Ik heb een tijdje geleden een matrox framebuffer in mijn kernel geplaatst (heb g450) en mijn 'console' resolutie is 640x480 terwijl dat echt stukken hoger moet zijn. Als ik opstart met de kernel die door mandrake is gebakken, dan krijg ik automatisch wel een veel hogere resolutie. Waarom trekt die matroxfb zich daar niets van aan?
ben zelf ook eigenaar van een matrox g450, dus is leuk om te weten.
Maar waarom een framebuffer? Kan je niet gewoon je resolutie regelen???
Maar waarom een framebuffer? Kan je niet gewoon je resolutie regelen???
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Je hebt een framebuffer nodig om een hogere resolutie in je console aan te kunnen (bv 1024x786)
Verwijderd
Voeg het volgende toe aan je append regel in je lilo configuratie:
video=matrox:vesa:0x117
Hiermee zet je de framebuffer in 1024x768 bij 16 bit kleur.
Voor meer informatie zie de docs in de kernel source directory.
video=matrox:vesa:0x117
Hiermee zet je de framebuffer in 1024x768 bij 16 bit kleur.
Voor meer informatie zie de docs in de kernel source directory.
Dat geldt dus voor alle x consoles?Alarmnummer schreef op 10 November 2002 @ 20:12:
Je hebt een framebuffer nodig om een hogere resolutie in je console aan te kunnen (bv 1024x786)
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Ik heb zelf 1280x960@110Hz met 8-bit kleur (toch niet meer nodig in de console), met dit in lilo.conf:
append="video=matrox:xres:1280,yres:960,left:224,right:64,upper:35,lower:1,hslen:160,vslen:3,pixclock:5235,depth:8,sync:0x03"
Verder doe ik nix met het "fbset" tooltje tijdens de bootsequence.
/usr/src/linux/Documentation/fb/matroxfb.txt is ook heel behulpzaam.
succes
append="video=matrox:xres:1280,yres:960,left:224,right:64,upper:35,lower:1,hslen:160,vslen:3,pixclock:5235,depth:8,sync:0x03"
Verder doe ik nix met het "fbset" tooltje tijdens de bootsequence.
/usr/src/linux/Documentation/fb/matroxfb.txt is ook heel behulpzaam.
succes
Ik ben al een tijdje door mijn configuratie van mijn kernel aan het bladeren, maar je kan toch ergens opgeven dat de kernel parameters accepteerd? Ik heb dat volgens mij uitgezet, en ik kan niet meer vinden waar ik dat heb gedaan (als ik dat al heb gedaan).
Helemaal zeker ben ik er niet van (het zal vast op een manier te omzijlen zijn), maar bij mijn weten ondersteunt de kernel in de meeste gevallen wel boot-time parameters. De manpage bootparam (
zegt ook niets over het uitschakelen van die functie. De tip die nog wel eens wil helpen (al weet ik niet of matroxfb het ondersteunt) is om 'vga=ask' te gebruiken. Je kunt dan naar hartelust elke keer als je boot spelen met de waarden, net zolang tot je de goede hebt gevonden. De getallen die worden gegeven (zoals 791) komen niet altijd overeen met de resoluties die je verwacht.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Is dat eigenlijk het enige voordeel van de fb aanzetten of zit er nog meer aan vast (behalve dan een leuk pinguinnitje tijdens het opstarten)?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Mja, hogere resolutie in console, logotje en het kunnen draaien van directfb (en dergelijke) zijn zo'n beetje de voordelen ervan.
Plus dat een framebuffer op een hoop architecturen de enige mogelijkheid is om überhaupt beeld te krijgen, aangezien een aparte text-mode iets is dat je bijna alleen op PCs terugvindt (en alpha's, maar dat zijn praktisch PCs met een andere CPU).
Plus dat een framebuffer op een hoop architecturen de enige mogelijkheid is om überhaupt beeld te krijgen, aangezien een aparte text-mode iets is dat je bijna alleen op PCs terugvindt (en alpha's, maar dat zijn praktisch PCs met een andere CPU).
Directfb, verbeterd dat dan de prestaties van spelletjes onder linux? Neem als voorbeeld maar Unreal Tourney onder OpenGL.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Nee, DirectFB is een set libraries die een grafisch subsystem vormen bovenop Linux' framebuffer (dus DirectFB is niet hetzelfde als framebuffer). Origineel ontwikkeld voor embedded devices enzo, maar een aantal mensen zien het als vervanger van X / XFree.
Programma's geschreven voor X werken dus niet op DirectFB en vice versa, dus DirectFB gaat weinig toevoegen aan UT. Zelfs al werd UT geport naar DirectFB, dan betwijfel ik of je een merkbare snelheidsverbetering zou bereiken.
Voor meer informatie: zie http://directfb.org/
Programma's geschreven voor X werken dus niet op DirectFB en vice versa, dus DirectFB gaat weinig toevoegen aan UT. Zelfs al werd UT geport naar DirectFB, dan betwijfel ik of je een merkbare snelheidsverbetering zou bereiken.
Voor meer informatie: zie http://directfb.org/
Pagina: 1