*weer* twee rotte IBMmetjes - meer aan de hand?

Pagina: 1
Acties:

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
IBM is hier al vrij vaak ter sprake gekomen vanwege hun harde schijven. Ikzelf ben dus ook een bezitter van twee IBMmetjes, met de nodige problemen. Ongeveer 1,5 jaar terug heb ik mijn computer gekocht met een 40 en een 45Gb IBM-schijf. Na nog geen jaar waren ze beiden kapot en was het retour IBM. Nu, pak m beet 3 maanden nadat ik twee "nieuwe" schijven heb mogen ontvangen van IBM zit ik weer met dat gezeik : *weer* dat klote geluid wat ik liever niet had willen horen van een IBM-schijf. Ik weet dat IBM wat betreft betrouwbaarheid niet erg hoog scoort, maar kan dit (twee keer op rij beide schijven) of moet ik het gaan zoeken in mijn moederbord of iets dergelijks? Oftewel : is dit echt een probleem van IBM of zou er meer aan de hand zijn met mijn computer?

Ff de specs:
Chaintech 7AJA2 (VIA KT133 (A?) ) met een Athlon 1.33GHz
256MB SDRAM PC133
40 en 45Gb IBM
Sony 52x en Plextor 16/10/40 (uit mijn hoofd) op de sec. IDE

if you're gonna be dumb you gotta be though

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Zitten de schijven soms tegen elkaar aan zonder enige koeling? Die dingen worden erg warm...

Verwijderd

IBM is sowieso niet de beste keus voor een home/multimedia pc. Als ik jou was had ik gewoon om een creditatie gevraagd en een ander merk schijf gekocht. Maxtor is een goed merk opzich en Seagate is een heerlijk geruisloze harddisk. Ik heb zelf op mijn werk stapels IBM's retour moeten sturen en pas maar 1 Seagate. Dat is dus een groot verschil. Vooral de IBM Deskstar zijn gewoonweg rotschijven. Deze mening baseer ik op het aantal die op ons RMA plankje lagen op mijn werk.

• prisselada
Ze zitten tegen elkaar aan ja, dat klopt. Met mijn kastje zitten ze ongeveer1,5 centimeter ofzo uit elkaar, airflow zit denk ik ook wel goed dus. Maar waar mij het meer om gaat is dat ik een probleem heb (die twee rotte schijven), ze worden vervangen en 3 maanden later heb ik hetzelfde probleem. Ligt het dan aan de betrouwbaarheid van IBM (em oke, misschien ook de opbouw van mn kast) of heeft de rest van mn config er iets mee te maken?

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Jij hebt nu dus nummer 3 en 4, ik heb gister nummer 4 & 5 op de post gedaan. En had ze prima gekoeld. Het ligt echt niet aan jou.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

prisselada schreef op 10 November 2002 @ 14:57:
Ze zitten tegen elkaar aan ja, dat klopt. Met mijn kastje zitten ze ongeveer1,5 centimeter ofzo uit elkaar, airflow zit denk ik ook wel goed dus. Maar waar mij het meer om gaat is dat ik een probleem heb (die twee rotte schijven), ze worden vervangen en 3 maanden later heb ik hetzelfde probleem. Ligt het dan aan de betrouwbaarheid van IBM (em oke, misschien ook de opbouw van mn kast) of heeft de rest van mn config er iets mee te maken?
de combinatie van de brakheid van IBM en oververhitting denk ik toch echt..

• prisselada
Verwijderd schreef op 10 november 2002 @ 14:55:
IBM is sowieso niet de beste keus voor een home/multimedia pc. Als ik jou was had ik gewoon om een creditatie gevraagd en een ander merk schijf gekocht. Maxtor is een goed merk opzich en Seagate is een heerlijk geruisloze harddisk. Ik heb zelf op mijn werk stapels IBM's retour moeten sturen en pas maar 1 Seagate. Dat is dus een groot verschil. Vooral de IBM Deskstar zijn gewoonweg rotschijven. Deze mening baseer ik op het aantal die op ons RMA plankje lagen op mijn werk.
Ik ben al aan 't kijken voor een WD (60 of 80Gb) met 8Mb cache, weg met die IBMmetjes... Maarre je hebt het over creditatie; bij wie moet ik dan zijn? IBM of de winkel waar ik ze gekocht heb? Dat zou helemaal een mooie oplossing zijn, ben ik er voor de rest van mn leven vanaf...

Verwijderd

De spacing zit wel goed. Ik heb ook weleens 2 maxtor en seagate schijven zonder spacing op elkaar gemonteerd (ja zulke irritante brackets waren dat) en nog geen klant terug gezien.

• prisselada
pelican schreef op 10 november 2002 @ 14:59:
Jij hebt nu dus nummer 3 en 4, ik heb gister nummer 4 & 5 op de post gedaan. En had ze prima gekoeld. Het ligt echt niet aan jou.
Lang leve IBM dus...

• prisselada
Alec_Empire , je had eht net over creditatie... Bij wie zou ik dat moeten vragen? IBM of bij de winkel waar ik ze gekocht heb?

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 09:05
laat me raden, die 40 Gb is er 1 uit de 60 GXP serie, en de 45 Gb 1 uit de 75GXP serie, ik ben zelf aan mn 4e 45Gb schijf bezig, en hoop dat deze het wel uithoudt, de 60GXP en 75GXP series waren gewoon een kloteserie. Dat maxtor nu zo _super_ goed zou zijn zou ik nu ook niet te hard willen roepen, ik heb ook genoeg rotte Maxtors gezien, elk merk heeft wel eens een slechte serie.
Ik draai nu 1 75GXP schijf, en 1 60 Gb 120GXP, en allebei tot op dit moment zonder enkele problemen.
Wat je kan proberen is een nieuwer model terug te vragen, alleen werkt dat niet altijd, dus het is ff gokken

Verwijderd

ja dat Maxtor rotte series heeft moge inderdaad ook duidelijk zijn.

Ik sta morgen met een 80GIG DX740 Maxtor (3 maandjes oud) met bad sectors bij de norrod

• prisselada
Bijna goed EelcoB, die 40Gb komt uit de 120GXP en die 45Gb uit de 75GXP serie. Ik ga morgen maar ff bellen met IBM...

• prisselada
Okee, ik heb een update! Afgelopen zondag dus mn opstartIBM am ende, vandaag eindelijk tijd om m ff goed te testen met de DFT van IBM zelf. HD-cage rechtop gezet (wilde de drives apart testen - is makkelijker dan), IDE en voeding erin, wat denk je? Draaien! Zondag begon ie na een paar tellen al te ratelen, nu draait ie al de hele dag zonder problemen... Schiet mij maar lek...
Wat ik me nu dus afvraag: het enige wat anders is is wat er allemaal aan de prim.IDE hangt EN de fysieke vorm van de IDE-kabel. Zou het laatste een oorzaak kunnen zijn voor een *schijnbare* rotte schijf (oftewel draadbreuk mogelijk met de symptomen van een brakke schijf tot gevolg) ?

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Ook ik heb een IBM uit de Deskstar-serie. Het ding begint het na 2,5 jaar te begeven. Scandisk draait nog wel, maar defrag kan ik al vergeten.
Het gaat om een 20.5 GB IBM DeskStar (weet ff het typenr niet meer).
Ik heb deze week een WD 100GB ATA100 met 8MB Cache besteld, om mijn IBM te vervangen.

| Specs Aurora24 | My music |

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-03 19:19
Als je een gare ibm hebt en je wilt niet alweer gaan opsturen ga eens naar de volgende pagina's:

http://www.geocities.com/dtla_update/

Hier eff een nieuwere firmware downloaden en flashen.

Vervolgens Drive Fitness Test downloaden en een full disk erase uitvoeren. (oftewel lowlevel format)
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Daarna zal ie weer tip top in orde zijn.
Suc6

• prisselada
Thanx KBDE! Ik hoop echt dat 't werkt, heb namelijk geen zin om *weer* die schijf op te sturen. Ik zal m van t weekend gelijk ff updaten!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-03 21:49
Schijven krijgen ALTIJD de schuld als ze kapot gaan ECHTER als je de waarheid weet hoe het komt kijk je er anders tegen aan.
Uiteraard kunnen schijven kapot gaan. Maar de kenmerken van defecte IBM en WD schijven, dat typische schraap geluid, is niet altijd de schuld van de fabrikant.
Ik heb niet zo lang geleden een lang telefonisch gesprek gehad met een hoge technische pief bij Western digital.
Op mn werk leveren wij veel wd schijven en de laatste tijd (<2jaar) gaan er gewoon te veel schijven kapot.
Volgens WD hebben zij slechts een uitval percentage van 2%. Ja dikke piemel 3 bier dacht ik.
Volgens onze statestieken zaten wij op 7 en 8 % op de wd200 en wd400 serie (resp. 20 en 40GB 7200rpm schijven). Ik belde dus naar WD om te vragen waarom de betrouwbaarheid te laatste tijd zo achteruit is gegaan.
Kort samengevat komt het hier op neer:

Veelal gaat het om S.M.A.R.T errors of corrupt geheugen in de hdd. Dit wordt veroorzaakt door de nieuwere en snellere technieken van deze tijd.
Neem nu promise controllers /ata100 snellere, 80 pins kabels, 7200 rpm schijven.
Door deze technieken is de transfer snelheid en dus data overdracht behoorlijk sneller geworden. Helaas onstaan hierdoor fouten in de data wat corrupt kan raken.
9 van de 10 keer kun je een schijf formateren en is het geluid ook gewoon weg!!
Vele weten dit niet en sturen de schijf gewoon terug naar de fabrikant.
Dit staat overigens ook op de site van IBM !

Maar er is meer dat de schijven kapot maakt. Wat denk je van slechte voedingen. En dan maakt het niet uit of je nu een 250 of 300 of 400W voeding hebt.
Belangrijker is de ampere en een CONSTANTE 5v en 12v.
Een goede voeding moet namelijk een constate 5v / 3a leveren (of meer). Doet die dat niet en zakt bijv de spanning (tijdelijke <1s) onder een bepaald niveau dan kan dit de schijf beschadigen in de vorm van corrupte data!
Resultaat. Het bekende grrr grrr grrr geluid.

Overigens voor mensen die af en toe een Klik klak geluid horen van de kop. Dit kan wijzen op een te hoge temperatuur van de Schijf.
Doordat de temperatuur te hoog is zet het metaal iets uit en reset de schijf zichzelf. Dan hoor je dus zo'n klik klak geluid.

Owja ik wil die fouten van IBM niet goed praten maar wel een duidelijke boodschap overbrengen dat het niet enkel de hdd zelf is wat de oorzaak is van kapotte schijven!

Die slechte schijven komen uit de fabriek in hongarije die IBM 2 weken geleden heeft gesloten!

• Tmaster
KBDE schreef op 15 November 2002 @ 15:29:
Als je een gare ibm hebt en je wilt niet alweer gaan opsturen ga eens naar de volgende pagina's:

http://www.geocities.com/dtla_update/

Hier eff een nieuwere firmware downloaden en flashen.

Vervolgens Drive Fitness Test downloaden en een full disk erase uitvoeren. (oftewel lowlevel format)
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Daarna zal ie weer tip top in orde zijn.
Suc6
Precies wat ik bedoel!!

• Tmaster
owja en iedereen kan naar de technische dienst van WD vragen. Zij zullen je haarfijn uitleggen over het hoe en wat van defecte schijven!

TEl: 020-4467651

vragen naar Floreant (fransman maar hij praat redelijk goed nederlands)

En owja volgens hem zitten op de nieuwe schijven van wd gewoon 2 jaar end- user garantie!!

Komt voor het einde van dit jaar nog op de site van wd te staan.
Pagina: 1