[smp] win xp beter in smp?

Pagina: 1
Acties:

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54
aangeizen ik nu een dual boot heb met oa win 2k en win xp, vroeg ik me af welke van de 2 op te offeren.

hierbij speelt de SMP kernel van het os een grote rol. aangezien ik een BP6 heb met dual celeron 300A@495.

dus de vraag: Is win XP beter in smp of niet? (en waarom?)

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Zowel Win2k als WinXP Pro gaan goed om met SMP.

Je kan het beste zelf uitvinden welk OS beter geschikt is voor SMP.
Draai wat benchmarks met SiSoft Sandra ofzo. Persoonlijk denk ik
dat WinXP beter uit de bus komt, maar dat is mijn intuïti. :)

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 21:21
http://www.infoworld.com/...1/10/29/011029tcwinxp.xml

Is een oude review, ik weet niet in hoeverre bijvoorbeeld sp1 hier verandering in heeft gebracht.

Mijn fotografie en videografie

• jedel
k7of9 schreef op 10 November 2002 @ 16:24:
http://www.infoworld.com/...1/10/29/011029tcwinxp.xml

Is een oude review, ik weet niet in hoeverre bijvoorbeeld sp1 hier verandering in heeft gebracht.
ja die had ik ook al gelezen, volgens die benchmarks is winXp altijd langzamer
dat zegt nog niet zo veel over de smp kernel

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Het verschil zal in elk geval niet groot genoeg zijn om merkbaar te zijn, denk je ook niet? Pak gewoon het OS dat je het lekkerst vind werken!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:14
Ik heb zelf het idee dat SMP onder WinXP net iets lekkerder verloopt. Dat zou eigenlijk ook moeten gezien Microsoft zegt zeer veel zaken (vooral op kernel nivo) in WinXP multithreaded te hebben gemaakt.

Bij het opstarten is er al een verschil te bemerken (dat valt iedereen denk ik wel op). Op mijn dual PIII is de boot tijd van net iets meer dan twee minuten (W2k) terug gegaan naar ongeveer 10 seconden (WinXP). Dit is vanaf het moment van inlezen MBR tot succesvol ingelogd zijn (geen harde schijf gepruttel meer).

Verder werkt bijvoorbeeld Visual Studio .NET veel lekkerder tegelijk met virtual machines in VMWare onder XP.

Misschien is XP tenminste het proberen waard dus. Ben benieuwd, misschien kun je voor beide OS-en je bevindingen posten.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• jedel
Ik zal eens wat testjes runnen (sisoft sandra ed.)
het probleem is dat die syntetisch benchmarks vaak niet heel "objectief" zijn
en dat soort dingen als soepeler, zijn toch een sorrt gevoels kwestie; ik had wel het idee dat het wat soepeler ging maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik nog niet zo veel programma's geinstallerd heb op mijn win xp boot. Dat maakt het erg moeilijk om er echt iets zinnigs over te zeggen.
maar als, zoals hier boven gezegt word door The Lord, dat de kernel meer mutithreaded is gemaakt dan zou het soepler moeten werken....(dan zit ik allen nog met het probleem dat in win xp een beetje te "blij" vind (win 2k is wat zakelijker))

Pagina: 1