[linux] onnodige devices.

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben door mijn /dev dir aan het bladeren en ik zie daar een hele lading devices staan, die mij kernel niet hoort te ondersteunen. Ik zie oa nvidea1 ... nvidea254. En ik zie ook een hele lading isdn devices staan. isdn1..isdn63 en isdnctr1 tot isdnctr163 Ik durf te wedden dat er nog een hele lading onnodige devices tussen staan, maar niet herken omdat ze een 'onduidelijke' naam hebben.

Ik heb geen nvidea support in mijn kernel zitten en ik heb ook zeker geen isdn support ingebakken. Waarom heb ik die devices?

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:30
Waarschijnlijk worden die automatische tijdens je installatie aangemaakt? Het zal wel geen kwaad kunnen en het neemt maar 344k in bij mij.
* Eärendil heeft ook een hele zooi van die devices

• Alarmnummer
Het gaat niet zozeer om dat beetje geheugen, maar ik wat er niet hoort, dan moet eraf :) Tis geen windows :P

En die devices de worden toch gevormd door de kernel? Stel dat ik 2 compleet verschillende kernels heb, dan krijg ik toch ook totaal verschillende devices erin te staan?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kijk eens naar 'man MAKEDEV' (in hoofdletters), dat script regelt de devices in /dev/ :). Je kunt met 'MAKEDEV update' (eerst even in je MAKEDEV-script kijken) de devices updaten, maar heel nodig is dat niet. Waarschijnlijk heb je nu een generic-lijst staan (die je krijgt met 'MAKEDEV generic').

edit:

Als je alleen de benodigde bestanden wilt hebben, dan is devfs misschien wat voor je...kijk daar eens naar :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:57
Lekker...onnodig moeilijk doen.

Een distro nemen die devfs gebruikt, dan heb je hier geen last van.

Ik zou *niet* devices gaan verwijderen daar tenzij je echt enorm goed weet waar je mee bezig bent. En zelfs dan: houd een rescue CD bij de hand :)

Kortom, blijf er gewoon af, dat is echt het beste ;)

Edit: tenzij je probeert Linux op een diskette te frutselen misschien.

• Alarmnummer
Ik probeer linux onder de knie te krijgen, dus ik loop overal aan te sleutelen :P Als er iets misgaat jas ik er wel een nieuwe versie overheen als ik het niet meer goedkrijg.

Verwijderd

misschien is naar het MAKEDEV script van Linux-From-Scratch kijken, dat is pas een minimum... beviel mij erg goed :)
Ik ben het helemaal met je eens: hoe minder troep, hoe beter!

Verwijderd

Je kunt achteraf ook nog altijd devfs gebruiken. Kwestie van kernel opnieuw compilen met devfs support erin. Denk er wel aan dat je bij devfs een daemon moet draaien wil je je normale verwijzingen (bijv. /dev/hda1) kunnen gebruiken. (of al je config-files aanpassen :P) Deze worden nl. vervangen door iets makkelijkere voor mensen (/dev/discs/disc0/part1). Wel een geweldig systeem overigens... :D

• Alarmnummer
Ik had devfs er al wel inzitten, maar niet dat ie automatisch gebruikt werd bij het opstarten. Ik heb even een nieuwe kernel gebakken, en nu heb ik veel minder devices en zie verder gelukkig niets meer van nvidea of isdn staan.

• Alarmnummer
Maar waarom heb ik nog zo`n enorme lading tty devices? En ook een hele lading ptt devices.,

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat zijn je terminals en je pseudo-terminals (je bedoelt 'pty' in plaats van 'ptt' neem ik aan). Hiervan heb je er altijd een berg staan...anders kun je straks geen terminal-emulator openen omdat je pty's op zijn :7...

offtopic:
Overigens is het 'nvidia' (eigenlijk 'nVidia') en niet 'nvidea' :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Alarmnummer
Ok. dan hoef ik daar niet meer aan te doen.
Overigens is het 'nvidia' (eigenlijk 'nVidia') en niet 'nvidea'
zeurkous :P

Verwijderd

odysseus schreef op 10 november 2002 @ 15:01:
offtopic:
Overigens is het 'nvidia' (eigenlijk 'nVidia') en niet 'nvidea' :).
offtopic:
Officiele naam is alweer een paar jaar NVIDIA (met hoofdletters) :)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Verwijderd schreef op 10 November 2002 @ 17:01:
[...]

offtopic:
Officiele naam is alweer een paar jaar NVIDIA (met hoofdletters) :)

offtopic:
Officieel, officieel...al die bedrijven doen dat, het staat leuk in pressreleases als je steeds de naam van het bedrijf in hoofdletters tegenkomt. ATi schrijft daar 'ATI' of 'ATI Technologies Inc.', nVidia schrijft NVIDIA. Voor ons nieuwsposters is het gewoon nVidia, terwille van een niet al te schreeuwerige frontpage :).

Verwijderd

De enties in /dev worden er bij de installatie in gezet. Ze zitten in een kant en klare package.
Als je bv. ooit iets met ISDN zou willen doen zitten de devices er al vast in. That's why.

Blijf er lekker vanaf. Ze zitten niet in de weg, kosten nauwelijks schijfruimte en kosten geen performance what so ever.
Een OS strippen is ok maar je kan ook te ver gaan.
In een Linux distro zitten erg veel dingen die je niet gebruikt. Kijk maar eens in /bin, /sbin, /usr/bin en /usr/sbin bijvoorbeeld. De meeste van die commando's zal je nooit gebruiken. Maar laat ze nou maar lekker staan want veel commando's worden onder water door anderen aangeroepen.

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op 10 november 2002 @ 17:23:
De enties in /dev worden er bij de installatie in gezet. Ze zitten in een kant en klare package.
Als je bv. ooit iets met ISDN zou willen doen zitten de devices er al vast in. That's why.
Ik snap wel waarom ze het hebben gedaan, maar het staat me niet aan. Ik ben met linux begonnen omdat ik wil weten wat er gebeurt en anders zou ik beter terug kunnen gaan naar windows.
Blijf er lekker vanaf. Ze zitten niet in de weg, kosten nauwelijks schijfruimte en kosten geen performance what so ever.
Alles wat er niet thuis hoort, sloop ik eraf.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alarmnummer schreef op 10 november 2002 @ 17:34:
Ik snap wel waarom ze het hebben gedaan, maar het staat me niet aan.
Het klinkt alsof je devfs dan zeker zou waarderen. Hier staat de FAQ. Ik vind het zelf erg overzichtelijk werken.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Alarmnummer
Ik heb het al draaien :) maar thanx :)
Pagina: 1