[W2K/WXP] Zien elkaar niet op netwerk*

Pagina: 1
Acties:

• ccm1982
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06-2022
Momenteel heb ik 3 pc's aan elkaar gekoppeld. 1e als server (windows 2000 server) en 2 pc's voor normaal gebruik (win xp). Het rare is alleen nu dat als ik naar me netwerk ga, dat die dan geen pc of niks ziet. Alleen als ik een ip nummer van de pc intype (in een browser) kom er op. Dus kort samengevat: als ik bijv: \\serverpc invult doet die niks. Maar als ik 10.0.0.10 invul doet die het wel. Dit lijkt me een DNS probleem denk ik?? Maar heb van alles al geprobeerd maar het werkt allemaal niet. Het rare is dat het in het verleden perfect gewerkt heeft. Alleen ik moest pas geleden me server half verbouwen voor iets. Zinsdien werkt het niet meer. Ik heb me pc's ook onder een DHCP server lopen (server vast IP, 2 XP's de DCHP). Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen??

Verwijderd

Alle adressen op dezelfde range ?

• ccm1982
Je bedoelt server vast ip. De rest volgt daarna?? Of bedoel je iets anders??

• Cipri
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

TIPje eerst. Topictitle met je probleem erin helpt: [W2K/WXP] Zien elkaar niet op netwerk :)

OT:
DNS heeft /niets/ te maken met je interne netwerk resolving, alleen met je externe hostname resolving.
Zet ze eens allemaal in dezelfde workgroup (My Computer, properties, Network Identification), en dat ze idd in hetzelfde subnet zitten (Iedereen met een 10.0.0.*)

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• ccm1982
Dat is allemaal goed. Heb alles onder 1 werkgroep zitten. De server zit onder 10.0.0.1. Maar misschien zit daar ook het probleem. Ik heb gezegt dat die vanaf 10.0.0.2 moet beginnen. Maar wat raar is is dat de 1e pc waar die het ip nummer aan uitdeeld de 10.0.0.3 krijgt. Niet de 10.0.02. Volgens mij hoort dit ook niet??

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Weet je wel zeker dat de netwerk naam van de pc hetzelfde is al degene die je invoert?

Juist

• cue
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 10:12

cue

dat hoefdt geen probleem te zijn zolang het maar begin met 10.0.0.* in jou geval...

Heb je al eens in CMD geprobeerd te pingen naar hostname :?

ping server ofzo?

• Predator
  • Laatst online: 11:55

Predator

Suffers from split brain

titel edit :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Cipri
  • Laatst online: 29-07-2024

Cipri

Of niet natuurlijk...

Je gebruikt kennelijk DHCP vanaf je server? Dan kan het idd zo zijn dat je verschillende IP's krijgt, die gaan dan niet op volgorde worden uitgedeeld per definitie.

Probeer eens om de clients op een vast IP te zetten?
En werkt het vanaf een van die clients/de Server wel om andere computers te zien?

-=[ Murlocs Ate My Boots]=- Sylvanas Alliance - EU - Orosei lvl 100 Paladin

• ccm1982
CMD heb ik ook geprobeerd. Vanf client heb ik ping server geprobeerd. Pakt die niet. Als ik ping 10.0.0.1 doe pakt die hem wel. Wat ook raar is is als ik vanaf de server ping 10.0.0.3 doe die client niet ziet. Terwel de client wel dat ip heeft + de DHCP zegt dat die dat nummer heeft uitgegeven.

• ccm1982
Ik heb de client een vast IP nummer gegeven (10.0.0.2) maar werkt ook niet. Krijg precies het zelfde als normaal

• ccm1982
Misschien ook wel handig om te weten. Als ik ping server doe krijg ik de volgende melding: ping aanvraag kan host-naam niet vinden. Controleer de naam en probeer het opnieuw.

Verwijderd

En als je CMD:" ping -a <ipadres server> " intikt.... welke naam geeft hij dan ?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

naamresolutie binnen een klein netwerk kan je met WINS doen.
WINS: Windows Internet Naming Service.

Is een network service die je onder WIndows 2000 Server kan installeren. Daarna in de DHCP config de optie 044 & 046 toevoegen.
044 Wins/NBNS Servers: IP ADRES WINS SERVER
047 Wins NBT Node Type: 0x8

Op je client ipconfig /renew_all
dan zou je de Server gewoon moeten kunnen pingen op zijn netbiosnaam (De naam die je gegeven hebt) Dus w2kserver oid.
Pagina: 1