RIP GF3 Ti 200?

Pagina: 1
Acties:

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hoi tweakertjes..

Ik vrees dat ik een GF3 verneukt heb...

Check allereerst eens dit topic: Volcano 7 heatsink op GF3 :+

Ik heb het standaard heatsinkje van m'n GF 3 verwijderd, geprobeerd er een Volcano 7 heatsink op te zetten, maar dat ging net niet (geen plaats genoeg). Dus heb ik er dan maar een standaard P3 heatsinkje opgezet, en bevestigd met rekkertjes (tussen de ribben van de heatsink gespannen, en aan de andere kant tussen de kloven van de AGP-connector). Tot nu toe geen probleem. Maar ik steek m'n PC aan, en ik zie dat het beeld niet goed in orde zijn... In DOS-omgeving zijn er letters veranderd (bijvoorbeeld @ ipv D enz), tot ik in windows kom... Het beeld is daar helemaal door elkaar, niet meer te lezen.

M'n grote vraag: ligt dit aan de GPU of het geheugen? Ik moet toegeven dat ik geprobeerd heb het heatspreadertje op m'n geheugenchips te verplaatsen (om die Volcano 7 heatsink te laten passen), maar ik heb zeker geen overdreven macht gebruikt (niet geforceerd), en ik heb niet doorgeduwd toen ik merkte dat het heatspreadertje goed vastzat..

Met de GPU heb ik ook weinig gedaan.. Met een doekje de thermal paste eraf geveegd, een standaard P3 heatsink erop en een beetje koelpasta die bij een Volcano 9 zit erop gedaan. Ik ben er heel voorzichtig mee omgegaan.

Dus heeft iemand een idee waar dit aan ligt??? Dit is ZWAAR kut.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dit probleem ken ik, denk ik.

Heb je Arctic Silver gebruikt ? Dan is dat de boosdoener.

Nee, AS is niét electrisch geleidend, maar heeft helaas wel een capaciteit. Dus als je, net als ik, AS tussen de pootjes van je RAM chips gekregen hebt gaat het kleine beetje AS als condensator werken. En een condensator is gewoon een geleider bij hoge frequenties.

Ik had een dooie GF2MX te betreuren na overmatig aanbrengen van AS voor installatie van RAM sinks...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Jupiler schreef op 10 November 2002 @ 15:44:

Tot nu toe geen probleem. Maar ik steek m'n PC aan,
daar heb je het probleem al , dat zal nooit goed gaan :+

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Die brakke ascii-tekens in DOS is meestal een teken van brak geheugen op de videokaart. Is het misschien mogelijk om (met een digicam ofzo) een fotootje te maken van je beeldscherm (zowel tijdens het booten als in Windows)?

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dat kan wel :)

Trouwens, niet alleen ASCII tekens in DOS zijn anders, het hele beeld in Windows is door elkaar.

En vroeger heb ik wel AS gebruikt, maar enkel op de GPU (werkte perfect), en voor zover ik kan zien is er geen AS op de pootjes van het geheugen geslopen.. Die heatspreaders op het geheugen zaten er trouwens al op, heb ik niet zelf gedaan.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nog wat.. Ik kreeg dat brak beeld pas nadat ik de heatspreader van het geheugen heel lichtjes probeerde te verschuiven... Kan het daardoor komen?

En zou ik aanspraak kunnen maken op garantie :?

• bobsnl
  • Laatst online: 04-01 19:51
Jupiler schreef op 10 november 2002 @ 16:50:
En zou ik aanspraak kunnen maken op garantie :?
Tuurlijk niet. Wat denk je zelf. Om garantie te claimen moet je kaart echt in originele staat zijn.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Is ie eigenlijk ook.. Originele heatsink (en zelfde thermal paste die er eerst op zat), het is niet zichtbaar dat ik er ooit een andere heatsink op gezet heb.

En nu ik eraan denk, het is wel mogelijk dat er een beetje AS op de pootjes van het geheugen is terecht gekomen terwijl ik de AS eraf wreef, maar het lijkt me weinig waarschijnlijk.

• Pollewob
  • Niet online
Je hebt er zelf voor gekozen het risico te nemen de heatsink te vervangen, daardoor is de kaart stuk gegaan. Dus zal je nu ook de gevolgen moeten nemen, geen garantie dus.

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Hoe kan die winkel (of de mensen van point of view) zien dat ik de heatsink vervangen heb? Alles is nu terug in z'n originele staat.

M'n vraag: kan dit komen doordat ik de heatspreader van het geheugen probéérde te verschuiven? Ik heb het zachtjes gedaan, en ik heb niet verder geduwd toen ik merkte dat ie goed vast zat.

Pic volgt :)

• Pollewob
  • Niet online
Jupiler schreef op 10 november 2002 @ 17:03:
Hoe kan die winkel (of de mensen van point of view) zien dat ik de heatsink vervangen heb? Alles is nu terug in z'n originele staat.
Het gaat er mij nieteens om of ze het kunnen zien of niet. Jij hebt er gewoon voor gekozen om die kaart aan te gaan passen met alle risico's die daarbij horen. Dat die kaart nu dus waarschijnlijk overleden is is heel vervelend voor je, maar je wist van tevoren dat dat zou kunnen gebeuren.
Ik zou het daarom heel erg laag vinden om te proberen een winkel/fabrikant ervoor op te laten draaien.

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Ga terug naar af. Installeer voorzichtig de oude HSF-combo op je kaart. Maak de kaart goed schoon (contoleer elke millimeter op AS, vuil, etc.) Controleer dan de heatsinkjes op het geheugen. Loop vervolgens de geheugenpootjes goed na, of er geen AS beklemd tussen zit. Is dat wel zo: gebruik een wattenstaafje gedoopt in wasbenzine oid om de AS te verwijderen. (maakt niet uit als het achter de pootjes verdwijnt, als de AS maar geen contact meer maakt) Gebruik geen scherpe objecten (mesjes, naalden) want dit vergroot alleen de kans op het vernaggelen van je kaart ;)
Enne, er is nog hoop, want je computer start nog met de AGP-kaart :)
Succes.

"It certainly appears so..."

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
@ Pollewob: ik begrijp je.. En het gaat ook een beetje in tegen mijn eigen principes, maar ik kan eigenlijk niet anders, omdat ik gewoon geen geld heb om een nieuwe te kopen.. Ik ben nog een schoolganger en heb nog niet de leeftijd bereikt waarop je een legale vakantiejob mag uitoefenen.

@ Snipisnap: Ik zal het proberen, maar er zal weinig te doen zijn denk ik.. Die oude heatsink enz zit er al lang weer op. Maar ik kan enkel de pootjes buitenste geheugenchips controleren, omdat de rest onder het heatspreadertje zit.. En ik heb jammerlijk genoeg al mogen ondervinden dat die niet te verwijderen is :'(

Daarom lijkt het me ook sterk dat er AS op de pootjes geslopen zou zijn, want ze zitten bijna allemaal verborgen onder dat heatspreadertje.

Ik stel m'n vraag nogmaals: kan dit komen door het proberen loshalen van die heatspreader? Ik heb absoluut niet veel macht gebruikt.

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Jupiler schreef op 10 november 2002 @ 17:03:
kan dit komen doordat ik de heatspreader van het geheugen probéérde te verschuiven?
Ja, dat kan, zoek voor de aardigheid maar eens op GoT naar mensen die ook "heel zachtjes" hun koeler op hun nieuwe athlon plaatsten, waardoor er een stukje van de core af brak. (Resultaat was dan vaak een dooie dondervogel :))

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Lijkt me onwaarschijnlijk dat er een stukje van de core of van een geheugenchip afgebroken is.. En nogmaals, ik heb zeker niet geforceerd..

Dus mogelijkheden zijn AS op de pootjes van het geheugen of beschadiging door het proberen verwijderen van de heatspreader op het geheugen.. Afgaande op de "symptonen", wat denken jullie dat het is?

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Jupiler schreef op 10 november 2002 @ 17:37:
Lijkt me onwaarschijnlijk dat er een stukje van de core of van een geheugenchip afgebroken is.. En nogmaals, ik heb zeker niet geforceerd..
Zucht... , sorry hoor, maar als je zo zeker weet dat je niets geforceerd hebt, waarom vraag je dan vijf keer of het daar toch niet aan kan liggen?
Dan geef ik het langverwachtte antwoord, "Ja, daar kan het aan liggen", met een helemaal niet onlogische verklaring, en dan zeg je, "Nee, dat kan niet, want ik heb niets geforceerd" om vervolgens weer de vraag te stellen of het geheugen toch niet kapot kan zijn gegaan door het verwijderen van de heatspreaders.

• bobsnl
Jupiler schreef op 10 november 2002 @ 17:25:
@ Pollewob: ik begrijp je.. En het gaat ook een beetje in tegen mijn eigen principes, maar ik kan eigenlijk niet anders, omdat ik gewoon geen geld heb om een nieuwe te kopen.. Ik ben nog een schoolganger en heb nog niet de leeftijd bereikt waarop je een legale vakantiejob mag uitoefenen.
Dat is dan hetzelfde als iemand beroven omdat je ff weinig geld hebt. 'Ik kan eigelijk niet anders', is dan wel erg makkelijk. Hou de eer aan jezelf en wees eerlijk. Het risico heb je genomen en nu moet je ook de consequenties kunnen aanvaarden, vind ik.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Sorry, ik ben gewoon niet zo'n expert op dit gebied... M'n vraag was of dit kon komen door het - zacht - bewegen van die heatspreadertjes, en wat dat precies kan veroorzaken.

• bobsnl
Jupiler schreef op 10 november 2002 @ 17:48:
Sorry, ik ben gewoon niet zo'n expert op dit gebied... M'n vraag was of dit kon komen door het - zacht - bewegen van die heatspreadertjes, en wat dat precies kan veroorzaken.
Beweging geeft wrijging en daarbij dus een kracht op de geheugenchip(s). Het is altijd mogelijk dat de chip door zo'n kracht kapot gaat, maar als het heel zacht is, is die kans wel erg klein.

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Dus: RIP GF3 Ti 200? Hoogst waarschijnlijk wel jah....ik zou zeggen kijk nog een keer de hele kaart na, alles goed schoon, niks kapot enzo....zet dan de standaard hsf er weer op...als dat niet werkt, RIP GF3TI200 :'( ....

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Woei..

Ik heb de heatsink eraf gehaald, en ben vervolgens wat papieren doekjes en wattenstaafjes gaan halen. Ik heb alle koelpasta eraf geveegd, ook de randjes, echt alles. Met het wattenstokje ben ik ff over de pootjes van het geheugenchipje (dat niet volledig door de heat spreader bedekt is) gegaan, dan wat nieuwe koelpasta erop gedaan, mooi gelijkmatig verdeeld, en tot m'n grote verbazing werkte het weer..

Wat de oorzaak was interesseert me niet meer :)

_/-\o_ Ik ben jullie eeuwig dankbaar mensen _/-\o_

• Pollewob
  • Niet online
Dat is mooi. Nu hopen dat het vooral blijft werken :)

• cooolkast
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

cooolkast

Meeeh

Jupiler schreef op 10 november 2002 @ 19:45:
Woei..

Ik heb de heatsink eraf gehaald, en ben vervolgens wat papieren doekjes en wattenstaafjes gaan halen. Ik heb alle koelpasta eraf geveegd, ook de randjes, echt alles. Met het wattenstokje ben ik ff over de pootjes van het geheugenchipje (dat niet volledig door de heat spreader bedekt is) gegaan, dan wat nieuwe koelpasta erop gedaan, mooi gelijkmatig verdeeld, en tot m'n grote verbazing werkte het weer..

Wat de oorzaak was interesseert me niet meer :)

_/-\o_ Ik ben jullie eeuwig dankbaar mensen _/-\o_
Gefeliciteerd (na de bijna dood ervaring van je kaart :P ).....

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 07:45
dude, voortaan niet meer gaan morsen met je artic silver hè! ;)

hoever gaan we de kaart nu overclocken? ti500 snelheden ? :)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Pagina: 1