreef op 11 november 2002 @ 11:44:

Maar ik bedacht net, tijdens het branden van een cd, nog iets over de betrouwbaarheid van een cd. Je kan bij Nero 'verify data' aanvinken, dan kun je er aardig van op aan dat je cd(rw)tje goed gelukt is.
Dat is idd waar. Dat doe ik ook wel eens, maar is ms slim om het altijd te doen. Het enige nadeel is dat het even lang duurt als het branden zelf en dat is voor een hele cd rw ruim 20 minuten voor mij.

En full erase duurt nog geen 10 min. Dus als de kans groot is is dat de data daarmee beter gewaarborgd wordt, lijkt me dat een beter alternatief.
Maar nu las ik weer dat het slechter was voor je CDRW, je kon hem dan minder vaak herschrijven (boeien, zo duur zijn ze nou ook weer niet). Maar ook iets dat het slecht was voor je brander vanwege de hogere temperatuur :? En dat vind ik wel weer iets om rekening mee te houden. (Externe branders zijn vrij prijzig.)

• bladebla

bladebla

<Piéééép>

Ja, theoretisch zou je hem minder vaak kunnen herschrijven, omdat een je cdrw nu eenmaal (hoeveel is het? 1000x?) niet oneinding opnieuw kunt gebruiken.

Bij een full erase wordt de laser wel weer gebruikt om het oppervlakte te smelten van de cd, maar goed, dat gebeurt ook als ik hem beschrijf. Daar heb ik hem ook immers voor gekocht. Maar ik sta daar zelf niet zo bij stil. Mijn 2x brander heb ik net vervangen voor een 48x, terwijl hij het nog prima deed na alles wat hij te verstouwen heeft gehad :)

'k Denk dat voordat jouw brander de geest geeft, je ook alweer aanbeland bent bij andere prijzen / technologie.

Verwijderd

Topicstarter
*Nog maar even een kickje :)

Want ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag of er verschil is in betrouwbaarheid van de data geschreven ná het wissen van de cdrw met quick of full-erase. Ook op de lange duur.
Pagina: 1