Toon posts:

[cisco] 800 series samen laten multilinken

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ditmaal een vraag richting de cisco-kenners. We hebben een isdn verbinding tussen twee 801 routertjes lopen. Deze werkt op 1 b-kanaal op 64k zonder problemen. Nu zou ik graag willen dat de verbinding twee b-kanalen opengooid om wat meer bandbreedte te kunnen gebruiken. Dus ik zet op beide ppp multilink aan en de threshold op 10 zodat dat vrij snel gebeurd. Als er dan volle bak data door het lijntje gevraagt wordt zie ik echter nooit het CH2 lampje van de router opengaan. Dus volgens mij krijgt hij het 2e b-kanaal niet aan de gang. Heeft iemand ervaring met het openen van 2 b-kanalen tussen twee 800-serie routers van Cisco en zo ja hoe heb je het voor elkaar gekregen? Moet het tweede kanaal apart gebeld worden wellicht? Als jullie meer info willen hebben hoor ik dat graag maar las dat het niet gewenst was om gelijk maar effe de ios hier te dumpen :+

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:00
Het tweede kanaal zal vanzelf in gebruik genomen moeten worden. Daarvoor hoef je niet apart voor te gaan bellen. Als je iets download gebeurd dit met maximaal 7/8 kb/sec of met
15/16 kb/sec. ?? Verder is het waarschijnlijk handig om je config te posten (zonder wachtwoorden).

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Ik heb geen drol verstand van Cisco routers, dat even als eerste. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat je ISP op dat nummer geen multilink ondersteund. probeer dat dus ff met een simpele pc + isdn 128 kaart, of bel ze op. Op die nieuwe 06760 nummers is het vaak het geval dat het niet ondersteund word.
Kan zijn dat je hier allang aan gedacht had, negeer dan het bovenstaande zou ik zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verder is het waarschijnlijk handig om je config te posten (zonder wachtwoorden).
Config is dit:

service timestamps debug uptime
service timestamps log uptime
service password-encryption
no service tcp-small-servers
no service udp-small-servers
!
hostname ******
!
enable password *****
username ***** password *****
!
no ip name-server
!
isdn switch-type basic-net3
!
ip subnet-zero
no ip domain-lookup
ip routing
!
interface Dialer 1
description connected to *****
ip address 192.168.1.1 255.255.255.252
no ip split-horizon
encapsulation ppp
dialer in-band
dialer idle-timeout 300
dialer hold-queue 10
dialer load-threshold 10
dialer map snapshot 1 name ***** broadcast
dialer map ip 192.168.1.2 name ***** speed 64 broadcast ********
dialer-group 1
ppp authentication chap
ppp multilink
snapshot server 15 dialer
no cdp enable
!
interface Ethernet 0
no shutdown
ip address 192.168.9.16 255.255.255.0
keepalive 10
!
interface BRI 0
no shutdown
no ip address
dialer rotary-group 1
!
! Dialer Control List 1
!
no dialer-list 1
dialer-list 1 protocol ip permit
!
router rip
version 2
network 192.168.1.0
network 192.168.9.0
no auto-summary
!
!
ip classless
no ip http server
snmp-server community public RO
no snmp-server location
no snmp-server contact
!
line console 0
exec-timeout 0 0
password ******
login
!
line vty 0 4
password ******
login
!
end

Overigens moet ik even vermelden dat dit dus geen internetverbinding is maar een verbinding over idsn-2 tussen twee eigen vestigingen. Dat maakt het dus lastig iets te downen aangezien we op die vestigingen geen webservers draaien.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

enable
conf t
int dialer 1
ppp multilink
dialer map ip 192.168.1.2 name ***** speed 128 broadcast telnummer
bandwith 128
^C
write mem

zou het moeten doen.
P.S. Haal voor de security ook ff dat tel nummer weg. (voor de crackers hier. ;) )

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 11 november 2002 @ 11:15:
enable
conf t
int dialer 1
ppp multilink
dialer map ip 192.168.1.2 name ***** speed 128 broadcast telnummer
bandwith 128
^C
write mem

zou het moeten doen.
P.S. Haal voor de security ook ff dat tel nummer weg. (voor de crackers hier. ;) )
nummertje weggehaald beetje |:(

ga morgen 128 ipv 64 gaan proberen.
Houd dat 64k niet in dat je 64k per b-kanaal kunt halen i.p.v. 56k?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Dah weet ik nie meer zekuhr.. :? Tis voor mij een jaar of 4 geleden dat ik mijn CCNA behaalde ;)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
www.cisco.com ? of mischien anders google ; ik heb een tijdje ook gekloot met een router weliswaar een 2500 met dial 128k van uunet , heeft ook 3 maanden geduurt voordat het lekker draaide en 3 weken later kregen we adsl

Verwijderd

Topicstarter
raymonvdm schreef op 11 november 2002 @ 22:16:
www.cisco.com ? of mischien anders google ; ik heb een tijdje ook gekloot met een router weliswaar een 2500 met dial 128k van uunet , heeft ook 3 maanden geduurt voordat het lekker draaide en 3 weken later kregen we adsl
hahaha, :+ , ondanks dat ik hier natuurlijk smakelijk om kan lachen krijgen wij binnenkort idd ook adsl |:( , echter ondertussen zou het voor de gebruikers wel fijn zijn als die twee lijn open kan. Uiteraard heb ik gegoogled en gecisco'd (schrijf je dat zo :P). Ik heb dus gelezen hoe het zou moeten werken, maar doet dat het ook; nee natuurlijk.
Vandaar dat ik nog enige hoop koesterde dat een mede-tweaker dit voor elkaar gekregen heeft en het mij wil delen

Verwijderd

Topicstarter
Ha, het is dan toch gelukt! B) waarschijnlijk zat het hem in het feit dat beide routers op ppp multilink stonden. We hebben nu een van de routers wel en de andere niet op ppp multilink.

pfew, goed dat het geen drie maanden geduurd heeft...
Pagina: 1