Hoe Winxp partitie read-only te maken?

Pagina: 1
Acties:

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik moet een pc voor iemand anders inrichten die geen verstand van windows heeft.
Daarom wil ik het volgende doen:

partitie c:\ system Winxp pro (read-only voor gebruiker, read/write voor admin)
partitie d:\ alle download en data , read/write voor gebruiker en admin)

Hoe dit voor elkaar te krijgen, zonder dat windoos begint te mekkeren over te weinig schrijfrechten op c:\, maar wel alles goed dicht te timmeren? ;)

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO

Verwijderd

Dat zou ik niet doen, er moet altijd door een gebruiker naar de C-schijf geschreven kunnen worden.
Denk bijvoorbeeld aan eigen userdir.

Verwijderd

probeer gpedit eens (run >> gpedit)

edit:
soms werkt ie niet via run, ga dan naar c:\windows\system32\gpedit.msc

edit2:
het is ook handig om de hd NTFS te formatteren

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 16:35
Als je de gebruiker alleen user-rechten geeft kan ie al bijna niets meer..
Hele windows dir, programfiles dir.. allemaal dicht voor een user...

Dus gewoon een useraccount voor hem aanmaken en klaar... evt met gpedit nog wat meer afschermen..

Pvouput live

Verwijderd

Dat kun je beter maar inderdaad niet doen. Dat gaat problemen geven. Je kunt anders het best gewoon Windows 2000 gebruiken qua access(rights).

Verwijderd

het kan wel makkelijk en zonder problemen. Het enige probleem is is dat je alle dir's af moet struinen om te kijken wat zo iemand wel mag en wat nie. Voor de winnt(en sub's) kun je bijv. het best "Mappen wergeven/door mappen bladeren(meestal bij speciale rechten)" Uitschakelen. En pas vooral goed op dat je niet zomaar alle onderliggende directory's en bestanden die rechten laat overnemen. en pas alleen de rechten per gebruiker aan en niet de rechten per gebruikersgroep. Geef die gebruiker ook een (hoofd-)gebruikersaccount i.p.v. een gast account. Het kost tijd maar dan heb je ook wat. suc6
Pagina: 1